سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



حالت خوابیدن و اسرار شگفت انگیز خواب را بدانید


ما بیشتر عمر خودمان را در خواب سپری می کنیم و همین امر باعث می شود که باید توجه بیشتری برای درست خوابیدن و یک خواب راحت و خوب و بی دردسر داشته باشیم. ما در سایت ایران مطلب قصد داریم همه چیز را در مورد اسرا خوابیدن و خواب برای شما به اشتراک بگذاریم که در ادامه مشاهده خواهید کرد

حالت های خوابیدن و اثرات خوب و بد آنها

حتما شما هم برای خوابیدن حالت مخصوص به خود را دارید. هر حالت خوابیدن تاثیر خاصی بر سلامت بدن شما می گذارد، حتی ممکن است برخی از آنها تاثیر منفی بر سلامت تان داشته باشند. اما قبل از آن که حالت خوابیدن خود را تغییر دهید، بهتر است با روش خوابیدن و تاثیرات مثبت و منفی که بر بدن تان می گذارد، آشنا شوید.  خوابیدن به پشت  اثرات مثبت : این حالت خوابیدن، وزن بدن شما را متعادل و ارگان های درونی تان را تنظیم می نماید. از گردن درد و کمردرد نیز جلوگیری می کند. فقط یادتان باشد بالشی زیر زانوهایتان بگذارید تا کمرتان آسیب نبیند. در حالت خوابیدن به پشت، صورت شما به سمت بالاست و وزن بدن شما به طور کاملا مساوی در ستون فقرات شما تقسیم می شود.  به پشت خوابیدن باعث می‌شود که جاذبه زمین صورت و قفسه سینه شما را به سمت پایین بکشد.  این حالت بهترین حالت خوابیدن برای کسانی هست که از مشکل ریفلاکس اسید معده رنج می‌برند. وقتی سر شما کمی بالاتر قرار دارد معده شما زیر مری قرار می‌گیرد و احتمال اینکه اسید و مواد غذایی داخل معده به سمت بالا بیاید خیلی کمتر است.  با خوابیدن به پشت می‌توان چین و چروک شدن پوست صورت را به حداقل رساند.  خوابیدن به پهلو از درد گردن و ستون فقرات می کاهد، خروپف کمتر می‌شود و برای خوابیدن در دوران بارداری مناسب است  اثرات منفی: اگر در خواب خر و پف می کنید، بهتر است به پهلو بخوابید، زیرا خوابیدن به پشت خروپف تان را زیاد می کند.   همچنین اگر از مشکل تنگی نفس در خواب (آپنه خواب) رنج می‌برید، به پشت خوابیدن باعث می‌شود گلو و شکم شما بر اثر جاذبه زمین به سمت پایین کشیده شود و نفس کشیدن را سخت‌تر می‌کند. پس به پهلو بخوابید.   خوابیدن به پهلو

اثرات مثبت: هنگام خوابیدن به پهلو، با قرار دادن یک بالش بین دو پای تان می توانید از فشاری که به کمرتان وارد می شود، جلوگیری کنید. قرار دادن یک بالش زیر گردن نیز ضروری است. خوابیدن به پهلو از درد گردن و ستون فقرات می کاهد، خروپف کمتر می‌شود و برای خوابیدن در دوران بارداری مناسب است.  گر از سوزش معده رنج می برید، برای کاهش درد، به پهلوی چپ خود بخوابید.  در کل خوابیدن به پهلوی چپ بهتر است، زیرا خوابیدن به پهلوی راست مانع از حداکثر گردش خون در بدن می‌شود و رگ‌های خونی بدن مدام در طول شب تغییر حالت می‌دهند تا به خاطر عدم گردش خون کافی، فشار کمتری تحمل کنند. به همین خاطر باوجود خوابیدن همچنان احساس خستگی می‌کنید.

