سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



كارشناس جهان عرب: اوباما به زخم مخالفان سوریه نمك پاشید


عبدالباری عطوان كارشناس مشهور مسائل سیاسی جهان عرب روز دوشنبه در سرمقاله روزنامه رأی الیوم چاپ لندن ضمن ابراز این مطلب افزود: باراك اوباما رییس جمهور آمریكا در مصاحبه با شبكه تلویزیونی 'بی بی سی' انگلیس اظهار داشت تنها اقدامی كه كشورش می تواند انجام دهد آن است كه در سطح بین الملل بر طرف های موجود در صحنه سوریه جهت نشستن پشت میز مذاكره فشار وارد كند و راه حل نظامی به تنهایی نمی تواند مشكلات سوریه را در درازمدت حل و فصل كند.
عطوان گفت: این اظهارات اوباما از آن جهت حائز اهمیت است كه تنها چند روز پس از سفرش به ریاض ابراز می شود. پرونده سوریه و سرزنش و خشم سران كشورهای عرب حوزه خلیج فارس از عدم دخالت نظامی آمریكا به ویژه در خصوص این پرونده عنوان برجسته گفت وگوهای اوباما در عربستان را تشكیل می دهد.
به اعتقاد سردبیر روزنامه رأی الیوم ،اوباما با این اظهارات خود می خواست به طور غیرمستقیم به انتقادهای رهبران كشورهای ساحلی خلیج فارس و اقدام توهین آمیز شاه سعودی پاسخ داده باشد. ملك سلمان بن عبدالعزیز از باراك اوباما در فرودگاه پایتخت عربستان برخلاف سران خلیج فارس كه در همان روز به ریاض رسیدند، استقبال به عمل نیاورد.
این روزنامه نگار مشهور جهان عرب شرط بندی تركیه و كشورهای عرب حوزه خلیج فارس در خصوص دخالت نظامی آمریكا جهت سرنگون كردن نظام سوریه و بشار اسد رییس جمهور این كشور را كاملا نادرست دانست زیرا به گفته عطوان اوباما اگر واقعا می خواست چنین اقدامی انجام دهد حتما در سپتامبر سال 2013 انجام می داد كه طی آن دولت سوریه به پشت سر گذاشتن خطوط قرمز و استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مخالفان سوریه متهم شد.
عبدالباری عطوان افزود: اوباما از ابتدای اولین دوره ریاست جمهوری خود بر عدم دخالت نظامی در خاورمیانه و وارد نشدن به هیچ جنگی در آن عزم خود را جزم كرد و در گفت وگو با مجله آمریكایی آتلانتیك در ماه گذشته میلادی به وضوح بر این موضوع تاكید كرده و گفت ' كشورهای خلیج (فارس) مجانی می خواهند از آمریكا سواری بگیرند'. اوباما این كشورها را نصیحت كرد تا راه گفت وگو و دستیابی به 'صلح سرد' با ایران و تقسیم بندی منطقه را در پیش گیرند.
وی خاطرنشان كرد: اوباما تصور می كرد ارتش سوریه متلاشی می شود و بشار اسد رییس جمهور به مسكو یا روسیه سفید و یا ایران بگریزد اما چنین امری روی نداد و ارتش سوریه به كمك دولت سوریه آمد. اوباما نیز در واكنش پرچم سفید را برافراشت تا بدین ترتیب صلح را حفظ كرده و در جنگ های دیگران وارد نشود. وقتی اوباما می گوید 'بزرگ ترین اشتباه زندگی اش دخالت نظامی در لیبی بود و همچنان از این بابت احساس پشیمانی می كند' این مطلب چه معنایی می تواند داشته باشد؟ او آمده تا اشتباهات بوش رییس جمهور قبل از خود را تكرار نكند. به همین دلیل به هیچ وجه نمی توان پیش بینی كرد كه او بزرگ ترین اشتباه زندگی اش در لیبی را این بار در سوریه تكرار كند.
خاورم ** 1487 **1579

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سند روایت منزلت از دیدگاه كارشناس وهابی و كارشناس شبكه