وزیر دادگستری: نباید همه مردم را متهم بدانیم


 وزیر دادگستری گفت: نباید همه مردم را متهم بدانیم این اهانت به ملت ایران است که هر کس می خواهد کار اقتصادی کند باید برگ سوء پیشینه بیاورد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در چهارمین اجلاس دوره ششم اتاق اصناف کشور در سخنانی با اشاره به اتفاقات و حوادث روزهای اخیر، مشکلات و حوادث تاسف‌باری که از ناحیه مدعیان اسلام حادث شده را در برخلاف منافع ملت‌های منطقه دانست.

کاهش عمدی قیمت نفت، تضعیف بنیه اقتصادی جهان اسلام

وی به نشست اخیر سران اوپک اشاره کرد و گفت: حرکت رهبران کشورهای منطقه در به تاراج گذاشتن منابع ملی شان و تنزل قیمت نفت با حدود دو میلیون بشکه اضافه عرضه در بازار، سبب شرمساری است.

وی با اشاره به اینکه برخی اعضای اوپک نمی توانند برای منافع ملتهای‌شان مختصری از تولید خود را کاهش داده و قیمت نفت را به قیمت واقعی آن برسانند، گفت: این خیانت کمتر از خیانت‌های دیگر نیست و بنیه اقتصادی جهان اسلام را تضعیف می کند.

عملکرد حکام ترکیه سبب خواری و تحقیر اسلام

وزیر دادگستری به حرکت‌های نابخردانه و جاهلانه سران ترکیه اشاره و با تاکید بر اینکه ما ملت ترکیه را ملتی بزرگ و صاحب تمدن، افتخار و پیشینه ارزشمند می دانیم، گفت: نمی دانیم حکام فعلی این کشور چگونه فکر می کنند و از این ماجراجویی ها به دنبال چه هستند. عملکرد شما در بحران آفرینی در سوریه و حمایت از تروریستها و لشکرکشی به خاک عراق، اسلام را خوار و تحقیر کرده است.

وی ضمن اظهار تعجب و تاسف از سخنان رییس جمهور ترکیه در معرفی مذهب تشیع به عنوان مذهبی پر از دروغ و تهمت، مراسم عظیم اربعین حسینی را نماد تشیع و پیروان تشیع برشمرد و گفت: به برکت شیعیان و محبین اهل بیت و به برکت جان فشانی ها و شهادت طلبی ها مذهب تشیع هر روز جلوه گرتر می شود.

وزیر دادگستری حفظ جمهوری اسلامی و تقویت، ارتقای عزت و توان امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جمهوری اسلامی را عزت و اقتدار اسلام و فرهنگ ناب پیامبر اسلام دانست.

بازار، نقشی تعیین کننده در تاریخ، تمدن و انقلاب مردم ایران دارد

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از موفقیتهای تاریخ ایران از نظر جامعه شناسی سیاسی را بازار ایران برشمرد و با اشاره به گستردگی طبقه متوسط به عنوان یکی از امتیازات و علایم جوامع پیشرفته، یکی از دلایل توفیق تمدنی و تاریخ ایران را گستردگی طبقه متوسط برشمرد و گفت: بحث بازار در ایران یک بحث سیاسی و اجتماعی و حایز اهمیت فراوانی است، در تاریخ انقلاب هم همینطور بوده و نقش بازار در پیشبرد انقلاب تعیین کننده بوده است.

وی گفت: بازار نقش خوب و سالمی در ثبات سیاسی و تعادل بخشی و مبادله در فضای سیاسی اجتماعی کشور داشته و افراد متدینِ با شخصیت، مردم دار و دارای مقبولیت نسبی، در بین آنان زیاد وجود دارد که نکته بسیار قابل توجه و مهمی است.

وزیر دادگستری با اظهار امیدواری از حضور بازاریان در صحنه‌های متعدد و نقش آفرینی به عنوان ضامن تعادل، ثبات، دین‌باوری، سلامت و اخلاق در فضای اجتماعی سیاسی کشور، به پیوند بازار با علما، مراجع، حوزه ها، فرهیختگان و فعالان اجتماعی و سیاسی اشاره و آن را نشان دهنده تفوق فرهنگی و برجستگی فکری بازار در ایران دانست.

وی با تاکید بر اینکه بازار از کانون‌های فرهنگی کشور و دارای بهترین تجمعات دینی و مذهبی و بهترین مساجد می باشد، این موضوع را نماد و نشان بسیار ارزشمندی از اثرگذاری بازار در جامعه برشمرد.