با خوابیدن به پهلوی چپ، بدن راحت‌تر کار گردش خون از قلب را انجام می‌دهد.   اما اگر عادت به خوابیدن به پهلوی چپ ندارید و ناخودآگاه به پهلوی راست خود می‌چرخید، بهتر است که یک بالش نرم و مسطح بین زانوهایتان بگذارید. این کار باعث می‌شود که باسن و مفاصل بدن هم‌تراز باشند و وزن به‌صورت کاملا مساوی در سطح بدن تقسیم شود. این توزیع وزن باعث می‌شود فشار کمتری به قلب وارد شود و خواب به‌مراتب آرام‌تری خواهید داشت.  اثرات منفی: شانس به شما روی آورده است، زیرا این حالت خوابیدن هیچ تاثیر منفی بر بدن شما نخواهد داشت.    خوابیدن به روی شکم  اثرات مثبت: این حالت خوابیدن نه تنها تاثیر خوبی ندارد، بلکه مضر هم است.   اثرات منفی: این حالت خوابیدن خطرات زیادی برای سلامتی بدن دارد.  متاسفانه خوابیدن به روی شکم و فرو کردن سر در بالشت ایده ال‌ترین حالت خواب برای خیلی‌هاست، اما متخصصان معتقدند که این راحت‌ترین کار برای شروع یک صبح دردناک است.  با این حالت خوابیدن، شکم به سمت پایین کشیده می‌شود و انحنای ستون فقرات بسیار آسیب می‌بیند. سر به‌صورت 90 درجه روی بالشت فرو می‌رود و علاوه بر اینکه نفس کشیدن سخت‌تر می‌شود و کابوس‌های شبانه زیاد می‌شوند فشار زیادی به گردن وارد می‌شود. خوابیدن به روی شکم، قوس کمر را پس از مدتی زیاد می کند و موجب می شود که سرتان هر روز به یک سمت خم شود که خود باعث آسیب به گردن و چین و چروک صورت تان می شود.

به علاوه با فشاری که به عصب های شما وارد می آورد، موجب خواب رفتن (بی حسی) بدن تان می شود. برای کمتر کردن آسیب این حالت خوابیدن، بهتر است بالش های نرم و پفی خودمان را با یک بالشت نازک‌تر و مسطح‌تر عوض کنیم. این کار باعث می‌شود گردن ما بیش از حد بالا قرار نگیرد و ستون فقرات کمتر آسیب ببیند.  علاوه بر این، با قرار دادن دو بالش نازک زیر لگن مانع از فشار زیاد به قوس کمر شوید. این کار تقسیم وزن را در بدن هم‌تراز می‌کند و ستون فقرات با بقیه اعضای بدن هم‌سطح می‌شود.

خوابیدن در بارداریحالت خوابیدن خوابیدنمهم ترین دلیل نداشتن خواب کافی در این دوران افزایش اندازه جنین می باشد که وضعیت و فرم بدن مادر را برای خوابیدن دچار مشکل می کند.

بهترین وضعیت خوابیدن در بارداری

خواب طولانی در سه ماهه اول بارداری امری طبیعی است، زیرا در این دوران بدن احساس خستگی بیشتر دارد تا به جنینی که در حال رشد است عادت کند. در این زمان جفت شکل می گیرد و بدن خون بیشتری تولید می کند و قلب با سرعت بیشتری عمل پمپ خون را انجام می دهد.

اما در ماه های بعدی، خوابیدن و فرم خواب دچار مشکل می شود و خانم باردار نمی تواند خواب کافی و بدون وقفه ای در شب داشته باشد.همچنان که بارداری پیشرفت می‌کند، ممکن است خوابیدن برای مادر کمی ناراحت‌‌‌کننده‌تر شود

مهم ترین دلیل نداشتن خواب کافی در این دوران افزایش اندازه جنین می باشد که وضعیت و فرم بدن مادر را برای خوابیدن دچار مشکل می کند. برای مثال اگر فرد عادت به خوابیدن به پشت یا شکم داشته، مدت ها زمان لازم دارد تا به وضعیت جدید و خوابیدن به پهلو عادت کند. به علاوه جابه جا شدن و تغییر وضعیت در بستر نیز سخت تر می شود.

خوابیدن روی پهلو را امتحان کنید، به خصوص اگر احساس راحتی می‌کنید روی پهلوی چپ بخوابید

بسیاری از زنان باردار می گویند که در خواب دچار کابوس نیز می شوند. شاید استرس های این دوران کیفیت خواب را این گونه تحت تاثیر قرار می دهد. نگرانی بابت سلامت جنین، کیفیت زایمان و توانایی مادر شدن و .. ذهن را به گونه ای درگیر می کند که خواب راحت را از مادر ساقط خواهد کرد

نحوه خوابیدن صحیح در دوران بارداری

برای خوابیدن راحت در دوران بارداری به این توصیه‌ها در مورد وضعیت خوابیدن عمل کنید:

* خوابیدن روی پهلو را امتحان کنید، به خصوص اگر احساس راحتی می‌کنید روی پهلوی چپ بخوابید. از همان ابتدای بارداری به خود عادت دهید که به پهلو دراز بکشید. خوابیدن به پهلو  با زانوهای خمیده، بهترین و راحت ترین وضعیت خواب در این دوران می باشد. این وضعیت حتی کار قلب را نیز آسان تر می کند، زیرا فشار جنین را از روی بزرگ سیاهرگ برداشته و خون اندام ها راحت تر به قلب بر می گردد. بهترین حالت خوابیدن در تصویر نشان داده شده است.

