سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



حضور صنایع دستی در جشنواره فجر / نمایشگاه هزار دستان برگزار می‌شود


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بهمن نامور مطلق در آخرین نشست خبری سال 94 - با ارائه گزارش سالیانه صنایع دستی در بخش نخست صحبت‌هایش به ارائه گزارش عملکرد این معاونت در سال 94 پرداخت و اظهار داشت: بیش از 550 بازارچه نوروزی در سراسر ایران برگزار کردیم که با رقم 250 میلیارد ریال گردش مالی، سال بسیار خوبی برای هنرمندان این رشته‌ها بوده است.

وی ادامه داد: برای نخستین‌بار در متن قانون بودجه، 300 میلیارد ریال به صنایع دستی تخصیص داده شد و قرار است 200 میلیارد ریال دیگر نیز از اعتبارات هزینه ای در اختیار ما قرار گیرد.

نامور مطلق افزود: سال 94 سال خشکسالی مالی بود و ما سال سختی را پشت سر گذاشتیم. بسیاری از کارهایی که جزو برنامه‌های ما بود، آنطور که باید انجام نشد. تقریباً در حوزه‌هایی که فعالیت داشتیم اُفت و رشد منفی نداشتیم ولی به اهداف مطلوب‌مان نیز نرسیدیم و با توجه به زیرساخت‌هایی که برای سال آینده آماده شده است ما نسبت به سال آتی خوش بین هستیم و امیدواریم سال آینده سال شکوه و رونق صنایع دستی باشد.

وی ادامه داد: ما در سال 94 به بیش از 1100 اثر نشان ملی داده ایم و این یک نهضت است. این نشان برکات بسیاری را به همراه دارد که اصلاح مواد اولیه و افزایش کیفیت و تولید انبوه از جمله تاثیرات آن بوده استف همچنین امسال دوسالانه چوب را برگزار کردیم و 9 اثر برای کاندیدای جهانی انتخاب شدند. ما در سال گذشته در حوزه سفال و رودوزی‌های سنتی نیز دو اثر جهانی داشتیم.

مشهد و لاله جین نامزد شهرهای جهانی فیروزه و سفال در سال 95

نامور مطلق اظهار داشت: نامگذاری دو شهر جهانی برای نخستین‌بار یکی دیگر از دستاوردهای این حوزه بوده است. ما برای نخستین بار اصفهان را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی بعد از جیپور هند داشتیم، تبریز شهر بعدی بود که در حوزه صنایع دستی ثبت شد و این نوید خوبی است که ما را به صنایع دستی جهانی برگرداند.

معاون صنایع دستی عنوان کرد: مشهد برای سنگ‌های قیمتی و به‌خصوص فیروزه و لاله جین برای سفال به عنوان نمایندگان ما برای فهرست کاندیداهای شهر جهانی به شورای جهانی صنایع دستی پیشنهاد شدند و سه شهر سیرجان برای گلیم، میبد برای زیلو و مریوان برای گیوه نامزدهای شهر ملی خواهند بود.

وی درباره انتخاب شعار سال نیز توضیح داد: با انتخاب شعار سال نساجی برای سال 94، موتور نساجی سنتی ما راه افتاد. استان یزد که نساجی را تقریباً از دست داده بود و ما هیچ ترمه سنتی نداشتیم. در سال جاری کاندید شهر نساجی شد و قطعاً سال آینده یکی از شهرهای ملی ما معرفی خواهد شد.

سال 95، سال سنگ های قیمتی

نامور مطلق تاکید کرد: سال آینده را به عنوان سال سنگ‌های قیمتی نامگذاری کردیم و برنامه ای برای تولید و ترویج سنگ‌های قیمتی داریم؛ زیرا این حوزه تجارت خوبی در دنیا دارد و ما سهم کمی در آن داریم. در برخی از موارد تا 500 میلیون دلار گردش مالی در این حوزه است و امیدواریم ما سهمی از آن داشته باشیم.

وی  ادامه داد: در حوزه تولید نیز سامانه اطلاعاتی ما اصلاح شده است. همین طور دستورالعمل‌ها و مجوزهای این حوزه اصلاح شده است. کارگاه‌ها شناسایی و درجه بندی شدند. نمونه‌سازی 20 دستگاه تولید صنایع دستی یکی دیگر از کارهای ما در حوزه تولید است که این گام در تحقق دانش بنیان کردن تجهیزات این صنعت برداشته شده است.

