علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



دستاوردهای تحصیلی افراد به ژن آنها مرتبط است


دستاوردهای تحصیلی افراد به ژن آنها مرتبط استآفتاب/ اگر چه این تحقیق نتوانسته دلیل آنکه رفتار پیچیده‌ای مانند رفتن به دانشگاه در دی‌.ان‌.ای نوشته نشده را شناسایی کند.

با اینکه چنین پژوهشهای ژنتیکی رفتار شاید زمانی به عنوان "ژن‌های رفتن به دانشگاه" معرفی شده بودند، اما یک کنسرسیوم متشکل از 253 محقق به نتیجه‌گیری متواضعانه‌تری رسیدند که نشان می‌دهد 74 ژن تقریبا کمتر از نیم درصد می‌توانند تفاوت بین سطوح تحصیلی افراد را با یکدیگر توضیح دهند.

ژنتیک رفتاری از مدتها قبل به دلیل تولید یافته‌های جعلی از شهرت خوبی برخوردار نبوده است. برخی منتقدان حتی آن را بی‌معنی و حتی خطرناک خوانده‌اند که مردم را به سوی این باور گمراه می‌کند که رفتارهای پیچیده‌ای مانند طلاق گرفتن یا ارتکاب جرم یا حتی آزادی خواه بودن فرد، محصول اجتناب‌ناپذیر ژن های به ارث رسیده هستند.

اگرچه متخصصانی که در مورد برخی پژوهشهای ژنتیک رفتاری هشدار داده‌اند، این تحقیق را به دلیل یافته‌های فروتنانه آن ستوده‌اند.

نیتا فراهانی، استاد دانشکده حقوق دانشگاه دوک و متخصص پیامدهای اخلاقی، حقوقی و اجتماعی ژنتیک رفتاری و عضو کمیسیون اخلاق زیستی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اظهار کرد: مولفان این تحقیق کاملا مراقب هستند که اندازه اثرگذاری را کوچک توصیف کنند و اینکه آن‌ها "ژن پیشرفت تحصیلی" نیستند.

فراهانی افزود: هر زمان که چیزهای نزدیک به هوشبهر را بررسی می‌کنید، یک هراس واقعی وجود دارد و آن هم اینکه مردم آن را به عنوان جبرگرایی ژنتیکی می‌بینند که بر اساس آن دی‌.ان‌.ای سرنوشت ساز است.

در حقیقت عوامل محیطی بسیار زیادی، پیشرفت‌های تحصیلی را شکل می‌دهند و 74 متغیر ژنی به توضیح تفاوت‌های فردی نمی‌پردازند.

با این حال به گفته فراهانی، این یافته که بسیاری از ژنهای سالهای تحصیل در مغز در حال رشد پیش از تولد فعالیت می‌کنند، باعث چشمگیر شدن این تحقیق شده است.

به گزارش ایسنا،این تحقیق که در مجله Nature منتشر شده، در ادامه پژوهشی در سال 2013 توسط بسیاری از همین محققان است که به کنسرسیوم انجمن ژنتیک علوم اجتماعی وابسته هستند. این گروه در سال 2011 شکل گرفت و قصد آن، شناسایی پیوندهای میان ژنها و پیادمدهایی است که مورد توجه دانشمندان اجتماعی قرار دارد؛ مانند شخصیت، سطح شادمانی و ترجیح.

تحقیق پیشین بر روی 126 هزار و 559 نفر نشان داد که سه ژن از سه شکل مختلف با تعداد سال‌های تحصیل در مدرسه در ارتباط هستند.





منبع: آفتاب


ویدیو مرتبط :
افراد مرتبط با امام زمان عج در عصر غیبت