* زانوهایتان را خم کنید و یک بالش میان آنها قرار دهید. یک بالش نیز زیر شکم‌تان قرار دهید. می توانید از بالش مخصوص بارداری استفاده کنید (همانند تصویر بالا).

* اگر سوزش سر دل (ترش کردن معده) ناراحت‌تان می‌کند، زیر بالاتنه‌تان بالش بگذارید تا سرتان بالاتر قرار بگیرد.

* اگر احساس تنگی‌نفس دارید، روی پهلو بخوابید یا زیر سرتان را بالا بیاورید.

* در طول بارداری از خوابیدن روی پشت یا شکم پرهیز کنید. اگر خوابتان نمی برد، از رختخواب بیرون بیایید و غذای مختصری بخورید یا کتاب بخوانید. سپس هنگامی که خواب‌آلود شدید، دوباره به بستر برگردید

خواب راحت تر در بارداری

با توجه به تغییر کیفیت خواب در دوران بارداری، زن باردار مجاز به استفاده از داروهای غیرتجویزی و یا گیاهان دارویی برای بهبود کیفیت خواب در این دوران نیست.

رعایت موارد زیر می تواند در کاهش بی خوابی کمک کند:

- حذف نوشیدنی های کافئین دار نظیر قهوه و چای از رژیم غذایی و محدود کردن مصرف آنها به ابتدای صبح و یا ابتدای بعد از ظهر

-  اجتناب از نوشیدن مایعات فراوان و خوردن غذای سنگین قبل از رفتن به بستر

- رعایت برنامه زمانی منظم برای رفتن به بستر و بیدار شدن از خواب

- اجتناب از فعالیت بدنی سنگین قبل از رفتن به بستر

- نوشیدن شیر ولرم و عسل قبل از خواب

- قبل از خواب، مخلوط آب گرم با آب لیموی تازه بنوشید.

- اگر دچار گرفتگی ساق پا می شوید، پای خود را به دیوار فشار دهید. مصرف کلسیم کافی نیز می تواند به رفع گرفتگی عضلات کمک کند.

بالش مخصوص خوابیدن در بارداری

- نور و صدای اضافی را از اتاق خواب حذف كنید.

- دو ساعت قبل از خواب، غذای چرب و سنگین نخورید.

- ورزش هایی مثل نفس كشیدن عمیق را تجربه كنید.

- به پهلوی چپ خوابیده و از بالش های متعدد در قسمت های حساس بدن استفاده كنید.

- قسمت های مختلف بدن را ماساژ دهید.

- كتاب های مورد علاقه خود را قبل از خواب بخوانید.

- اصلا از داروهای خواب آور استفاده نكنید.

- پیش از رفتن به بستر، با ماساژ یا حمام گرم به خود آرامش بدهید.

- هوای اتاق خود را خنک و مطبوع نگه دارید.

- قبل از خواب از روش‌های آرامش‌بخشی عضلانی (relaxation) استفاده کنید.

- هر روز مقداری ورزش کنید. در مورد مقدار ورزشی که برای شما مجاز است، با پزشک خود مشورت کنید.

- اگر خوابتان نمی برد، از رختخواب بیرون بیایید و غذای مختصری بخورید یا کتاب بخوانید. سپس هنگامی که خواب‌آلود شدید، دوباره به بستر برگردید.

کیفیت خواب مهم تر از مقدار آن استحالت خوابیدن خوابیدنکیفیت خواب تاثیر مستقیم بر حافظه داشته و قطع خواب عمیق می تواند حافظه را مختل کند. همچنین مطالعات نشان داده است افرادی که شب ها به خواب عمیق دست نمی یابند و یا کم می خوابند، بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار دارند.

قطع خواب عمیق حافظه را مختل می کند

محققان اعلام کردند که کیفیت خواب مهم تر از ساعات خواب است و می تواند به طور مستقیم بر حافظه تاثیر بگذارد. دانشمندان بر این عقیده اند که در صورت قطع مرحله خواب عمیق، سلامت حافظه به خطر می افتد. بد خوابیدن و یا به عبارتی کیفیت بد خواب، باعث اختلال در سیستم حافظه می شود.

محققان بر این عقیده اند که خواب عمیق، مرحله ای از خواب است که در آن، حافظه تحکیم می شود و قطع خواب در این مرحله تاثیر منفی بر حافظه دارد. دانشمندان با استفاده از روش جدید "اوپتوژنتیک" این امکان را پیدا کردند که بتوانند بر تک تک مدارهای عصبی افراد عمل نمایند و اطلاعات میان سلول های عصبی را ردوبدل کنند. این علم، فنون نوری و ژنتیکی را با یکدیگر ترکیب می کند.