صدور مجوز به حراجی‌

وی در ادامه عنوان کرد: در حوزه بازرگانی، نمایشگاه‌های خوبی برگزار کردیم که یکی از آنها اکسپو بود و ما مقام دوم را از آن خود کردیم. در سفر ریاست جمهوری به فرانسه صنایع دستی پیشانی فرهنگی کشور ما در پاریس شد و قرار است همراه رئیس جمهور در سفر به اتریش نیز پیشانی فرهنگی ایران باشیم.

نامور افزود: استعلامی که از بخش حقوقی نهاد ریاست جمهوری انجام شد این اجازه را داد که معاونت صنایع دستی مجوز حراجی‌های این حوزه را صادر کند. این موضوع امکانات تازه ای برای رفع مشکلات و محدودیت هایی را که داشتیم ایجاد کرده است. همجنین در زمینه فروشگاه‌های مجازی کار مشکلی بود تا فروشگاه‌های مجازی در مدت دو سال از هیچ به 170 فروشگاه افزایش یابد.

راه اندازی 10 بازارچه دائمی

معاون صنایع دستی ادامه داد: بازارچه‌های صنایع دستی ما در حد مطلوب نبود. شعار ما هر شهرستان یک بازارچه است و در حال حاضر با بازارچه اودلاجان ما 10 بازارچه صنایع دستی دائم در کشور داریم و امیدواریم این تعداد را در سال آینده افزایش دهیم.

وی یادآور شد: علاوه بر راه اندازی بازارچه عودلاجان در سال آینده که مرمت آن در سال جاری صورت گرفته بود، در آباده، شوشتر و زنجان به تاسیس و راه اندازی بازارچه هنرهای سنتی و صنایع دستی در محوطه آثار تاریخی این شهر ها اقدام می کنیم و خوشحالیم که برای نخستین‌بار صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی دارای فراکسیون مستقل شده است.

نامور مطلق گفت: راه اندازی انجمن صادر کنندگان صنایع دستی دیگر اقدام ما بود. همچنین رشد صادرات صنایع دستی امسال 18 درصد بوده و سال گذشته 36 درصد و امیدواریم تا آخر سال نیز شاهد رشد بیش از این آمار باشیم. این در حالیست که ما در بسیاری از حوزه‌ها به دلیل مشکلات اعتباری رشد منفی داشتیم، اما در حوزه صنایع دستی رشد 18 درصدی داشتیم و رشد فروش ما در فروش داخلی 60 درصد بوده است

مبارزه با قاچاق در شیشه‌جات

وی عنوان کرد: با توجه به انتقادها از ورود کالاهای قاچاق؛ خوشبختانه ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق از ما همکاری خواسته و دوستان ما گشت‌هایی گذاشتند که برای نخستین بار کالاهای قاچاق در حوزه شیشه را رصد کنند. در این جشن‌ها به نتایج خوبی رسیدیم.

برگزاری نمایشگاه هزار دستان با هزار اثر برتر صنایع دستی

نامور در ادامه گفت: در نظر داریم نمایشگاه هزار دستان با هزار اثر برتر صنایع دستی را برگزار کنیم و ما سیاست راهبردی ما ارائه صنایع دستی کیفی در دنیا است و به این کیفیت اشتهار داریم.

وی همچنین شناسنامه دار کردن همه آثار صنایع دستی، برگزاری حراجی‌ها و کمک به بیمه هنرمندان را از دیگر اقدامات سال آینده برشمرد.

حضور صنایع دستی در جشنواره فجر سال آینده

معاون صنایع دستی تصریح کرد: ما در سال‌های گذشته غایب بزرگ جشنواره فجر بودیم و حتماً در سال آینده برای حضور جدی در جشنواره فجر برنامه داریم و از 1100 اثر برگزیده نشان ملی 100 اثر را در جشنواره فجر سال آینده نمایش داده و مسابقه ای در این زمینه برگزار می کنیم.

نامور مطلق خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه صنایع دستی زیبایی شناسی بود به همین دلیل این اداره را راه اندازی کردیم تا به طرف شناسنامه دار کردن آثار فاخر پیش برویم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
نمایشگاه صنایع دستی در کرمانشاه