سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جزئیات سفر تاریخی رئیس جمهور کره جنوبی به ایران


جزئیات سفر تاریخی رئیس جمهور کره جنوبی به ایرانایرنا/ خانم «پارک گئون هی» رئیس جمهور کره جنوبی به عنوان اولین زن و رهبر این کشور قدرتمند آسیایی در تاریخ 12 اردیبهشت ماه سالجاری به تهران سفر می کند تا او نیز همانند دیگر همتایان آسیایی و اروپایی خود فصل نوینی از روابط کشورش را با ایران بگشاید.

کره جنوبی چهارمین اقتصاد برتر آسیا است و پس از آنکه رسانه های کره ای در خصوص سفر عالی ترین مقام سیاسی این کشور طی هفته ها و ماههای اخیر مطالب مختلفی منتشر کردند، نهاد ریاست جمهوری این کشور امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای تاریخ دقیق این سفر را اعلام کرد.
بر اساس این بیانیه که یونهاپ، خبرگزاری کره آن را منتشر کرد، رئیس جمهور کره 12 اردیبهشت ماه جاری به تهران می آید و در طول مدت سفر سه روزه خود با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی و برخی مقامات عالیرتبه کشورمان دیدار خواهد کرد.

یونهاپ در گزارش خود، از این سفر به عنوان یک سفر تاریخی نام برده است، چرا که از سال ١٩٦٢ که روابط میان دو کشور برقرار شده، اولین سفر تاریخی رئیس جمهور کره به ایران محسوب می شود.انتشار این خبر در حالی صورت می گیرد که بحث و تبادل نظر و گفت و گوهای فراوانی میان مقام های کره ای و ایران طی ماههای اخیر انجام شده و بسیاری بر این باورند این دیدار نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود.سفر بی سابقه یک رئیس جمهور از کره به ایران پس از «برجام» یکی از بزرگترین دستاوردهای دو کشور بخصوص در عرصه تقویت همکاری های اقتصادی دوجانبه در دوران لغو تحریم ها به حساب می آید.

«یون بیونگ سه» وزیر خارجه کره پیشتر اعلام کرده بود که کشورش به این سفر بسیار اهمیت می دهد و آن را آغازی در روابط نوین دو کشور قلمداد می کند.بر اساس این دیدگاه انتظار می رود با ورود «پارک» به ایران صفحه تازه ای در روابط و همکاری های ایران و کره دو شریک بزرگ اقتصادی گشوده شود.مدتی قبل اعلام شد که مقام هایی از کره جنوبی و ایران در تهران دیدار و در باره همکاری های اقتصادی دوجانبه و سفر «پارک گئون هی» رئیس جمهور کره به ایران بحث و تبادل نظر کرده و حتی در باره تحریم های شورای امنیت علیه کره شمالی نیز گفت و گوهایی انجام داده اند.

این گفت و گوها در سطح مدیران کل وزارتخانه های خارجه دو کشور صورت گرفت و مساله ورود شرکت های کره ای به بازار ایران و توسعه همکاری های اقتصادی و یافتن راهکارهای تبادلات تجاری از موارد مورد بحث بود.مقامات کره ای پس از این نشست ها بارها اعلام کردند که به فرصت های تازه ای پس از برجام دست یافته و نمی توانند بازار بزرگ تجارت در ایران را نادیده بگیرند.برنامه ریزی برای سفر مقام های بلندپایه دو کشور، یافتن راهکارهای گسترش همکاری در عرصه های مختلف بخصوص در زمینه های تجاری، سرمایه گذاری های متقابل، همکاری دوجانبه، منطقه ای و بین المللی از جمله موضوعات در دستور کار طرفین گزارش شده بود.

