آیین‌های نوروزی گیلان، زمینه ساز اتحاد و انسجام مردم و جامعه ‌


‌مدیر‌کل میراث فرهنگی، صایع دستی و گردشگری گیلان گفت: آیین‌های نوروزی گیلان زمینه پیوند مردم و جامعه به مسایل اتحادی و انسجامی را در میان دارد.

رضا علیزاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه گیلان، در آستانه فرارسیدن سال نو، نوروز را چهره زیبای صلح جهانی خواند و گفت: نوروز در فرهنگ ایرانی به ویژه در آیین‌های مردم گیلان به معنای نو شدن زندگی و نشاط زمین بوده و این زیبایی مستلزم معرفی به سایر نقاط جهان است.

وی مهمترین دلیل مانا بودن آیین‌های نوروز را تکرار این میراث معنوی و تلاش برای احیای آن دانست و اضافه کرد: به رغم ناکامی‌های تاریخی و اشغال های مکرر کشور در طول تاریخ و با وجود محدودیت در برگزاری مراسم ‌نوروزی، این سنت باستانی همچنان پابرجاست و این خود افتخار هر ایرانی سنت‌گرا محسوب می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه سازمان ملل نوروز را بعنوان روز صلح و یک جشن اصیل ایرانی به ثبت رسانده است، تاکید کرد: در شرایطی که صلح جهانی با حضور جریان های انحرافی و افراطی تهدید می‌شود، ایرانیان در یک روز میمون و مبارک در کنار سفره‌ای با یاد خدا همراه با قرار دادن عناصر پاک حیات، تحویل سال را به میمنت و سرزندگی بشریت و زمین جشن می‌گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: مراسم چهارشنبه سوری این استان درکنار بازی های بومی محلی، خوراک و شیرینی های سنتی آن و ...هریک ظرفیت ثبت جهانی دارند، لذا در تحقق این امر باید همت مضاعفی به کار گرفته شود.

علیزاده به نقش و جایگاه نوروز در دوری از خشونت‌های بی اساس و خصومت‌های جنگ طلبانه اشاره کرد و افزود: آیین‌های نوروزی زمینه‌ساز پیوند مردم و جامعه به مسایل اتحادی و انسجامی است.

وی با بیان اینکه نوروز رستاخیز مکرر طبیعت است، از اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی در گیلان تحت عنوان نوروزگاه بعنوان فرصتی مغتنم برای نمایش آیین‌های نوروزی و اصیل مردمان این دیار خبر داد و گفت: برگزاری افتتاح رویداد نوروزگاه، رونمایی از تمبر مخصوص آن، تجلیل از پژوهشگران، هنرمندان و موسیقی دانان عرصه فرهنگی نوروزگاه، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، نمایشگاه غذاهای محلی گیلان، مراسم آشنایی کودکان و نوجوانان با نوروز و نمایش عروسک‌های محلی در دو شهرستان رشت و لاهیجان از برنامه‌های پیش بینی شده برای اجرای طرح مذکور است.

این مسئول اجرای مراسم نوروزی خوانی، مراسم برگزاری آیین‌های کهن نوروز در گیلان، برگزاری نمایشگاه کتب گیلان‌، اجرای نمایش‌های آیینی و بازی‌های بومی محلی استان و در نهایت برگزاری مراسم اختتامیه نوروزگاه را جزو دیگر برنامه‌های تدوین شده در کارگروه اجرای این رویداد فرهنگی در گیلان معرفی و اظهار کرد: آنچه که به رویداد نوروزگاه جذابیت و صلابت می‌بخشد، حضور متحدانه مردمان این دیار خواهد بود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اتحاد ملی و انسجام اسلامی