گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



ابنيه/ آرامگاه شيخ مصلح الدين سعدي شيرازي


ايران بانو/ آرامگاه سعدي شيرازي در انتهاي خيابان بوستان و کنار باغ دلگشا در شيراز قرار دارد
آرامگاه شيخ مصلح الدين سعدي شيرازي در انتهاي خيابان بوستان و کنار باغ دلگشا در دامنه کوه در شمال شرق شيراز قرار دارد.
بناي اصلي و اوليه آرامگاه سعدي مربوط به دوره اتابکان فارس است و نخستين‌بار ابن بطوطه مراکشي در حدود سال 750 قمري آن را مشاهده کرد.
اين مکان در ابتدا خانقاه سعدي بوده که وي اواخر عمرش را در آنجا مي‌گذرانده و سپس در همانجا دفن شده ‌است. براي نخستين‌بار در قرن هفتم توسط خواجه شمس الدين محمد صاحبديواني وزير معروف آباقاخان، مقبره‌اي بر فراز قبر سعدي ساخته شد.

در سال ۹۹۸ به حکم يعقوب ذوالقدر، حکمران فارس، خانقاه شيخ ويران شد و اثري از آن باقي نماند. در سال ۱۱۸۷ قمري به دستور کريمخان زند، بنايي ۲ طبقه معروف به عمارتي ملوکانه از گچ و آجر بر بالاي مزار سعدي بنا شد.
در دوره قاجاريه توسط فتحعلي شاه اين بنا مرمت شد و چند سال بعد نيز حبيب الله خان قوام الملک دستور تعمير و ترميم قسمتي از بنا را صادر کرد.
بنايي که در زمان کريمخان ساخته شده بود تا سال ۱۳۲۷ شمسي برپا بود و شامل يک ساختمان 2 طبقه آجري مرکب از چند اتاق و طبقه زيرين آن يک متر بلندتر بود.

بناي کنوني آرامگاه سعدي در سال 1331 رسما افتتاح شد. اين بنا با اقتباسي از چهل ستون اصفهان و ابنيه قديمي ديگر با معماري جديد ساخته شده است.
ساختمان به سبک ايراني است با ۸ ستون از سنگ‌هاي قهوه‌اي رنگ که در جلوي مقبره قرار دارند و اصل بنا با سنگ سفيد و کاشي کاري مزين است. بناي آرامگاه از بيرون به شکل مکعبي است اما در داخل هشت ضلعي مي‌باشد با ديوارهايي از جنس مرمر و گنبدي لاجوردي.

زيربناي اصلي آرامگاه حدود ۲۵۷ متر مربع مي‌باشد. ساختمان اصلي آرامگاه شامل دو ايوان عمود بر هم مي‌باشد که قبر شيخ در زاويه اين دو ايوان قرار گرفته‌است.
روي آرامگاه سعدي گنبدي از کاشي‌هاي فيروزه‌اي رنگ ساخته شده‌است. سنگ‌هاي پايه‌هاي بنا، سياه رنگ است و ستون‌ها و جلوي ايوان از سنگ گرانتيت قرمز مخصوصي ساخته شده‌است. نماي خارجي آرامگاه از سنگ تراورتن و نماي داخلي آن از سنگ مرمر است.

سنگ قبر سعدي در وسط عمارتي 8 ضلعي قرار دارد و سقف آن با کاشي‌هاي فيروزه‌اي رنگ تزيين شده‌است. در 7 ضلع ساختمان، 7 کتيبه قرار دارد که از قسمت‌هايي از گلستان، بوستان، قصايد، بدايع و طيبات شيخ انتخاب شده و به خط «ابراهيم بوذري» نوشته شده‌است. متن يک کتيبه ديگر از «علي اصغر حکمت» است که در مورد چگونگي ساخت بقعه توضيحاتي داده.
بنا در سمت چپ به رواقي متصل مي‌شود که در آن 7 طاق وجود دارد که با کف‌سازي سياه رنگ به آرامگاه شوريده شيرازي پيوند مي‌خورد. اين آرامگاه در يک اتاق قرار دارد و کتيبه‌اي بر سر در آن است که شاعر را معرفي مي‌کند و شعري از خود شاعر بر کاشيهاي سرمه‌اي بر روي ديوار نوشته شده‌است.

در اطراف مقبره سعدي، قبور زيادي از بزرگان دين وجود دارند که بنا به وصيت خود، در آنجا مدفون شده‌اند از جمله مهمترين‌هاي آن مي‌توان شوريده شيرازي را نام برد که آرامگاهش به وسيله رواق به آرامگاه سعدي متصل شده‌است.
مقبره‌ سعدي براي نخستين‌بار در قرن هفتم توسط خواجه شمس الدين محمد صاحبديواني ساخته شد
آرامگاه شيخ مصلح الدين سعدي شيرازي در سال 1354 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 1010 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.


ویدیو مرتبط :
‫شایان مصلح در پرسپولیس‬‎