سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



طراحی سامانه‌ای برای عدم استفاده از عناوین بیگانه در وزارت ارشاد


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان در پاسخ به سوال ملی علی مطهری نماینده مردم تهران در مورد علت سهل‌انگاری وزارت ارشاد در اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری اسامیٰ عناوین و اصطلاحات بیگانه، با بیان اینکه پاسداری از زبان فارسی و ممنوعیت به کارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه یک قانون است، گفت: این قانون در سال 1375 به تصویب رسیده و در سال 78 به صورت یک آیین‌نامه در دولت تصویب و به دستگاه‌ها و نهادهای دولتی همانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و برخی نهادهای انقلاب اسلامی ابلاغ شد لذا این قانون باید اجرا شود.

وی افزود: از زمان تشکیل دولت یازدهم از همه دستگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند همانند شهرداری، صدا و سیما، فرهنگستان زبان و ادب فارسی دعوت به عمل آمد و از بقیه دستگاه‌هایی که در این زمینه مسئولیت داشتند، درخواست همکاری شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جلسه‌ای در این زمینه با حضور معاون اول رئیس جمهور برای حل این مشکلات تشکیل شد، تصریح کرد:‌ در این جلسه وزیر آموزش و پرورش، علوم، کشور، صنعت و معدن و تجارت، حداد عادل نماینده رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سالک رئیس کمیسیون فرهنگی، سازمان ثبت اسناد شرکت داشته و اشکالات آن برای آنها بیان شد همچنین برای داشتن ضمانت اجرایی اصلاحیه‌ای به دولت داده شد که این اصلاحیه در کمیسیون فرهنگی دولت تصویب شد تا الزام اجرایی برای همه دستگاه‌ها ایجاد کند.

جنتی با بیان اینکه سامانه‌ای برای عدم استفاده از اصطلاحات و عناوین بیگانه طراحی شده است، گفت: در این سامانه از نظارت مردمی استفاده می‌شود تا مشخصات کالاها و فروشگاه‌هایی که از اسامی خارجی استفاده می‌کنند به اطلاع مسئولان برسد.

وی افزود: در حوزه مطبوعات نیز بسته حمایتی تصویب شد و در سال 93 برخی از امتیازات براساس محتوا به نشریات داده شدو در واقع نشریات و خبرگزاری‌هایی که در موضوعاتی مثل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی،‌ ترویج زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ ایرانی و عقاید اسلامی و قرآنی را رعایت کنند مشمول این بسته حمایتی می‌شوند و می‌توانند تا 3 برابر یارانه دریافت کنند همچنین در طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها که برای اولین بار اجرا می‌شود، یکی از شاخص‌ها پرهیز از استفاده واژگان بیگانه است لذا نشریات، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌هایی که کمتر از واژگان و اصطلاحات بیگانه استفاده کرده‌اند، می‌توانند رتبه بهتری احراز کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سالانه یک روزنامه سراسری، ‌استانی و خبرگزاری که کمتر از واژگان، عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده کنند به عنوان رسانه برتر انتخاب می‌شوند و سال گذشته نیز در نمایشگاه مطبوعات به این رسانه‌ها جوائزی داده شد.

جنتی با بیان اینکه ابلاغ تخلفات به دستگاه‌های ذی‌ربط وظیفه وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی است، تصریح کرد: ما به طور مداوم و مستمر تابلوهای خیابانی را رصد کرده و برخی از آنها را که با قانون مغایرت داشته باشد، به نیروی انتظامی معرفی می‌کنیم.به طور مثال از تعداد 4 هزار و 949 تابلویی که رصد کردیم، 2 هزار و 928 واحد با قانون مغایرت داشتند که به نیروی انتظامی ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه برای استفاده از کلمات جایگزین بیگانه از فرهنگستان زبان و ادب فارسی استعلام می‌شود، ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید همکاری کنند تا از زبان فارسی که تأکید مقام معظم رهبری است، پاسداری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اشکالات وارده نسبت به استفاده از لغات، اصطلاحات و عناوین فارسی مورد قبول وزارت فرهنگ است، تصریح کرد: قانون تمام دستگاه‌ها را موظف کرد که از کلمات فارسی استفاده کند اما متأسفانه حتی در مکالمات و مکاتبات اداری،‌ فارسی‌نویسی و فارسی‌گویی رعایت نمی‌شود. برای رفع این اشکال چه باید کرد؟ تمام کارها و وظایف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خلاصه نمی‌شود.

جنتی با بیان اینکه از کارهای جدید دولت لایحه اصلاح قانون تبلیغات است، گفت: سازمان ثبت شرکت‌ها،‌ شهرداری، و صدا و سیما می‌توانند نقش موثری در اجرای این قانون ایفا کنند.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در خارج از کشور 85 نمایندگی فرهنگی برای گسترش زبان فارسی داریم که این نمایندگی‌ها با همکاری با بنیاد سعدی فعالیت موثر و مفیدی در راستای ترویج زبان فارسی انجام می‌دهند که امیدواریم با حمایت دستگاه‌های دولتی و نمایندگان مجلس به خصوص در تصویب لایحه تبلیغات بر این مشکل فایق آییم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
وزارت ارشاد آخه چرا ؟؟؟؟؟؟