می‌توانیم تامین‌کننده اصلی گوشت مرغ منطقه باشیم


به گفته یکی از فعالان صنعت طیور، این صنعت حتی در صورت رفع تحریم‌ها آمادگی حضور گسترده در بازارهای جهانی را ندارد و باید روی کشورهای همسایه تمرکز کند.

مهدی مندمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ایسنا، ضمن اشاره به نبود آمادگی بخش خصوصی و دولتی برای صادرات بیان کرد: در بخش خصوصی، تولیدات صنعت طیور کشور هنوز از نظر کیفیت به حد استانداردهای جهانی نرسیده‌اند و در بخش دولتی نیز فرایند پرپیچ و خم بروکراسی، صادرات را زمان‌بر و برای صدور محصولات تاریخ‌مصرف‌دار چالش‌هایی را ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت سارال از زیر مجموعه‌های هلدینگ غرب دانه، بازارهای صادراتی این صنعت را محدود به کشورهای همسایه دانست و افزود: حتی در همین کشورها نیز ایران از قدرت رقابتی پایینی نسبت به بعضی از صادرکنندگان برخوردار است و به راحتی نمی‌تواند وارد بازارهای جدید شود.

وی ادامه داد: مشکلاتی مانند بالابودن قیمت تمام شده، هزینه‌های حمل و نقل زیاد و استانداردهای سخت‌گیرانه موانعی است که مانع از راه‌یابی ایران به بازارهایی غیر از منطقه می‌شود.

مندمی اضافه کرد: فرایند تجارت بین‌المللی ایران بیشتر از صادرات، بر مبنای واردات قرار دارد چرا که این کشور سال‌هاست در مقابل فروش نفت، کالاهای مصرفی خود را وارد کرده به همین دلیل صادرات کالاهای غیرنفتی هنوز با مشکلات و موانع زیادی مواجه است و مورد حمایت کافی نیز قرار نمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت سارال، یکی از مشکلات صنعت طیور را که در سال‌های اخیر ضربه بدی به این صنعت زده است تحریم‌ها دانست و افزود: صنعت تولید مرغ و تخم‌مرغ ناچار است مواداولیه و محصولات واسطه‌ای را وارد کند که تحریم‌ها فرایند واردات را با مشکل مواجه کرد و هزینه تولید را افزایش داد.

مشکل سرمایه‌گذاری‌های راکد

این فعال صنعت طیور با اشاره به سرمایه‌گذاری عظیمی که در سال‌های اخیر در این صنعت انجام شده است، گفت: ایران در حال حاضر هفتمین کشور تولیدکننده گوشت مرغ در جهان محسوب می‌شود و در صورتی که امکان رقابت با کشورهای مطرح دنیا وجود داشته باشد می‌تواند به تامین‌کننده اصلی مرغ در منطقه تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت سارال ادامه داد: اکنون بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده در صنعت طیور راکد مانده و میزان تولید سالانه به حدی بالاتر از مصرف رسیده، در نتیجه دولت به مرغ‌داران فشار وارد می‌کند که کمتر از ظرفیت اسمی واحد اقتصادی خود تولید کنند.

مندمی این امر را به معنای اتلاف سرمایه دانست و افزود: در هر مزرعه پرورش مرغ و تخم‌مرغ میزان تولید باید به حداکثر ظرفیت خود برسد که البته برای تحقق این امر برنامه‌ریزی صحیح در زمینه صادرات اهمیت زیادی دارد.

وی بیان کرد: تعدادی از کشورهای منطقه مانند عراق، امارات و عربستان از جمله کشورهایی هستند که بالاترین مصرف سرانه گوشت مرغ را در جهان دارند در حالی که تولیدکننده بزرگی محسوب نمی‌شوند این در حالی است که در ایران میزان تولید بیشتر از مصرف است.

این فعال صنعت طیور افزود: در صورتی که بروکراسی کاهش و حمایت‌ها افزایش یابد، بدون‌شک بخش خصوصی توانایی افزایش میزان تولید به دو برابر را نیز دارد و و ایران می‌تواند در دوران پساتحریم به یکی از صادرکنندگان بزرگ در این زمینه تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت سارال با اشاره به تنش‌هایی که گاهی در روابط کشور با همسایگان بروز می‌کند، بیان کرد: این تنش‌ها روابط تجاری ما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل تنش‌زدایی و ایجاد ثبات در ارتباط با همسایگان، برای اقتصاد کشور بسیار مهم است.

مندمی ادامه داد: با وجود همه مشکلاتی که از نظر سیاسی و امنیتی در منطقه وجود دارد هنوز کشورهای همسایه بیشترین سرانه مصرف را دارند. برای مثال عراق یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان محصولات صنعت طیور محسوب می‌شود و ایران باید برای تامین این نیاز برنامه‌ریزی کند.

وی ضمن اشاره به مازاد 200 هزار تنی تولید نسبت به مصرف در کشور گفت: به دلیل همین مازاد تولید، دولت و بخش خصوصی به این نتیجه‌ رسیده‌اند که باید برای صادرات برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشند به ویژه آن که تولیدکنندگان ایرانی توانایی هماهنگ‌سازی خود با استانداردهای جهانی را دارند و در صورتی که دولت از آنها حمایت کند، بسیار سریع‌تر از بخش دولتی با شرایط جهانی هماهنگ می‌شوند.

هلدینگی با 15 واحد زیرمجموعه

مدیرعامل شرکت سارال با اشاره به فعالیت این شرکت در زمینه تولید مکمل و کنسانتره گفت: سارال یکی از 15 واحد زیرمجوعه گروه غرب‌دانه است که یکی از بزرگ‌ترین هولدینگ‌های دارای زنجیره‌ تولید گوشت مرغ در کشور محسوب می‌شود.

به گفته مندمی، انواع محصولات و واحدهای تولیدی هولدینگ غرب‌دانه عبارت از کارخانه‌های ذرت‌خشک‌کنی، مکمل‌های غذایی خوراک دام و طیور و کنسانتره، خوراک آماده دام، طیور و آبزیان، کود فراوری شده برای مصارف کشاورزی، جوجه یک‌روزه، کشتارگاه صنعتی طیور و فروشگاه‌های عرضه مستقیم گوشت مرغ است.

وی بیان کرد: این مجموعه علاوه بر فعالیت در زمینه واردات مواداولیه خوراک طیور، به صادرات خوراک طیور و گوشت مرغ به اقلیم کردستان و منطقه شیعه‌نشین جنوب عراق می‌پردازد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
شرکت بازرگانی تجاری چرو تامین کننده محصولات اصلی شرکت سامسونگ کره