سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آزمون‌های سخت پیش روی اروپا در سال 2016


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی نوشت: سال 2016 مجددا برای اتحادیه اروپا آزمون های بسیاری را به همراه دارد؛ از خروج تهدید کننده انگلیس از اتحادیه اروپا گرفته تا قدرت گرفتن راستگراهای افراطی. چه شرایطی در انتظار اروپای 2016 است؟

نویسنده در ادامه تصریح کرد که ما حالا می توانیم این جرات را به خود بدهیم و یک پیش بینی برای سال 2016 داشته باشیم، در سال جدید میلادی اوضاع برای اتحادیه اروپا راحت تر نمی شود. برای اتحادیه اروپا و اعضای آن در 12 ماه آینده که در دوره اول آن هلند و در ماه جولای اسلواکی ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد گرفت چالش های بسیاری در راه است.

آیا انگلیس از اروپا خارج می شود؟

خروج تهدید کننده انگلیس از اتحادیه اروپا در سال جدید میلادی بزرگترین میدان مین سیاسی برای این اتحادیه را نشان می دهد. اگر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شکل بگیردعواقب فاجعه باری را برای این اتحادیه به همراه خواهد داشت. جدایی سومین اقتصاد ملی اروپا از این اتحادیه می تواند روند انحلال تمام این اتحادیه را به همراه داشته باشد.

این مسئله که اتحادیه اروپا در حال حاضر تا چه اندازه شکننده و متزلزل است را بخصوص بحران پناهندگان در سال گذشته روشن ساخت.

یک نقطه عطف مهم برای انگلیس نشست اتحادیه اروپا در 18 و 19 فوریه است. در این نشست باید یک توافق روی درخواست های ویژه انگلیس یافت شود که راه را برای همه پرسی پیش روی این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا هموار می کند. هم نخست وزیر انگلیس و هم صدر اعظم آلمان می خواهند از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا جلوگیری به عمل آورند. اما تا به حال هنوز مشخص نیست که شرکای اروپایی می خواهند چگونه به توافقی درباره فهرست مطالبات انگلیس دست یابند. نخست وزیر انگلیس خواهان محرومیت خارجیان در کشورش به مدت چهار سال از مزایای اجتماعی خاص است و این مسئله مشخص نیست که چگونه یک چنین قاعده ای که تبعیض خارجیان از شهروندان اتحادیه اروپا را به همراه دارد باید اجرایی شود.

در آخرین نشست اتحادیه اروپا در ماه دسامبر در این باره حدس و گمان هایی زده شد که همه پرسی درباره باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا در ژوئن آینده برگزار شود.

بحران پناهندگان

بحران پناهندگان نیز در سال جدید میلادی اتحادیه اروپا را در برابر آزمونی سخت قرار خواهد داد. اگر شمار بالای هجوم  پناهندگان به اروپا همچنان ادامه یابد اختلافات درون اروپایی بین کشورهای آماده پذیرش پناهندگان مانند آلمان و کشورهای مخالف پذیرفتن پناهندگان مانند مجارستان همچنان تشدید می شود.

در بروکسل طرح ها و برنامه های زیادی به منظور کاهش شدت این بحران مد نظر قرار گرفته است. بر این اساس سران کشورهای اروپایی می خواهند تا ماه ژوئن درباره حفاظت از مرزها و سواحل اروپایی که باید بر خلاف خواست کشورهایی مانند یونان به آن ها کمک کندنوافق کنند. اما این پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا بحث برانگیز است چرا که دخالت در حاکمیت و استقلال کشورهای عضو این اتحادیه را نشان می دهد.

تامین امنیت مرزهای خارجی اتحادیه اروپا همچنین تقویت گفتگوهای بین بروکسل و آنکارا که در سال جدید میلادی باید دنبال شود را در پی خواهد داشت.

در این راستا همچنین اصلاح قانون پناهندگی دوبلین اروپا نیز مد نظر است. این قانون ظاهرا دیگر قابل دفاع نیست چرا که کشورهایی مانند ایتالیا و یونان را شدیدا تحت فشار قرار می دهد. بر اساس این قاعده باید پناهندگان در همان کشوری درخواست پناهندگی کنند که اولین بار به آن وارد شده اند. اصلاح این قانون باید وضعیت جدیدی را رقم بزند.

"یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در آخرین نشست اتحادیه اروپا در ماه دسامبر اطمینان داد که در نیمه ابتدایی سال 2016 پیشنهاداتی را برای تجدید نظر در قانون دوبلین و تسهیل در مهاجرت های قانونی ارائه می دهد. با این حال آسیاب اتحادیه اروپا در بحران پناهندگان به سختی کار می کند.

بخصوص در مسئله تقسیم عادلانه پناهندگان انتظار می رود در اتحادیه اروپا همچنان در سال 2016 بحث های دردناکی شکل گیرد. به ندرت انتظار موفقیتی در این راستا می رود. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در دسامبر گذشته اعلام کرد که این خیلی خوش بینانه نیست که در سال 2016 مسئله توزیع پناهندگان شرایط خیلی بهتری پیدا کند.

بحران یونان

 شرایط بحران یونان به تازگی کمی آرام شده است اما به زودی اوضاع تغییر می کند. در ماه ژانویه در پارلمان یونان رای گیری درباره اصلاحات حقوق بازنشستگی وجود خواهد داشت. دولت "آلکسیس تسیپراس" در بین 300 نماینده از اکثریت کم 153 کرسی پارلمان برخوردار است. با این حال نخست وزیر یونان باید اصلاح حقوق بازنشستگی را به اجرا درآورد. در تابستان گذشته وام دهندگان بین المللی با یونان درباره یک بسته کمکی سوم به مبلغ 86 میلیارد یورو در ازای اجرای اصلاحات در این کشور به توافق رسیدند. از ماه آگوست تا به حال حدود 21.4 میلیارد یورو از صندوق نجات اروپا به آتن کمک پرداخت شده است.

نخست وزیر یونان باید در کنار اصلاح حقوق بازنشستگی همچنین در شروع سال جاری میلادی افزایش مجدد مالیات ها در کشور را نیز در پارلمان به تصویب برساند. این مسئله نیز از شروط وام دهندگان بین المللی است.

این در حالی است که بر اساس نتایج یک نظر سنجی که در اواسط دسامبر گذشته منتشر شد 84.5 درصد یونانی ها از تسیپراس ناراضی هستند. از آنجایی که شرایط اقتصادی بهبود نیافته اکثر یونانی ها با بد بینی به آینده می نگرند.

آیا  مسئله روسیه به جدایی اتحادیه اروپا می انجامد؟

تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه تا پایان جولای سال 2016 تمدید شده است. این تحریم ها واکنشی به اقدام روسیه در الحاق شبه جزیره کریمه به خاک این کشور در مارس 2014 بود. آیا این تحریم ها یک بار دیگر در ماه جولای تمدید خواهد شد هنوز مشخص نیست. به صورت روزافزون رای ها برای دنبال کردن یک روند دوستانه با روسیه در اتحادیه اروپا افزایش می یابد.

ایتالیا از جمله کشورهایی است که سال گذشته بازگشت اتحادیه اروپا از موضع سختگیرانه در قبال مسکو را خواستار بود؛ اما بر خلاف این کشور کشورهای شرق اروپا مانند لهستان با دید انتقادی به لغو تحریم ها علیه روسیه می نگرند.

این مسئله که آیا در اواسط سال 2016 تحریم ها علیه روسیه لغو می شود به اجرای توافق مینسک از طرف مسکو بستگی دارد.

آیا اروپا به دلیل قدرت گرفتن احزاب راستگرای افراطی فرو می پاشد؟

با وجود اشکال مختلف احزاب پوپولیستی که در اروپا وجود دارد یک وجه اشتراک بین همه آن ها وجود دارد و آن رد اتحادیه اروپا است.

نویسنده در ادامه به عواقب قدرت گرفتن احزاب پوپولیستی به ویژه در کشورهای انگلیس، هلند و فرانسه در سال 2016 پرداخته و نوشت: همه پرسی در انگلیس می تواند به حزب افراط گرای استقلال انگلیس موسوم به یوکیپ که خواستار خروج از این اتحادیه است فرصت دهد تا رویاروی نخست وزیر بایستد.

دو کشور هلند و فرانسه نیز در سال 2016 در آستانه انتخابات قرار خواهند گرفت. در فرانسه انتخابات ریاست جمهوری در سال 2017 برگزار شده و در هلند نیز در این سال انتخابات پارلمانی برگزار می شود. در هر دو مورد انتظار عملکرد قوی احزاب پوپولیستی می رود. برنامه های این احزاب در هر دو کشور مشابه است. رئیس حزب ملی فرانسه خواستار خروج این کشور از منطقه یورو است و رئیس حزب افراط گرای آزادی هلند نیز پشت کردن به تمام اتحادیه اروپا را می خواهد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
گل سردار آزمون درلیگ اروپا...