قطع خواب و کاهش کیفیت آن با برخی عملکردهای مغزی تداخل می کند، مانند تشخیص اشیای آشنا از غیرآشنا، زیرا در طی مرحله خواب عمیق، مغز وقایع روزانه را بررسی کرده و موارد مهم را در حافظه ثبت و سایر موارد را پاک می کند.

کمبود خواب موجب افزایش فشارخون می‌شود

کمبود خواب عمیق یکی از دلایلی است که بالا رفتن فشارخون را موجب می‌شود. افرادی که کم می خوابند، 80 درصد بیش از افراد دیگر به افزایش فشارخون مبتلا می‌شوند.

محققان مرکز درمانی در بوستون، الگوی خواب و تغییرات فشارخون 800 مرد 65 ساله را به مدت سه سال بررسی کردند. این مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که مکررا از خواب بلند می‌شوند و نمی‌توانند به راحتی به خواب بروند، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند. مطالعات پیشین نیز نشان داده بود افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب می‌خوابند، در معرض افزایش فشارخون بالا هستند. اگر به خوبی نمی‌خوابید و در طول روز احساس خستگی می‌کنید و دچار مشکل خروپف هستید، باید به پزشک مراجعه کنید

این مطالعه نشان می‌دهد، در صورتی که فشار خون در طی خوابیدن به اندازه کافی پایین نیاید، به رگ‌ها آسیب می‌زند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می‌دهد. به گفته کارشناسان، به خواب کافی و عمیق نیز باید همانند رژیم غذایی و فعالیت‌های بدنی توجه شود.

ورزش، خواب عمیق را افزایش می دهد

میزان خواب عمیقی که فرد دارد، متناسب با انرژی صرف شده در طول روز است. روزانه هر چه بیشتر فعالیت کنید، خواب عمیق تری خواهید داشت. افرادی که افسردگی و مسائل روحی ندارند، خواب عمیق تری دارند.  به عبارت دیگر، 85 درصد افرادی که آشفتگی روحی دارند، بر اساس بررسی دکتر آنتونی کالس از استادان روانپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا دچار بی خوابی مزمن هستند.

ارتباط بین خواب عمیق و مسائل روحی آشکار نیست. اگر یک فرد افسرده را تمام شب بیدار نگه دارند که برای خوابیدن عمیق در روز بعد به حد کافی خسته شود، در حالت بهتری بیدار خواهد شد.

روش های خوب خوابیدن

* حتی الامکان یک روش منظم برای خوابیدن داشته باشید، مثلا استفاده از ماساژ درمانی و نرمش های کششی ملایم و دوش آب ولرم برای آرام کردن ذهن و آسودگی جسم، بسیار عالی است و می تواند شما را برای خواب عمیق آماده کند. در کل هر روشی که به شما احساس آرامش می دهد را حتی الامکان در برنامه خواب خود بگنجانید.

* مطالعه کتاب های مفید و آرام بخش و اجتناب از خوردن غذای سنگین (غذای زیاد و چرب) قبل از خواب مفید است. وقتی قبل از خواب غذای زیادی بخورید، بیشتر انرژی بدن صرف هضم غذا می شود و بدن از استراحت کامل در طول شب محروم می شود و در نتیجه کل سیستم بدن، طراوت و آمادگی خود را برای انجام وظایف روزانه از دست می دهد.* اتاق خواب باید آرام و با هوایی تمیز و سالم باشد. وجود هوای سالم در اتاق خواب قسمت مهمی از تاثیر جوان سازی خواب را باعث می شود. سعی کنید شب ها ساعت 10 تا 10 و نیم به رختخواب بروید و به مدت 7 تا 8 ساعت بخوابید تا صبح با نشاطی بیشتر بیدار شوید

* بهترین وضعیت، خوابیدن روی پهلوی راست است. در این وضعیت از فشار بر قلب جلوگیری نموده و موجب می شود که معده در راحت ترین وضعیت خود قرار گیرد. اندازه بالش نیز باید مناسب باشد تا سر نسبت به کتف ها در وضعیت راحت و طبیعی قرار گیرد. در این صورت وضعیت بدن به طور صحیح و ستون فقرات نیز مستقیم خواهد بود. بهترین نوع بالش و تشک از جنس فوم و طبی توصیه می شود.

