علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



وداع سونی با بتاماکس باستانی/اعلام رسمی مرگ «فیلم کوچیک» در سال 2016


دانش > فناوری - با بتاماکس معروف به «فیلم کوچیک» خیلی‌ها خاطره دارند. شرکت سونی سرانجام به صورت رسمی اعلام کرد که تولید و فروش نوارهای ویدئویی بتاماکس را در مارس سال 2016 متوقف خواهد کرد.

40 سال از آغاز تولید نوارهای ویدئویی بتاماكس می‌گذرد. اما حالا و پس از سالهای كه دیگر كسی به سراغ این نوارهای خاطره‌انگیز نرفته سونی به عنوان تولیدكننده این محصول مرگ رسمی آن را اعلام كرده است. بتاماكس زمانی برای خودش امپراطوری بزرگی داشت اما سونی سرانجام در رقابت با جی‌وی‌سی و نوارهای تولیدی این شركت مشهور به VHS بازار را باخت. وی‌اچ‌اس قابلیت ضبط طولانی‌تری در هر كاست ویدئویی داشت و علاوه بر این قیمت تمام شده آن برای مشتری بسیار پایین‌تر بود. به همین خاطر بود كه بعد از مدتی پخش‌كننده‌ها و نوارهای وی‌اچ‌اس بازار را فرا گرفتند. سونی و جی‌وی سی اما با فناوری خود خیلی‌ها را در زمان خود به وجد آوردند. چون برای اولین بار در جهان مردم می‌توانستند برنامه‌های مورد علاقه خود را مستقیم از تلویزیون ضبط كنند و فیلم‌هایی كه دوست داشتند به جای تلویزیون هر زمان كه می‌خواهند ببینند.

هر چند با آمدن سی‌دی،دی‌وی‌دی و بلوری دیگر مردم این نوارها را فراموش كردند اما رسانه‌های بسیاری تا امروز وجود داشته‌اند كه آرشیوهای خود را روی این نوارها نگه داشته بودند. به تدریج اما با دیجیتال شدن این آرشیوها عملا فروش نوارهای بتاماكس از دور خارج شده است. سونی 13 سال قبل آخرین پخش‌كننده ویدئویی بتاماكس خود را به بازار داد اما نوارهای آن هم دیگر در سال آینده به پایان خط می‌رسند.

5454


ویدیو مرتبط :
اعلام رسمی مرگ ملک عبدالله