سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سایه روشن های تبلیغات انتخاباتی در شبکه های اجتماعی-خاطره حسین زاده*


اگرچه طبق قانون انتخابات، تبلیغات زودتر از موعد، تخلف انتخاباتی محسوب شده و نهادهای اجرا و نظارت بر انتخابات در این خصوص تذکرات زیادی داده اند اما وسعت و تنوع فعالیت ها در فضای مجازی باعث شده تا پیش از موعد قانونی، تبلیغات انتخاباتی کلید بخورد.
طبق قانون، ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس از تاریخ 28 آذرماه تا چهارم دی ماه به مدت هفت روز در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری های مرکز حوزه های انتخابیه مجلس انجام خواهد شد.
پس از طی مراحل قانونی در تاریخ 27 بهمن ماه اسامی قطعی نامزدهای تایید شده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط وزارت کشور به مراکز حوزه های انتخابیه اعلام خواهد شد و یک روز بعد این اسامی توسط فرمانداران حوزه های انتخابیه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنها از تاریخ 29 بهمن تا پنجم اسفند به مدت شش روز ادامه خواهد داشت و روز ششم اسفند هر گونه فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها و طرفدارانشان ممنوع خواهد بود و 24 ساعت پس از پایان مهلت قانونی تبلیغات یعنی هفتم اسفند انتخابات برگزار می شود.
با این وجود در حالی که هنوز تا زمان ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس و تبلیغات رسمی آنها زمان باقی است، شاهد تبلیغات گسترده کاندیداهای احتمالی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری هستیم.
شبکه های اجتماعی و به خصوص شبکه های اجتماعی تلفن همراه یکی از عرصه هایی است که به میدان رقابت جدید برای نامزدهای انتخاباتی تبدیل شده است و از آنجا که تلفن های همراه هوشمند قابل دسترس و بهره برداری از آن بسیار کم هزینه است، امروزه به ابزارهای موثر و پرطرفداری برای تبلیغات کاندیداهای احتمالی و طرفداران آنها تبدیل شده است.
در میان شبکه های اجتماعی، تلگرام گوی رقابت را از سایر شبکه ها ربوده و تبدیل به یک عرصه داغ سیاسی شده است. از ماه ها قبل کاندیداها و یا طرفداران آنها با تشکیل گروه هایی با محتواهای متفاوت اما با اهداف تبلیغاتی و شبکه سازی، کار را در تلگرام شروع کرده و این روزها آن را با شتاب زیادی به پیش می برند.
در یکی از حوزه های انتخابیه استان چهارمحال و بختیاری، یکی از کاندیداهای احتمالی از ماه ها پیش، چندین گروه تلگرامی و واتس آپی تشکیل داده و به تبلیغات گسترده برای خود می پردازد.
همچنین در یکی دیگر از گروه های تلگرامی این استان نیز هر هفته از یکی از کاندیداهای احتمالی دعوت می شود تا ضمن اعلام کاندیداتوری خود به اعلام مواضع و برنامه های خود بپردازد.
در گروه های دیگر نیز فعالیت هایی مشابه همین برنامه ها انجام می شود و افراد عضو در رد یا تایید کاندیداهای احتمالی نظرات خود را بیان می کنند.
برگزاری مناظره های تبلیغاتی، دعوت از کارشناسان و سیاسیون استان برای برگزاری برنامه پرسش و پاسخ در رابطه با ارزیابی عملکرد احزاب و گروه های مختلف استان در فصل انتخابات از دیگر فعالیت هایی است که در شبکه های اجتماعی استان انجام می شود.
با این حال بسیاری از کارشناسان استفاده از فرصت فضای مجازی برای تبلیغات انتخاباتی را یک مزیت در جهت کاهش هزینه های تبلیغاتی و افزایش مشارکت عمومی در انتخابات می دانند اما این امر زمانی به خوبی محقق می شود تا این فعالیتها در حیطه قانون و در چارچوب های مجاز و اخلاقی انجام گیرد تا در نهایت آسیب زا نشود.
دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری به طور همزمان هفتم اسفند امسال برگزار می شود.
* خبرنگار ایرنا مرکز شهرکرد

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تبلیغات موثر در شبکه های اجتماعی