«نرگس آبیار»: جهان داستان باید برای خواننده باورپذیر باشد


«نرگس آبیار»: جهان داستان باید برای خواننده باورپذیر باشدباشگاه خبرنگاران/ نرگس آبیار، داور بخش نوجوان هشتمین جشنواره داستان انقلاب، گفت: زبان سینما جهانی‌تر از ادبیات است اما ادبیات ژرف‌تر از سینماست و کارکرد تخیلی دارد.
کارگاه هشتمین جشنواره داستان انقلاب، دوشنبه پنجم بهمن 1394، در سالن زنده یاد سلمان هراتی برگزار شد و داوران و شرکت کنندگان در این رقابت فرهنگی، به گفت‌وگو درباره ادبیات و داستان انقلاب پرداختند.

نرگس آبیار، نویسنده و فیلم‌ساز کشورمان که یکی از داوران بخش نوجوان هشتمین جشنواره داستان انقلاب است، درباره ارتباط میان ادبیات و سینما گفت: فیلم «شیار 143» و فیلم «نفس» را که امسال در جشنواره فیلم فجر دارم، بر اساس رمان‌هایم ساخته ام و معتقدم ادبیات ظرفیت خوبی دارد که می‌توان از آن برای اقتباس در سینما استفاده کرد.

وی درباره اینکه چرا سینماگران به ادبیات روی خوش نشان نمی دهند، گفت: درباره آسیب شناسی این موضوع باید بگویم در برخی موارد می بینیم که ادبیات داستانی ما دچار مغلق گویی شد و فرم بر محتوا غلبه کرد که این موضوع باعث شد مخاطبان زیادی نتوانند با بسیاری از آثار ادبی ارتباط برقرار کنند. موضوع دیگر این است که سینماگران به دلیل مشکلاتی که با برخی نویسندگان برایشان پیش آمد، ترجیح می دهند خودشان مولف باشند.

آبیار افزود: این در حالی است که به دلیل غلبه رسانه های تصویری، می بینیم که داستان ها نیز بسیار تصویری تر از گذشته نوشته می شوند و دست فیلم‌ساز برای اقتباس ادبی بازتر است و به‌ویژه این موضوع را در داستان‌های کوتاه می بینیم.

این نویسنده و فیلم‌ساز با اظهار اینکه برای من، ادبیات غنی تر از سینماست، تاکید کرد: ادبیات، کارکرد تخیلی دارد، می توان آن را تفسیر کرد و نگاهی هرمنوتیکی به آن داشت، در حالی که در سینما همه اطلاعات به مخاطب داده می شود و جایی برای تخیل او باقی نمی ماند. اما از این هم نباید غافل شویم که با اینکه ادبیات ژرف‌تر از سینماست، زبان فیلم جهانی‌تر است.

آبیار ضمن تاکید بر لزوم پژوهش پیش از نگارش داستان تاریخی اظهار کرد: آثاری که در حوزه رمان به دست ما رسید شاخص‌تر بود و مشخص بود نویسنده، اطلاعات خوبی از آن دوران کسب کرده و فضای بومی را در داستان لحاظ کرده است.

این نویسنده افزود: لازم نیست نویسنده حتما در شرایطی زندگی کرده باشد که بتواند آن را به خوبی به تصویر بکشد، بلکه اگر اطلاعات کافی راجع به آنچه می نویسد داشته باشد و آن را به صورت باورپذیری به مخاطب ارائه کند، حتی اگر کمی با واقعیت تفاوت داشته باشد اهمیت چندانی ندارد بلکه مخاطب آن را باور می کند و می پذیرد.


منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
قسمتی از فیلم شیار 143 ساخته نرگس آبیار