علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



دریا بخیل شد/ روزگار ناخوش صیادان خزر


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کنار کومه صیادی نشسته بود و امواج خروشان خزر را می‌نگریست و مدام از خود می‌پرسید این چند روز آخر، کاروبار صیادی خوب می‌شود؟

بااینکه اخم‌هایش درهم بود و دل‌خوشی از روزگار و دریا نداشت باز شکر خدا را بر زبان می‌آورد و می‌گفت: خدایا به کرمت شکر.

عصر یک روز بهاری بود و دریا حسابی مواج بود و طولانی، صیادان در آلونک‌های چوبی یا بتنی صیادی جمع شده بود و از اینکه باید شش ماه با دریا خداحافظی کنند، دلگیر بودند.

ماهیگیران پره حاشیه خزر کارشان با طلوع آفتاب شروع‌شده و تا غروب آفتاب ادامه دارد، اما در فصل صید جاری به گفته آنان، دریا بخیل شده بود و درآمد چندانی از صید و صیادی نداشتند.

یک صیاد مازندرانی که سال‌هاست در تعاونی پره مشغول به کار است می‌گوید: وضع صید امسال خیلی بد بود و بندرت دریا صاف و آسمان آفتابی بود.

محمد کشاورز بابیان اینکه، باید با درآمد صیادی خرج روزانه خود و خانواده‌مان را تأمین کنیم می‌گوید: بعضی روزها چهار یا پنج سبد ماهی صید می‌کردیم اما درمجموع صیادی دیگر رونق قبل را ندارد.

به گفته وی، در روزهای بارندگی و مواج بودن دریا، کار صیادی تعطیل می‌شود و به دلیل اینکه صیادی دیگر رونق گذشته را ندارد و قادر به تأمین هزینه‌هایمان نیستیم.

رغبت به صیادی کمتر شده است

پیری زودرس، شرایط زیان‌آور کار، بیماری و  ده ها مشکل دیگر سبب شده تا رغبت صیادان به فعالیت کمتر شود و به گفته یارعلی میرزایی صیاد اردبیلی که فصل صید به مازندران سفر می‌کند، از صید و صیادی رضایت نداریم و به‌ناچار در این حرفه مشغول هستیم.

وی کاهش سن بازنشستگی را از دغدغه‌های صیاد بیان می‌کند و یادآور می‌شود: افزایش حق بیمه از دیگر نگرانی‌های صیادان است و در زمان غیر صید باید، به‌صورت اختیاری بیمه شویم.

رماتیسم، دیسک کمر، آرتروز ازجمله بیماری‌هایی است که به گفته محمد احمدی دیگر صیاد مازنی، ماهیگیران را تهدید می‌کند.

وی با عنوان اینکه چند روز دیگر کار صید و صیادی به پایان می‌رسد می‌گوید: باز باید به کارگری یا شغل دیگر روی‌آوری و مشکلات صیادان از فردای پایان صید مضاعف‌تر می‌شود.

وی به آلودگی‌های دریا اشاره و اضافه کرد: روند آلودگی دریا در سال های اخیر بیشتر شده است و ورود فاضلاب‌هایی که از طریق رودخانه به دریا، موجب آلودگی شده است و بیشتر فاضلاب‌ها به این مناطق هدایت می‌شود.

مجرد عنوان کرد: آلودگی آب‌های رودخانه و دریا بر سلامت ماهیان نیز تأثیر منفی دارد و به‌عنوان نمونه، بیماری ماهیان کفال در سال جاری به ضرر صیادان نیز تمام شد و سبب افت صید آن شد.

ساعات کار صیادی مشخص نیست و درآمد پایین آن به هیچ‌وجه نیازها را تأمین نمی‌کند

سختی کار و مشکلات بیشمار سبب دوری جوانان از این حرفه می‌شود و به گفته صیادان، ساعات کار صیادی مشخص نیست و درآمد پایین آن به هیچ‌وجه نیازها را تأمین نمی‌کند.

مشکلات فراروی صید و صیادی از یکسو، تورهای صیادان غیرمجاز از سوی دیگر سبب شده تا در سال‌های اخیر، شماری از تعاونی‌ها و ایستگاه‌های صید جمع‌آوری شدند و صیادی همانند گذشته طرفدار ندارد.

با همه مشکلات، دلشان به مهر دریا گره‌خورده و می‌گویند، صیادی شغل مقدسی است و بارها شده که تورهای صیادان خالی از دریا برگشت و بازهم صیادان برای سبد و تورهای خالی نیز صلوات فرستادند که نشان از اعتقاد و تقدس این حرفه دارد.

چهار هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ شرکت تعاونی پره در استان از طریق صید و صیادی امرارمعاش می‌کنند و فصل صید تا ۳۰ فروردین‌ماه تمدید شده است.

حسینعلی رستمی مدیرکل شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، میزان صید ماهیان استخوانی را تا ۲۴ فروردین‌ماه دو هزار و ۳۰۰ اعلام می‌کند و می‌گوید: ارزش اقتصادی آن حدود ۴۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ازنظر وزنی ۴۹ درصد و ازنظر وزنی  ۱۶ درصد کاهش داشته است.

رستمی در ادامه علت کاهش صید ماهی استخوانی را نامناسب بودن شرایط آب‌وهوایی، افت دمای آب که موجب قرارگرفتن ماهیان در اعماق وعدم مهاجرت آن‌ها به ساحل شده است عنوان کرد و افزود: ثابت نبودن (همسو نبودن) جریانات دریایی در  روز موجب سردرگمی و عدم مهاجرت ماهیان به ساحل شده است.

وی عدم رسیدگی جنسی کامل ماهیان سفیدراموجب عدم مهاجرت آن به سواحل دریای خزر عنوان کرد.

به گزارش مهر، عمده صید ماهیان استخوانی در  فصل صید، ماهیان سفید بوده که هرساله بیش از ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید توسط مرکزتکثیروحفظ و بازسازی ذخایر استان مازندران به‌صورت نیمه مصنوعی تولیدودررودخانه های مهم شیلاتی به‌منظور حفظ و بازسازی ذخایر رهاسازی می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
شوت شدم توی دریا خزر خخخ