سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اسپیس اکس پس از پرتاب موشک فالکون به فضا، موفق به فرود آوردن آن بر روی زمین شد


اسپیس اکس پس از پرتاب موشک فالکون به فضا، موفق به فرود آوردن آن بر روی زمین شد

کمپانی اسپیس اکس بالاخره نیمه شب گذشته قادر به تاریخ سازی گشت و موشک فالکون ۹ خود را در ایالت فلوریدا، بر روی زمین صاف به زمین نشاند.

در سال اخیر شرکت مورد بحث چند باری تلاش کرده بود تا این اقدام را به شکلی موفقیت آمیز به انجام رساند اما هر بار پس از پرتاب موشک به ایستگاه بین المللی فضایی، هنگام فرود آمدن و در زمان نشستن، در آخرین لحظه تعادلش به هم می خورد و می افتاد.

در آخرین تلاش اسپیس اکس در ماه ژوئن هم موشک این شرکت در همان ابتدای کار منفجر شد و به طور کلی به ایستگاه بین فضایی نرسید. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی دقیق تر داشته باشیم به جزییات این تاریخ سازی.

هرچند که این موفقیت برای اسپیس اکس یک امر بسیار مهم است اما ایلان ماسک اولین مدیری نبوده که قادر به استفاده از موشک های چند بار مصرف شده است. صرفا در ابتدای همین ماه بود که برایتان گفتیم شرکت خصوصی جف بیزوس (مدیر عامل آمازون) با نام Blue Origin، قادر به پرتاب موشکی به فضا و سپس نشاندنش بر روی سطح زمین شده است.

البته پژوهشگران اذعان دارند که به هیچ عنوان نباید موشک New Shepard از شرکت Blue Origin را با فالکون ۹ اسپیس اکس مقایسه کرد چرا که موشک فالکون ۹، از ساختاری بسیار پیچیده تر برخوردار بوده و می تواند حرکتی بیشتر و سریع تر در فضا داشته باشد.

در این میان مشاهده پیام تبریک جف بیزوس به ایلان ماسک و ورودش به کلاب افرادی که قادر به نشاندن موشک چند بار مصرف بر روی زمین شده اند هم خالی از لطف نیست.

Screen Shot 1394-10-01 at 09.03.51

در حال حاضر، راکت هایی که به سوی مدار فضا پرتاب می شوند یا به طور کلی از بین می روند یا در مدار گم می گردند. همین موضوع، هزینه پروازهای فضایی را بیش از حد گران خواهد کرد چرا که موشک ها در واقع یک بار مصرف می شوند و برای پرواز بعدی، راکتی کاملا نو باید استفاده شود.

حال اما هر دو شرکت یاد شده قادر شده اند موشک های خود را به شکلی موفقیت آمیز دوباره بر سطح زمین فرود آورند که همین موضوع، هزینه ساخت موشک های تازه را از بین خواهد برد و به کلامی ساده تر، هزینه پروازها نیز تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.

در این میان لازم به اشاره است که اسپیس اکس در سالی که در حال اتمام است، دو فرود ناموفق داشت که مربوط به ماه های ژانویه و آوریل می شوند. نکته قابل توجه در مورد آن دو فرود، این بود که هر دو بار Space X تلاش می کرد تا موشک هایش را بر روی سطحی شناور در دریا فرود آورد. در آزمایشی که دیشب انجام شد ولی، این فرود بر روی زمین و در ایالت فلوریدا انجام گرفت، هرچند که موشک مورد استفاده نیز تا حدی بهینه شده و از نام «فالکون ۹ نسخه ۱.۱» بهره می برد.

آقای ایلان ماسک همچنین خاطر نشان می کند که ساخت موشک فالکون ۹، حدود ۱۶ میلیون دلار هزینه در بر دارد و این در حالیست که تنها سوخت مورد نیاز آن برای رفت و آمد فضایی اش، ۲۰۰ هزار دلار است. حال با توجه به اینکه دیگر برای هر پرواز، هزینه ۱۶ میلیون دلاری ساخت یک موشک پرداخت نخواهد شد، به راحتی می توان دید که سفرهای فضایی در آینده تا چه حد ارزان خواهند شد.

ویدیوی کوتاه فرود آمدن موشک در شب گذشته را می توانید تماشا کنید.

منبع: Engadget

برچسب‌ها:اخبار تکنولوژیاسپیس اکساسپیس ایکسایلان ماسکجف بیزوسفالکونفالکون 9فالکون ۹ نسخه ۱.۱

اشتراک‌گذاری:


ویدیو مرتبط :
ویدیوی رسمی اسپیس اکس از فرود فالکون