ترانه علیدوستی: تکرار نقش برای من دلپذیر نیست/ می خواهم تهیه کنندگی را تجربه کنم


سرمایه‌هایی در وادی فیلمسازی و سینمای امروز ما رد و بدل می‌شود که اکثر مواقع بازگشتی به دنبال ندارد.

ترانه علیدوستی بازیگر سینما در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص لزوم تولید فیلم‌هایی با موضوعاتی خاص مانند واقعه 28 مرداد 1332 و با حال و هوای دهه 40 گفت: فکر می‌کنم مسئله دهه و این نمونه سبک و سیاق‌ها نیست؛ مسئله اصلی این است که مخاطب این روزها با آثار با کیفیت و جدید و جذاب دنیا طرف است. آثاری که در اکثر مواقع از ما پیشی گرفته‌اند و پیشرفت شایان ذکری کردند. پس ما باید به خاطر جذب مخاطبان‌مان آثار خود با آنها مقایسه کنیم و در جا نزنیم.

وی افزود: ما باید به آثار و تولیدات سینمایی خود به عنوان یک صنعت و علم نگاه کنیم و در این راستا مجبور هستیم بیشتر یاد بگیریم و خود را بالا بکشیم. من کاری به بُِعد هنری آثار ندارم؛ بلکه زمانی که به عنوان صنعت سرگرمی از آن‌ها یاد می‌کنیم، باید در پشت آن سواد و آدم‌های کار بلد قرار بگیرد که متاسفانه جای آثار خوب و کارشناسان کار بلد در سطح گسترده در این زمینه خالی است.

وی عنوان کرد: حسن فتحی، نمونه مثال‌زدنی یک کارگردان خوب است و این موضوع را طی سال‌های گذشته تا به امروز در آثار تولیدی خود نشان داده است. ما باید از افراد کار بلد و کسانی که نبض جامعه و مردم را به خوبی می‌شناسند، بیشتر استفاده کنیم و از جوان‌های مستعد نیز بهره کافی ببریم.

علیدوستی درباره علت عدم معرفی بازیگران ماندگار طی چند سال اخیر، بیان کرد: به نظرم یکی از دلایل اصلی عدم معرفی بازیگران ماندگار، بضاعت پایین نقش‌ها و کمی فیلم‌های با کیفیت است و در این میان بی‌انصافی است که تقصیر را فقط گردن بازیگران بیاندازیم. خود من با این مسئله روبرو هستم؛ یعنی زمانی که می‌خواهم نقشی را انتخاب کنم، چون عاشق بازیگری هستم؛ دلم می‌خواهد کاری را برگزینم که فرصت و نقش‌ جدیدی را برای من ایجاد کند و در اصل قبل از اینکه به مردم برسد، از کار خودم لذت ببرم. به این جهت تکرار نقش برای من دلپذیر نیست؛ البته نکته مهم اینجاست که نقش‌ها و قصه‌های خوب بسیار کم و نایاب هستند.

علیدوستی اظهار داشت: فکر می‌کنم در سینمای ایران سهل‌انگاری کلی وجود دارد و حیف است که فیلمسازی ما با این همه پتانسیل تلف شود. سرمایه‌هایی در وادی فیلمسازی و سینمای امروز ما رد و بدل می‌شود که اکثر مواقع بازگشتی به دنبال ندارد. پس همه ما در قبال این کار و سرمایه به خاطر اینکه متعلق به مردم است، مسئولیم و باید خودمان را از لحاظ کیفیت آثار بالا بکشیم.

این بازیگر در خصوص گرایش بازیگران سینما به سمت تئاتر و عواقب این اتفاق و اینکه تا چه حد به تئاتر ایران کمک می‌کند، تصریح کرد: به نظر من به سینما کمک می‌شود؛ یعنی در اصل یک بازی دو سر برد است و می‌توان گفت در بسیاری از مواقع بسیار جلوتر از سینما حرکت می‌کند. اگر بچه‌های سینمایی تا حدی که جایگزین بازیگران خوب تئاتر نشوند و بتوانند در کنار یکدیگر پیش بروند، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

بازیگر «شهرزاد» افزود: تئاتر و سینما مانند برادر و خواهر هستند و  باید برعکس چند سال اخیر که تا حدودی از هم دور شدند، آن‌ها را به هم نزدیک کنیم. چون حتی بازیگران بزرگ و مطرح سینما، می‌توانند از صحنه‌های تئاتر برداشت‌های زیادی داشته باشند.

بازیگر «من ترانه 15 سال دارم» در مورد افق دیدش برای پیشرفت در دنیای هنر و سینما و تمایلش برای فعالیت در حیطه تهیه‌کنندگی و کارگردانی‌ سینما، این گونه بیان کرد: افق دید و فلسفه من این است که همیشه چند قدم جلوتر از خودم را ببینم؛ چون نمی‌توان از الان اتفاقات 50 سال آینده را پیش‌بینی کرد اما برای یک یا دو سال روبرو، برنامه‌ریزی‌های مدون و خوبی را انجام می‌دهم. جدا از هر بحثی به نوشتن علاقه زیادی دارم و مشغول ترجمه هستم. البته دوست دارم وارد بحث تهیه شوم که نیاز به تجربه بیشتری دارم و در این زمینه عجله‌ نمی‌کنم.

وی در خصوص حال و هوای این روزهای سینمای ایران گفت: فکر می‌کنم بسیار بهتر از سال‌های اخیر شده و بهتر هم خواهد شد. رکودی در دوره قبلی که همه ما می‌دانیم در سینما ایجاد شده که خوشبختانه در حال از بین رفتن است و برای روی غلتک افتادن نیاز به زمان کافی دارد.

علیدوستی در پایان خطاب سینما خاطرنشان کرد: از تمام مردمی که این قدر صاف و ساده و از ته دل کارها را می‌بینند، تشکر می‌کنم. حتی زمانی که از آثار و بازی‌های ما دلخور هستند، برای من عزیز است؛ چون همین دلخوری نیز برخاسته از اعماق وجود آن‌هاست.


ویدیو مرتبط :
ترانه علیدوستی:امیدوارم کارهایی شبیه شهرزاد تکرار شود