«کیم سانگ تائه» رئیس بخش خاورمیانه و آفریقای وزارت تجارت کره هم گفت که دولت سئول عزم خود را برای اینکه روابط تجاری و بازرگانی با ایران گسترش یابد، جزم کرده است و قصد دارد شرکت ها را برای بستن قراردادهای بزرگ با تهران مساعدت کند.این در حالیست که چندین یادداشت تفاهم و بیانیه همکاری در جریان نشست اقتصادی کره و ایران در تهران که امسال برای اولین بار پس از سال 2006 میلادی برگزار شد، ‌میان طرفین منعقد گردید.همچنین طرفین یک توافقنامه اولیه ایجاد سامانه تجارت الکترونیک برای مصارف دولتی دو کشور و با هدف احیای شبکه تجاری ایران با شرکای تجاری اش نیز میان دو کشور امضا کردند.

یک نشریه کره ای به تازگی نوشت که اگر خواستار گسترش سریعتر روابط با تهران هستیم لازم است که سران دو کشور در زودترین زمان ممکن با یکدیگر دیدار کنند.
کوریا هرالد می نویسد: بخش های نفتی، کشتیرانی، ساخت و ساز، انرژی، منابع گاز، حمل و نقل، ‌امور هوایی، لجستیک، پتروشیمی، مخابرات و خودروسازی کره همه در حال رقابت با رقبای بین المللی برای حضور در ایران هستند.نشریه کره ای ادامه می دهد: پس از لغو تحریم ها جامعه بین المللی دست از پا نمی شناسد و همه هیات هایی را به ایران روانه کرده اند و می گویند که بندرت دیگر بتوان چنین بازار نوظهور اقتصادی با این همه مزیت را در جهان یافت.در این گزارش آمده است: ضرورت دارد که دو کشور از هر جهت گفت وگوها را به پیش سوق داده و توافقنامه هایی رسمی داشته و آنها را اجرایی کنند.

کوریا هرالد می نویسد: پس از همین برجام شاهد بودیم که رهبران اروپایی راهی ایران شدند. «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در راس هیات بزرگی به تهران سفر کرد و حالا هم اخباری مبنی بر سفر قریب الوقوع «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به ایران منتشر شده است.کوریا هرالد پیشتر نوشته بود که اگر سفر «پارک» به تهران قطعی شود، شرایط خوبی برای همه تجار و بازرگانان کره ای فراهم خواهد شد تا فرصت هایی را که در دوران تحریم آن را از دست دادند، جبران کنند.

«هوانگ کیو آهین» نخست وزیر کره جنوبی نیز گفته است که کشورش تمامی تلاش خود را برای گسترش روابط با ایران بخصوص در عرصه های اقتصادی و تجاری بکار خواهد گرفت.وی تاکید کرد که ایران از جمله بازارهای نوظهور است که کره نمی تواند نسبت به آن بی توجه باشد.
وی در ملاقات با صاحبان شرکت ها و موسسات بزرگ کره گفت: باید از شرکت های کره ای در زمینه صادرات و اجرای طرح های مختلف و مشترک با ایران حمایت شود.
کره جنوبی از سال گذشته میلادی با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو شده و بخصوص در عرصه تجارت خارجی شاهد رکود تدریجی بوده است.

این کشور پس از لغو تحریم ها علیه ایران تلاش گسترده ای برای ورود به بازار کشورمان داشته و تاکنون چندین هیات تجاری به ایران اعزام کرده است.ارزش تبادلات تجاری کره و ایران نزدیک به هشت میلیارد و 600 میلیون دلار در سال 2014 میلادی بوده است که نیمی از ارزش این تبادلات در سال 2011 میلادی است.گفتنی است، در سفر خانم «پارک گئون هی» به تهران که به دعوت رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان صورت گرفته است، شماری از وزرا و مسئولان ارشد اقتصادی و صاحبان صنایع بزرگ این کشور وی را همراهی می کنند.قرار است در جریان این سفر موضوعات مرتبط با راههای گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف، تحولات منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر روسای جمهوری دو کشور قرار بگیرد.جستجوی راههای تقویت همکاری مشترک در حوزه های انرژی، بانک و بیمه، پروژه های زیربنایی، بهداشت و درمان، علمی و فناوری و فرهنگی نیز از دیگر محورهای بحث و تبادل نظر روسای جمهوری دو کشور عنوان شده است.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
جزئیات سفر رئیس جمهور به نیویورک