مخترع ناشناس بیت‌کوین نامزد جایزه نوبل علوم اقتصادی می‌شود


جایز‌ه‌ی نوبل در علوم اقتصادی مانند سایر جوایز نوبل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برندگان قبلی این جایزه افراد شاخص اقتصادی دنیا بوده‌اند و حالا ممکن است در لیست نامزدان دریافت جایزه نوبل اقتصادی شاهد حضور مخترع بیت‌کوین نیز باشم، البته اگر کسی بتواند این مخترع ناشناس را شناسایی کند.

ساتوشی ناکاموتو به عنوان مخترع بیت کوین شناخته می‌شود. او در سال ۲۰۰۸ مقاله‌ای منتشر کرد و در آن به توضیح مفهوم بیت‌کوین پرداخت. او به علاوه اولین طراح نرم‌افزار این واحد پول دیجیتال محبوب نیز به شمار می‌رود. با این حال ساتوشی ناکاموتو نامی مستعار است و با وجود جستجوهای بسیار آنلاین و آفلاین هیچ کس نتوانسته هویت واقعی وی را شناسایی کند.

اما این عامل باعث نشده که باگوان چادوری، استاد اقتصاد در دانشگاه UCLA، از گذاشتن نام وی در لیست نامزدان دریافت جایزه‌ی نوبل اقتصادی اجتناب کند. او در مقاله‌ای که در هافیگتن پست منتشر شده، نظر خود را این گونه توضیح داده است:

اختراع بیت کوین به عنوان یک واحد پول دیجیتال انقلابی بزرگ است. این واحد پول بسیار بهتر از پول‌های فیزیکی و کاغذی عمل می‌کند. بیت کوین بسیار ایمن بوده و کدهای آن غیرقابل نفوذ هستند. به علاوه این واحد پول قابل تبدیل به واحدهای پول کوچک‌تر بوده و به راحتی می‌توان آن را از هر جایی از دنیا به حساب شخص دیگری انتقال داد بدون آن که تاخیری را در این تراکنش شاهد باشیم.

از این واحد پول در کارهای اقتصادی بزرگ و حتی تبادل اینترنتی پول‌های حاصل از فروش مواد مخدر نیز استفاده می‌شود اما با وجود این کاربرد گسترده اختراع بیت کوین نشان از نبوغ مخترع آن دارد.

در تاریخ جوایز نوبل سابقه نداشته که این جایزه به فرد یا گروهی ناشناس تعلق بگیرد و در حال حاضر نیز مشخص نیست که کمیته‌ی جوایز نوبل در این باره چه تصمیمی خواهند گرفت اما آمدن نام مخترع بیت کوین در کنار نام سایر بزرگان اقتصادی نشان از اهمیت روزافزون این واحد پول دارد.

در روزهای آینده می‌توانید منتظر سری مقالات اختصاصی زومیت برای آشنایی بیشتر با بیت کوین باشید.


ویدیو مرتبط :
ظریف نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد