سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ناتو راه‌های تقویت ماموریت‌های آموزشی در افغانستان را بررسی می‌کند


به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مقامات بروکسل و کابل اعلام کردند همزمان با افزایش نگرانی‌ها نسبت به توانایی نیروهای محلی در مبارزه با اقدامات رو به رشد شبه‌نظامیان طالبان، شرکای ناتو در حال بررسی راه‌های تقویت ماموریت آموزشی و کمک خود در افغانستان هستند.

رویترز نوشت: موفقیت اخیر طالبان در تصرف قندوز در اواخر ماه سنبله و کنترل آن برای چند روز، شوک بزرگی به شرکای بین‌المللی افغانستان که میلیاردها دلار برای آموزش نیروهای امنیتی افغانستان سرمایه‌گزاری کرده بودند، وارد کرد.

این گزارش می‌افزاید: در شرایط فعلی نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضمن خستگی از جنگ طاقت فرسا مجبور هستند یک نیروی امنیتی قوی در افغانستان ایجاد کنند که توان ایستادگی در برابر تروریست‌ها را داشته باشد.

ژنرال «هانس لوتر دومروس» دومین ژنرال ارشد آلمان در ائتلاف ناتو با اشاره به اینکه وضعیت بسیار تامل‌برانگیز است، گفت: کنترل ضعیف دولت بر بسیاری از مناطق و فساد، کار تقویت تدابیر امنیتی را دشوارتر می‌سازد اما اگر ما به حضور خود در این کشور ادامه ندهیم، آنها گرفتار گردابی خواهند شد و این خطر جدی وجود دارد که آنها از هم گسسته شوند.

وی طی سخنرانی خود در حاشیه رزمایش ناتو در اسپانیا ادامه داده است: کنترل ضعیف دولت کابل در بسیاری از مناطق روند ایجاد صلح در این کشور را با مشکل مواجه کرده است.

با وجود اظهارنظرهای متفاوتی که درباره حضور نیروهای ناتو در افغانستان می‌شود، هنوز این سازمان به صورت رسمی موضع خود را اعلام نکرده است.

قرار است وزرای کشورهای عضو ناتو اوایل دسامبر سال جاری میلادی با یکدیگر دیدار کرده و درباره آینده ماموریت «حمایت قاطع» حول محور آموزش، مشورت و کمک به نیروهای امنیتی و دولتی افغانستان تصمیم‌گیری کنند.

به طور رسمی این توافق ناتو - آمریکا بدون حد و بی‌انتها است اما در واقع آینده این توافق به تمایل کشورهای عضو ناتو برای اعزام و حفظ نیرو و تامین منابع بستگی دارد.

به دنبال اطلاعیه واشنگتن در خصوص افزایش تعداد نیروهایش در افغانستان تا آخر سال 2016 میلادی با توجه به وخیم‌تر شدن شرایط امنیتی، مقامات نسبت به استراتژی شرکای ناتو و متحدان احساس خستگی و تردید خود را ابراز کردند.

در حال حاضر کمتر از 14 هزار نیروی ائتلافی در افغانستان وجود دارند در حالی که در سال‌های گذشته تعداد این نیروها 140 هزار تن بود.

/انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
ناتو به بعضی زندانهای افغانستان زندانی نمی فرستد