کانال تلگرامی سازمان هواشناسی راه‌اندازی شد


رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از ارائه اطلاعات غیرمعتبر هواشناسی در فضای مجازی انتقاد کرد و از راه‌اندازی کانال اطلاعات علمی سازمان هواشناسی به منظور ارائه اخبار دقیق و مستند این سازمان با هدف جلوگیری از انتشار اطلاعات غیر موثق از شرایط آب و هوایی کشور خبر داد.

شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با خبرنگار«محیط زیست» ایسنا، ضمن انتقاد از اقدام برخی افراد حقیقی در مورد راه‌اندازی کانال‌ها و گروه‌های غیرمعتبر در فضای مجازی به منظور ارائه اطلاعات هوا و اقلیم شناسی، گفت: امروزه با جستجوی کلمه هواشناسی در اینترنت می‌توان به تعدادی زیادی ازسایت‌های هواشناسی دست یافت، برخی افراد با کپی کردن اطلاعات این سایت‌ها در کانال‌ها یا گروه های خود، آنها را به عنوان اطلاعات مستند هواشناسی منتشر می‌کنند اما نکته قابل توجه این کار آنست که این اطلاعات لزوما مورد تائید مرجع معتبر قرار ندارد.

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی به طور ذاتی با احتمال همراه هستند، اظهار کرد: در صورت درست بودن مطالب ارائه شده در این کانال‌های غیر رسمی، آنها مورد تشویق اعضای خود قرار می گیرند ولی در صورت نادرست بودن مطالب، هیچ گونه بازخواست و حتی سئوالی از آنها وجود ندارد، نمونه بارز و روشن این موضوع، انتشار شایعه بی اساس زمستان سخت و بسیار سرد در پائیز گذشته بود که برمبنای برداشت‌های نادرست از پدیده‌های دورپیوند اقلیمی نظیر النینو اظهار شده بود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی افزود: درحالیکه این امر در مورد مجاری رسمی کاملا برعکس است چرا که درحالت رسمی به دلیل معلوم بودن مرجع و مسئول، مخاطب می تواند مطالبات به حق خود را مطرح و انتشار دهنده خبر را مورد سئوال قراردهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی مجرای اطلاع رسانی هواشناسی در فضای مجازی وجود دارد، گفت: استفاده از محصولات کانال‌های غیرمعتبر، دقیقا شبیه خرید از دستفروش به جای خرید از یک برند معتبر است، چون در صورت مشاهده مشکل در کالای خریداری شده از یک برند معتبر، می‌توان به نمایندگی آن مراجعه کرد درحالیکه این امکان به هنگام خرید از دستفروش که دارای جایگاه مشخصی نیست، وجود ندارد.

وی ادامه داد: واقعا چگونه می توان نقطه نظرات تخصصی یک سازمان رسمی با شبکه گسترده متشکل از بیش از 2500 ایستگاه پایش شبانه روزی و بیش از 2000 نیروی متخصص و آموزش دیده را با برداشتی سریع الوصول از یک سایت اینترنتی و تفسیری غیر حرفه‌ای از آن مقایسه کرد؟.

فاتح افزود: به عنوان نمونه در یکی از این کانال‌های غیرمعتبر مشاهده شد که میزان دقیق بارش در تعدادی از مناطق شهر تهران یا وضعیت جوی حاکم بر قطعات محدود یک جاده مواصلاتی خارج از شهر طی یک ساعت خاص پیش‌بینی شده بود، این درحالیست که درحال حاضر و با تجهیزات موجود، امکان پیش‌بینی محله به محله و تفکیک شده وضع هوا با چنین دقتی کاملا دوراز ذهن است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی اظهار کرد: به همین دلیل تلاش شده تا مجرای اطلاعاتی انحصاری که کاربران فضای مجازی بتوانند با اطمینان از آن استفاده کنند فراهم شود. این امکان در حال حاضر تحت عنوان کانال اطلاعات علمی سازمان هواشناسی به نشانی @irimo1 در فضای تلگرام ایجاد شده که از طریق آن اطلاعات ضروری و مورد نیاز کاربران نظیر آخرین وضعیت پایش و پیش‌آگاهی پارامترهای مختلف هواشناسی و شرایط حاد جوی، پیش‌بینی‌های سه‌روزه و یک هفته‌ای و همچنین فصلی هوا، پایش بارندگی، دما، رطوبت و شرایط خشکسالی و گرد و خاک در کشور و همچنین هشدارهای سازمان هواشناسی در مورد طوفان، تگرگ، آبگرفتگی و باران شدید و احتمال ورود امواج سرمایی و گرمایی در مناطق مختلف کشور به همراه سایر مطالب علمی مرتبط به صورت آنلاین در اختیار آنها قرار می گیرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کانال تلگرامی مازیار فلاحی