* اگر در طول روز می خواهید چرت بزنید، مدت مناسب آن 15 تا 25 دقیقه است. این مدت برای رفع خستگی مفید است و تمرکز ذهنی را تقویت می کند و کارآیی فرد را بهبود می بخشد و بیش از آن کسل‌کننده و خستگی آور است.

* قبل از خواب فهرست کارهایی را که فردا باید انجام دهید، اولویت بندی کرده و آن ها را مرور کنید و افکاری مثبت و انجام یافته به ذهن خود بسپارید. نیروی خدادادی ذهن شما هماهنگ کننده موثر و فوق العاده ای است.

مطمئنا با این روش ها خوابی آرام و دلنشین خواهید داشت.

شخصیت شناسی خوابیدنحالت خوابیدن خوابیدنهمه ی ما می دانیم خواب یک فعالیت آرام است، اما چگونه ممکن است نوع و روش خوابیدن مان وجوه شخصیتی ما را نشان دهد؟ خواب فعالیتی است که با سلامت انسان مرتبط بوده و می تواند اسراری را درباره ی هر فرد آشکار کند.

سحرخیز باشید، نه شب زنده دار

این که آیا شما صبح زود از خواب بیدار می شوید، یا شب ها تا دیر وقت بیدار می مانید، میزان هوش شما را نشان می دهد.تحقیقات نشان می دهد که افرادی که صبح زود از خواب بیدار می شوند و تمام شب را می خوابند، نمرات بهتری را در دوران تحصیلی شان کسب می کنند.

در واقع این افراد باهوش ترند، ولی افراد شب زنده دار که به جای شب در روز می خوابند، از نظر تحصیلی در رتبه ی متوسط قرار دارند. ولی جالب است بدانید این گروه از افراد، معلومات عمومی بیشتری نسبت به سایرین دارند.

خواب همیشه خوب نیست

بررسی ها نشان می دهد زنانی که همزمان با همسر خود به خواب می روند و از خواب بیدار می شوند، رضایت بیشتری از زندگی زناشویی خود دارند بسیاری از افراد گمان می کنند که خوش خواب هستند، زیرا حتی گاهی در طول روز هم می خوابند، اما این یک موضوع غیر عادی است.

این مشکل نشان می دهد که شما خواب خوب و مناسبی در طول شب ندارید، هر چند هم که مدت زمان زیادی را در خواب به سر ببرید. این موضوع می تواند حتی نشانگر ابتلای شما به مشکل آپنه ی خواب باشد.

 مختل شدن خواب در زمان خاصی از ماه

اگر شما همیشه در زمان خاصی از ماه یعنی قبل از شروع قاعدگی، دچار بی خوابی یا بدخوابی می شوید امری عادی است، اما اگر این بی خوابی و یا بدخوابی ها شدید و بیشتر شد، می تواند نشان دهنده بروز یائسگی باشد.

به خواب رفتن و بیدار شدن همزمان با همسرشاید جالب باشد، اما برخی از زوج ها اکثرا به طور همزمان به خواب رفته و همزمان از خواب بیدار می شوند.

بررسی ها نشان می دهد زنانی که همزمان با همسر خود به خواب می روند و از خواب بیدار می شوند، رضایت بیشتری از زندگی زناشویی خود دارند. در واقع این موضوع یک علامت از خوشبختی در زندگی زناشویی است.بی نظمی در خواب

خواب بسیار کم و یا بسیار زیاد بسیار مضر است و شما باید سعی کنید خواب خود را تنظیم کنید. اگر یک فرد بالغ هستید، باید شب ها، شش تا هشت ساعت بخوابید. اگر از آن دسته از افرادی هستید که در حال کم کردن وزن می باشید، ممکن است دچار بی نظمی در خواب شوید.

نیاز بدن به کربوهیدرات (مواد قندی) می تواند نظم خواب شما را بر هم بریزد و خواب را از چشمانتان برباید. در واقع این مشکل می تواند به علت نیاز بدن به دریافت کالری و مواد قندی (البته به اندازه ی کافی ) باشد.

بی خوابی

اگر زمانی که به رختخواب می روید، خوابتان نمی برد، قطعا شما از آن دسته از افراد منفی نگر هستید که دائما خود را درگیر نگرانی از آینده می کنید. تا جایی که می توانید خود را از شر این افکار منفی خلاص کنید و یا یک ساعت جلوتر از ساعت همیشگی به رختخواب بروید تا در ساعت مناسب به خواب بروید.

خوابیدن به پهلو

اگر به پهلو می خوابید، به احتمال زیاد کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارید. طبق بررسی ها، به پهلو خوابیدن سبب دفع بهتر مواد زاید از بدن می شود.

