علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تولید غذا در فضا با گیاه باستانی زمینی


  X  

تاریخ خبر : یکشنبه 1394.08.17 - 10:41

تولید غذا در فضا با گیاه باستانی زمینی

خبر فارسی/ تیمی از دانشمندان استرالیایی ژنی را در یک گیاه بومی شناسایی کرده‌اند که راه را برای تولید غذا در فضا بویژه در ماموریت‌های سرنشین‌دار فضای عمیق مانند سفر به مریخ هموار خواهد کرد.
پروفسور پیتر واترهاوس، دانشمند گیاه‌شناس دانشگاه فناوری کوئینزلند، این ژن را در گیاه باستانی و بومی تنباکو موسوم به Nicotiana benthamiana و حین بررسی تاریخچه آن کشف کرد که برای چندین دهه توسط ژنتیک‌شناسان به عنوان گیاه مدل برای آزمایش ویروس‌ها و واکسن‌ها مورد استفاده بوده است.
واترهاوس طی بیانیه‌ای اظهار کرد: این گیاه به نوعی موش آزمایشگاهی جهان مولکولی گیاهی است. ما آن را به عنوان یک گیاه جادویی با ویژگی‌های خارق‌العاده می‌شناسیم.
وی افزود: با توالی دادن ژنوم این گیاه و بررسی سوابق تاریخی توانستیم تعیین کنیم که گیاه اصلی از منطقه گرانیک در نزدیکی غرب استرالیا و مرز شمالی منشأ گرفته است.
محققان با استفاده از یک ساعت مولکولی و سوابق فسیلی دریافتند که این گیاه خاص برای حدود 750 هزارسال در شکل کنونی‌اش باقی مانده است. این یافته‌ها می‌تواند تاثیر بزرگی بر تحقیقات فناوری زیستی گیاهی آینده داشته باشد.
این گیاه سیستم ایمنی خود را از دست داده و این کار را برای متمرکز کردن انرژی‌اش به منظور رشد مجدد و سریع، گلدهی فوری و دانه‌ریزی پس از مقادیر کمی بارش انجام داده است.
به گفته محققان، تمرکز این گیاه بر روی تولید گلهای کوچک اما دانه‌های بزرگ و قرار دادن این دانه‌ها در خاک برای باران بعدی است. این گونه از گیاه تنباکو بخوبی با خشکسالی مبارزه می‌کند تا برای چندین نسل باقی بماند.

دانشمندان می‌توانند از این کشف برای بررسی سایر محیطهای رشد استریل یا ایزوله که در آن‌ها گیاه در برابر بیماری محفوظ است و همچنین فضا به عنوان یک گزینه جذاب استفاده کنند.
این یافته‌ها همچنین از کاربردهایی برای تحقیقات آینده ژنتیکی در زمین برخوردار است.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
فیلم تولید گیاه دارویی زرین گیاه