اتاق اصناف نقش بسیار زیادی در اقتصاد و سلامت اجتماعی دارد

وزیر دادگستری با اشاره به ظرفیت حدود ۷ میلیون نفری حوزه اصناف کشور، اتاق اصناف ایران را حوزه ای مهم و وسیع با قابلیت و ظرفیت بالا و بسیار گسترده دانست که در بخش خدمات، توزیع و تولید نقشی موثر در اقتصاد و سلامت اجتماعی کشور دارد.

وی به ظرفیت بالای گردشگری و مزیت فوق العاده صنایع دستی و مشاغل مرتبط با آنها اشاره و از کم توجهی به این حوزه انتقاد کرد.

پورمحمدی حوزه عملیاتی اتاق اصناف را بسیار گسترده و عملیاتی دانست و با اشاره به اقتصاد بزرگ ایران، توجه و اتکا به خود، نگاه رقابتی و روی آوردن به صادرات ماندگار را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در جبهه شمالی کشور بیش از ۲۰۰ میلیون نفر متقاضی کالاهای ما هستند. روسیه و کشورهای منطقه قفقاز، کشورهایی با جمعیت و توان مالی قابل قبول و مصرف بالا و بازار بسیار بزرگی برای ما هستند.

توجه اصناف به کیفیت، استاندارد، اقتصاد مقاومتی و اثرگذاری در برنامه ششم توسعه

وزیر دادگستری گفت: ما تولیدات بسیار خوبی داریم که باید استاندارد سازی و شناسنامه دار شوند، روی نرخ کالا و خدمات کار کارشناسی بشود، کشورهای شمالی متقاضی تولیدات غذایی، کشاورزی و سایر خدمات ما در سطح وسیع و گسترده ای هستند که اتاق اصناف نقش بسزایی در ساماندهی آن دارد.

وی گفت: با توجه به اثرگذاری و گستردگی اصناف، انتظار ما این است که سهم این حوزه از توسعه و رشد اقتصادی کشور، خروج از رکود، اقتصاد مقاومتی و صادرات و همچنین جایگاه اصناف در رشد ۸ درصدی تعیین شده توسط مقام معظم برای برنامه ششم توسعه مشخص شود.

تحریم ها، بزرگترین مانع بر سر راه اصناف

وزیر دادگستری با اشاره به اجرای برجام گفت: ان شاءالله رفع تحریم ها گشایشی در فضای کسب و کار ایجاد کند که بزرگترین مانع بر سر راه اصناف بوده است.

وی با انتقاد از برخی مانع تراشی ها، بروکراسی و روال غیرضروری در محیط کسب گفت: نباید همه مردم را متهم بدانیم این اهانت به ملت ایران است که هر کس می خواهد کار اقتصادی کند باید برگ سوء پیشینه بیاورد، این رفتاری مربوط به قبل انقلاب است که هنوز ادامه دارد که با حقوق اسلامی و انسانی سازگار نیست، بحث تحقیق و کسب اطلاعات در خصوص افراد می بایست به خود اصناف واگذار شود تا در طریق منطقی و قانونی خود پیش برود و خود اصناف مورد سوال و پاسخ واقع شوند.

بنای ما در محیط کسب و کار، پیشگیری و نظارت است

پورمحمدی بازار را تداعی کننده ثبات، سلامت، اطمینان و صداقت دانست و با تاکید بر اینکه فضای بازار باید فضای مطمئن، صدق و صداقت باشد اظهار کرد: باید این فضا را حاکم کنیم و خود اصناف در خط مقدم ایجاد این وضعیت هستند.

وی گفت: بنای ما در تعزیرات در حوزه کسب و کار و بازار بر پیشگیری است، در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، 30 درصد از پرونده های تعزیراتی کشور کاهش پیدا کرده که عامل آن پیشگیری و نظارت است، گشت‌های تعزیرات به عنوان یک تذکر دهنده در حوزه بازار و عامل پیشگیری است.

وزیر دادگستری ضمن اعلام آمادگی برای تبادل نظر در خصوص مدل‌های پیشگیری و ایجاد سلامت در بازار گفت: در حال حاضر با وضعیت مطلوب فاصله داریم و باید با هماهنگی و همفکری موانع قانونی را برطرف کنیم، به مقوله پیشگیری، نظارت بر بازار، کیفیت دهی ارایه خدمات، کنترل نرخ ها و جلوگیری از رقابتهای آزار دهنده که هم به فعالان سیستم ضربه می زند و هم به مصرف کننده و خریداران توجه بیشتری معطوف کنیم.


ویدیو مرتبط :
آخرین هشدار وزیر کشور به کسانی که نظام را به اتفاقاتی که نیفتاده متهم می‌کنند | ویدیو