خوابیدن بیش از حد

 تحقیقات نشان می دهد افراد بالای چهل سالی که بیش از هشت ساعت در شب می خوابند، در معرض خطر جدی سکته ی مغزی قرار دارند.

10 اتفاق شگفت انگیزی که حین خواب رخ می دهدحالت خوابیدن خوابیدنزمانی که چشم ها را می بندیم، آرزو می کنیم که هر چه زودتر خوابی آرام و عمیق داشته باشیم، غافل از اینکه در حین خواب، اتفاقات شگفت انگیز و جالبی رخ می دهد که دانستن آنها خالی از لطف نیست. در واقع زمانی که خوابیده اید، اتفاقاتی از اسپاسم گرفته تا بختک و رشد و لاغری رخ می دهند که شما از آنها بی خبرید. با ما باشید تا با این اتفاقات شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.

گرفتگی عضلات پا در خواب

احتمالا تاکنون برایتان پیش آمده است که در خواب دچار اسپاسم ناگهانی عضلات شوید. این اتفاق شایع است و خطری در پی ندارد. این پدیده ناشی از اتفاقی است که در بدن رخ می دهد، یعنی زمانی که بدن، خود را برای تغییراتی که در خواب بروز می کند آماده می کند.

سرعت عملکردهای بدن کاهش پیدا می کند و گاهی مغز این وضعیت را مانند افتادن تعبیر می کند. به همین دلیل بدن دچار گرفتگی و کرامپ عضلانی می شود.

حرف زدن با صدای بلند

حتما برای شما هم پیش آمده است، شب کنار کسی بخوابید که با صدای بلند در خواب حرف می زند. این مشکل بسیار رایج است و حتی می تواند منجر به بروز اختلاف در بین زوج ها شود.

برخی افراد صرفا کلمه هایی با صدای بلند می گویند برخی دیگر جمله و برخی دیگر یک داستان کوچک تعریف می کنند. این مسئله نیز یکی دیگر از شگفتی هایی است که در خواب رخ می دهد. کودکان برای رشد و بزرگ شدن نیاز به خواب کافی دارند، چون هورمون رشد که برای رشد استخوان ها و عضلات لازم است در حین خواب ترشح می شود

حرکت چشم ها

در فاز خواب عمیق با وجود اینکه پلک ها روی هم هستند، اما چشم ها از حرکت نمی ایستند و مدام حرکت می کنند. محققان هنوز در خصوص دلایل بروز این پدیده به اتفاق نظر نرسیده اند. برخی از متخصصان بر این عقیده هستند که حرکت چشم به تحریک عصبی گسترده ای در خواب مربوط می شود و فعالیت مغز به قدری شدید است که به بدن امکان سازمان دهی خاطرات و طبقه بندی اطلاعات را می دهد

به همین دلیل نیز بدن ما از نظر فیزیولوژیکی به خوابی آرام و عمیق و احیاکننده نیاز دارد.

بلند شدن قد

همه ی ما در طول شب قد می کشیم. در واقع ستون فقرات در طول شب برای نرمی خود اندکی شل شده و این مسئله نیز به بزرگتر شدن اندازه ی دیسک های بین مهره ای منجر می شود و در نهایت ما چند میلی متر قد می کشیم و بلندتر می شویم. البته دیسک ها با آغاز روز به وضعیت اولیه خود برگشته و ما قد معمولی خود را باز می یابیم.

فلج خواب یا بختک

خیلی از افراد این تجربه را پشت سر گذاشته اند و یا هر هفته تجربه می کنند. پدیده ی فلج خواب که در بین مردم به بختک معروف است در فاز خواب عمیق بروز می کند. در این زمان از خواب، فرد متوجه می شود که در حال رویا بینی است، به عنوان مثال کابوس وحشتناکی می بیند و ناگهان متوجه می شود که هیچ کدام واقعیت ندارد، اما قادر نیست عکس العملی نشان دهد، تکانی بخورد و حرکتی انجام دهد.

افرادی که دچار فلج خواب می شوند، هیچ حسی در بازوها و پاها ندارند و به طور کامل احساس فلج بودن می کنند. این افراد دچار وحشت زیادی می شوند، چون توان هر نوع واکنش و حرکتی را از دست می دهند و احساس می کنند که جسمی سنگین روی قفسه ی سینه آنها افتاده و راه تنفس شان را بند آورده است.

فعالیت مغز برای سم زدایی از بدن

خوابیدن برای بدن لازم و ضروری است، بخصوص اینکه مغز در طول شب به طور باورنکردنی فعال می شود. در واقع مغز علاوه بر سازماندهی اطلاعات روزانه و طبقه بندی آنها، از طریق دستگاه لنفاوی به دفع سموم و عناصر غیرضروری بدن می پردازد.

