سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



توقف بهره برداری از جنگل های شمال، سالیانه تا 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، «خداکرم جلالی» افزود: طرح توقف بهره برداری از جنگل های شمال برای یک دوره پنج یا 10 ساله آماده شده است و در صورت تامین اعتبار، اجرای آن آغاز می شود.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: در این طرح تبدیل بهره برداری های منحصر به چوب به بهره برداری های چندمنظوره و در ابعاد مختلف گنجانده شده است.
به گفته او، با اجرای این طرح افزون بر حفظ ساختار موجود می توان مجریان طرح های جنگلداری را برای نگهداری و فرصت دادن به جنگل ها آماده کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا با اجرای این طرح، برداشت از جنگل های شمال به صفر می رسد، گفت: بخش هایی از جنگل که به صورت دست کاشت ایجاد شده است، به عملیات پرورش نیاز دارد و درختان در این بخش ها قطع می شود.
وی درباره یک میلیون هکتار جنگلکاری صورت گرفته، اضافه کرد: نهال های کاشته شده در این زمین ها به مرور زمان به درختان تنومند صنعتی و باارزش تبدیل شده است و بر پایه برنامه مهارت پرورشی و اصول علمی و جنگل شناسی، پایه های آنها قطع می شود.
جلالی عملیات پرورشی را اقدامی برای بهبود وضع جنگل توصیف کرد.
وی گستره جنگل های کشور را 14 میلیون و 300 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: بر اساس مصوبه سال 1392 فقط یک میلیون هکتار از این جنگل ها بهره برداری می شود.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: بر پایه مصوبه دولت یازدهم، از درختان آسیب دیده جنگل های شمال شامل درختان شکسته، افتاده و آفت زده و همچنین در نقاطی که عملیات پرورشی صورت می گیرد، برداشت انجام می شود.
به گفته این مقام مسئول، پارسال 500 هزار مترمکعب برداشت از جنگل های شمال انجام شده که در مقایسه با 15 سال پیش به یک سوم کاهش یافته است.
جلالی تصریح کرد: نهالکاری، خروج دام از جنگل و مرمت جاده ها جزء تکلیف های مجریان طرح های جنگلداری است و در ساختار موجود، مجریان این طرح ها در قبال بهره برداری، کارهای حفاظتی، بهداشتی و توسعه ای انجام می دهند.
جنگل های ایران به پنج ناحیه رویشی تقسیم بندی می شود.
جنگل های هیرکانی در شمال کشور (استان گیلان، مازندران و گلستان) قرار دارد.
در فلات مرکزی ایران جنگل های ناحیه ایران تورانی با مساحتی نزدیک به چهار میلیون و یکصد هزار هکتار، جزء منطقه های خشک و نیمه خشک است و به صورت پراکنده دیده می شود.
جنگل های منطقه زاگرس که به طور عمده جنگل های بلوط غرب کشور را تشکیل می دهد.
در ناحیه رویشی خلیج فارس و دریای عمان جنگل های مانگرو قرار دارد.
جنگل های ارسباران نیز با مساحتی نزدیک به 148 هزار و 700 هکتار در شمال غربی ایران شامل استان آذربایجان شرقی، شمال غرب استان اردبیل و حوزه آبخیز رودخانه ارس دیده می شود.
اقتصام (1) 3065 **1961

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مشکلات پیش روی طرح تنفس جنگل‌ها و توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال