سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



بالون معده با دکتر فرزاد فرامرزی


دكتر فرزاد فرامرزی فوق تخصص گوارش و كبد و آندوسكوپی و نفر سوم بورد فوق تخصصی گوارش كشور در سال 1384 با سابقه بیش از 6 سال عضویت در هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تا كنون نزدیك به 6000 عمل بالون معده توسط دکتر فرامرزی و حلقه معده زیر نظر ایشان انجام شده و در حال حاضر به طور متوسط ماهیانه 70 الی 100 عمل زیر نظر ایشان انجام می‌شود.

عمل بالون معده، یك عمل سرپایی و از طریق آندوسكوپی است كه نیاز به بیهوشی و بستری ندارد. روش بالون، یك روش كاملا علمی است كه در تمامی جهان و به مدت طولانی است كه انجام می‌شود.

نكاتی در ارتباط با بالون معده

بالون معده چیست؟

بالون معده یك روش ساده و بدون جراحی برای كاهش اشتها و كاهش حجم معده است. در این روش، پزشک فوق تخصص گوارش توسط آندوسكوپی و پس از اطمینان از سالم بودن معده، بالون را به داخل معده فرستاده و سپس بر اساس اندازه معده بیمار آن را بسته به نوع بالون، از مایع یا هوا به میزان 500 تا 800 سی سی پر می کند. بالون حدود 3/2 از حجم معده را پر کرده و سبب ایجاد سیری زودرس و کاذب می شود پس از 6 ماه پزشك دوباره آن را با آندوسكوپی خارج می کند. اخیرا از انواع جدید بالون معده با ماندگاری یکسال نیز در این مرکز بطور اختصاصی استفاده می شود.

چه افرادی كاندیدهای خوبی برای بالون هستند؟

افراد باBMI =30-40 به دلیل اینكه اضافه‌ وزن محدودی دارند، می‌توانند با یك دوره بالون البته به شرط رعایت رژیم غذایی كم كالری و ورزش مرتب،‌ به وزن ایده‌آل برسند.

افراد با BMI بالای 40، این افراد می‌توانند برای كاهش وزن، از این روش استفاده كنند، ولی از آنجایی كه اضافه‌ وزن زیادی دارند، باید نسبت به افراد دسته اول، بیشتر رعایت كنند. گاهی ممكن است برای رسیدن به وزن مطلوب از 2 یا چند دوره بالن استفاده كرد. همچنین افراد خیلی چاق كه كاندید عمل‌های جراحی چاقی هستند، گاهی توسط جراحان محترم برای كاهش وزن اولیه و عوارض كمتر بیهوشی و عمل جراحی جهت بالن ارجاع داده می‌‌شوند.

عوارض احتمالی بالون معده چیست؟

بالون معده، روش بسیار كم عارضه‌ای است. عوارض عمده آنوجود درد و تهوع و گاهی استفراغ در چند روز ابتدایی است كه در افراد مختلف، فرق می‌كند. گاهی هیچ درد و تهوعی وجود ندارد كه فرد ممكن است با توجه به ذهنیت قبلی مبنی بر وجود درد و تهوع، حتی نگران شود كه ممكن است برای بالن اتفاقی افتاده باشد،‌ درحالی كه این افراد فقط به دلیل سازگاری خوب معده هیچ علامتی ندارند. گاهی ممكن است درد و تهوع وجود داشته باشد كه در این صورت باید از داروهای مناسب استفاده شود، وجود اضطراب و نگرانی بر مدت و شدت عوارض می‌افزاید. لذا باید دانست كه این علایم موقتی بوده و به زودی برطرف می‌شوند. عوارض دیگر احتمالی از جمله سوراخ شدن معده و انسداد روده در موارد بسیار نادری می تواند اتفاق بیافتد در ضمن ارتباط روزانه و مرتب با پزشك بسیار مهم است.

تفاوت بالن مایع و بالون هوا چیست؟

در بالن هوا به دلیل سبكی، علایم اولیه شامل درد و تهوع بسیار خفیف‌تر است. منتها از لحاظ میزان كاهش وزن  چه بسا ممكن است در بالن مایع به دلیل سنگینی بیشتر بالن، احساس كاهش اشتها و در نهایت كاهش وزن بیشتر هم باشد.

نكات مهم برای كسب نتایج مطلوب‌تر با بالون معده:

 همواره با پزشك خود ارتباط نزدیك و صمیمانه ‌ای داشته باشید.

 در صورتی كه عارضه‌ ای احساس كردید یا روند كاهش وزنتان متوقف شد، بلافاصله با پزشك خود تماس بگیرید.

 برنامه غذایی كم‌ كالری و ورزش منظم را هم فراموش نكنید.

انواع جدید بالون های معده

1.endball (بالون مخلوط مایع هوا):

این نوع بالون ساخت کشور فرانسه با قابلیت ماندگاری تا 9 ماه و قابلیت پر شدن همزمان با مخلوط مایع و هوا بوده که سبب کاهش عوارض ابتدایی شامل تهوع و استفراغ و درد می گردد در نتیجه تحمل آن برای بیمار راحتتر می شود.

2.  spatz

بالون قابل تنظیم از طریق اندوسکوپی ساخت کشور آمریکا با قابلیت ماندگاری تا 1سال که از مزایای این نوع بالون تنظیم آن از طریق آندوسکوپی بوده که به پزشک اجازه می دهد ابتدا بالون را با حجم کمتری از مایع پر نماید و در طول 1 سال بر اساس اشتهای بیمار حجم آن را از طریق آندوسکوپی کم و زیاد نماید به همین دلیل عوارض ابتدایی شامل تهوع و درد به حداقل می رسد و در ضمن بیمار می تواند در هر زمان که احساس نمود معده اش به حجم قبلی بالون عادت نموده نسبت به افزایش حجم آن از طریق آندوسکوپی اقدام نماید. تاکنون 150 بالون از این نوع گذاشته شده و نتایج خوبی که شامل کاهش تهوع و استفراغ و درد و کاهش وزن بیشتر نسبت به بالون های 6 ماهه بوده به دست آمده است.

بالون معده با قابلیت تنظیم از طریق پورت و ماندگاری طولانی

این نوع از بالون های معده ساخت کشور فرانسه بوده و از هوا پر می شوند. این بالون ها از طریق اندوسکوپی وارد معده شده و از طریق یک پورت زیر پوستی قابلیت افزایش و کاهش حجم دارند. خاصیت قابل تنظیم بودن آنها مشابه حلقه معده (gastric banding) بوده ولی عوارض احتمالی حلقه معده از جمله نفوذ به داخل معده و جابجایی اتفاق نمی افتد. از برتری این نوع بالون این است که تهوع و استفراغ ودرد وجود ندارد و با توجه به ماندگاری طولانی امکان کاهش وزن بیشتری را می دهد. مزیت دیگر این نوع بالون قابل تنظیم بودن آن می باشد که به پزشک این امکان را می دهد که بر اساس تحمل و اشتهای بیمار مانند حلقه معده از روی پوست حجم بالون را کم و زیاد نماید.

اولین عمل بالون با قابلیت تنظیم و ماندگاری 2 سال با حضور نماینده شرکت فرانسوی endogast در تاریخ 19/01/89 انجام شد و بیمار بعد از چند ساعت با حال عمومی خوب مرخص گشت.


ویدیو مرتبط :
بالون گذاری معده در تهران توسط دکتر محسن رباطی