به همین شیوه، پروتئین های حافظ مغز فعال تر شده و از ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری می کنند

ترشح هورمون رشد در کودکان

کودکان برای رشد و بزرگ شدن نیاز به خواب کافی و مناسب دارند، چون هورمون رشد که برای رشد استخوان ها و عضلات لازم است در حین خواب ترشح می شود. البته باید بدانید که بافت های بدن افراد بزرگسال نیز در طول شب احیا می شوند. به همین دلیل نیز بدن نیاز به خواب عمیق دارد.

دندان قروچه

دندان قروچه که با نام علمی «براکسیسم» شناخته می شود، پدیده ای است که در خواب نیز بروز می کند. در این صورت فرد در خواب، دندان های خود را به هم فشار داده و می ساید. این پدیده که در اثر استرس و فشارهای روحی بروز می کند، می تواند خفیف یا شدید باشد.

در هر حال این پدیده در خواب بروز کرده و باعث ایجاد درد در ناحیه ی فک و مشکلات دندانی می شود.

تناسب اندام در خواب

در حین خواب فعالیت جسمی افراد کاهش پیدا می کند، اما به این معنی نیست که بدن تمام انرژی خود را از دست می دهد.در واقع زمانی که می خوابیم، بدن شروع به فعالیت های اساسی مانند دفع مواد مضر از خود می کند و به طور کامل پاک می شود. اگر اختلالی در این پدیده ی طبیعی بروز کند، برخی از مایعات در بدن باقی مانده و بدن دچار ورم می شود و اختلال در کار کلیه ها بروز می کند.

در واقع بدخوابی و بیخوابی باعث ترشح هورمونی به نام «گرلین» می شود که هورمون اشتها نام دارد، یعنی اینکه باعث می شود اشتهای شما بیشتر شده و میل به پرخوری پیدا کنید. در نتیجه خواب کافی و مناسب باعث کنترل اشتها و دفع مایعات اضافی و سموم از بدن شده و به تناسب اندام افراد کمک می کند.

تحریک جنسی درخواب

این پدیده چندان عجیب نیست و برای همه پیش می آید. مردها در شب و حین خواب تجربه ی نعوظ شبانه را دارند که یک پدیده ی طبیعی است، چون خون نیاز به اکسیژن پیدا می کند و بنابراین نعوظ ناگهانی رخ می دهد. اما این پدیده مخصوص آقایان نیست. خانم ها نیز در خواب چنین تجربه هایی را حین دیدن رویا پشت سر می گذارند.

این پدیده ناشی از هورمون هایی است که در حین شب ترشح می شوند و می توانند منجر به برانگیختگی جنسی شوند.

15 ترفند برای اینکه راحت بخوابیدحالت خوابیدن خوابیدنپلک هایتان سنگین شده است و روز خسته کننده ای را پشت سر گذاشته اید، اما با این حال در رختخواب غلت می زنید و خواب به چشم هایتان نمی آید. البته شما تنها این مشکل را ندارید و میلیون ها نفر همزمان با شما ستاره های آسمان و چند گله گوسفند را می شمارند، اما باز موفق به خوابیدن نمی شوند. در این صورت لازم است که در سبک زندگی تان تغییراتی ایجاد کنید تا بتوانید مانند یک کودک به خوابی شیرین فرو بروید. با ما باشید تا چند ترفند ساده را برای داشتن خوابی راحت با هم مرور کنیم.

رختخواب فقط برای خواب

رختخواب را صرفا برای خوابیدن در نظر بگیرید. در این جای بخصوص از غذاخوردن، گوش دادن به موسیقی، تماشای تلویزیون، انجام کارهای عقب افتاده و یا مطالعه بپرهیزید. در این صورت، بدن تان از نظر فیزیولوژیکی عادت می کند به محض اینکه در رختخواب تان جا گرفتید باید به خواب بروید.قبل از خواب هوای اتاق را عوض کنید

عادت کنید که به طور روزانه و بخصوص شب ها قبل از خواب، پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه به اتاق بیاید. از گرم کردن اتاق خواب تان بپرهیزید. بهتر است دمای اتاق تان حدود 18 درجه سانتیگراد باشد.

قبل از خوابیدن ریلکس شوید

قبل از خوابیدن در رختخواب تان خودتان را مشغول پرونده های اداری که نیاز به فکر کردن دارند نکنید. بهتر است از مشغول شدن با تلفن همراه، لپ تاپ، تلویزیون و غیره نیز بپرهیزید. نور باعث تحریک مغز می شوند و خواب را از سرتان می رباید.

به جای این کارها، زمانی را برای آرام کردن افکار و مغزتان اختصاص دهید، نه اینکه خودتان را با ابزار محرک مشغول کنید. سعی کنید همیشه سر ساعت مشخصی به رختخواب بروید و سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید

با خداوند مناجات کنید

با خدا صحبت کنید. همچنین ببینید خداوند به شما چه می گوید. برای این کار دعا بخوانید، صلوات بفرستید و قرآن بخوانید. خصوصا اگر این کارهای معنوی را با توجه و دقت در معانی آنها انجام دهید، آرامشی عجیب به شما می دهد که این آرامش از عمق وجود آدمی و توصیف ناپذیر است که فقط خودتان آن را درک خواهید کرد.

داشتن آرامش درونی نیز یکی از مهم ترین عوامل داشتن خوابی راحت است.

ساعت بیولوژیکی منظمی داشته باشید

سعی کنید همیشه سر ساعت مشخصی به رختخواب بروید و سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. درست است که به عنوان مثال آخر هفته ها و در برخی موارد خاص نمی توان به این قانون پایبند بود، اما اگر از بیخوابی و بدخوابی رنج می برید، باید قوانینی برای خود وضع کنید.

هر فردی ساعت بیولوژیکی (ساعت داخلی) خاص خود را دارد که زمان خواب و بیداریش را تعیین می کند. سعی کنید شب ها فعالیت بدنی را کاهش داده و به محض اینکه علائم خواب آلودگی را مشاهده کردید به رختخواب بروید.

از مواد غذایی محرک مغز بپرهیزید

از  حدود ساعت 4 و 5 بعد از ظهر (بسته به زمانی که به رختخواب می روید) از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای، نوشیدنی های گازدار، منابع حاوی ویتامین ث زیاد و هر آنچه باعث تحریک مغزتان می شود بپرهیزید.

حواستان باشد که الکل باعث خواب آلودگی می شود، اما در خواب شبانه اختلال ایجاد می کند. به جای این نوشیدنی های یک عدد موز میل کنید. این میوه سرشار از ویتامین ب6 و تریپتوفان است که خواب راحتی را به شما هدیه می دهد.

به صدای بدنتان گوش دهید

بدن ما، با زبان بی زبانی با ما سخن می گوید. در نتیجه لازم است که به تمام علائم و پیام های آن دقت کنید. توصیه می کنیم با مشاهده ی علائم خواب آلودگی مانند سوزش چشم ها، پلک زدن زیاد، خمیازه و غیره خود را برای خوابیدن آماده کنید.

اگر بچه ی کوچکی دارید

اگر بچه ی کوچکی دارید که نیمه شب بیدار می شود بهتر است با همسرتان تقسیم وظایف کنید. شب هایی که قرار است همسرتان مراقب فرزندتان باشد، در رختخواب بمانید و بیدار نشوید تا خواب از سرتان نپرد. می توانید در گوشتان پنبه بگذارید و نگران نباشید.

ساعت را پنهان کنید

هیچ چیز به اندازه ی صفحه ی بزرگ و صدای عقربه های ساعت دشمن خواب نیست. حتی اگر ساعت را برای وقت خاصی کوک می کنید، آن را از خودتان دور کرده و در دسترس قرار ندهید. زمانی که نصف شب بیدار می شوید و ساعت را می بینید، استرس بیشتری تحمل خواهید کرد. اما اگر چشم تان به ساعت نیافتد، استراحت را منوط به زمان و طول مدت خواب نخواهید دانست.

بدن تان را خسته کنید

بدنی که فعالیتی نداشته باشد خسته نیست و به سختی به خواب می رود. بنابراین توصیه می شود هر روز به مدت حداقل نیم ساعت ورزش کنید. البته حواستان باشد که تا سه ساعت قبل از خواب ورزش نکنید. ورزش کردن قبل از خوابیدن باعث ایجاد اختلال در خواب می شود. بهتر است از حدود نیم ساعت قبل از خواب، نور منزل را کاهش دهید و در نهایت زمانی که می خواهید به رختخواب بروید، چراغ ها را خاموش کنید

بلافاصله بعد از غذا خوردن، به رختخواب نروید

بعد از صرف غذا به رختخواب نروید، چون در این زمان بدن برای هضم غذا انرژی زیادی صرف می کند و به این ترتیب احساس سنگینی می کنید. بهتر است از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی نیز در شب بپرهیزید.

شیر گرم بنوشید

نوشیدن شیر گرم به همراه عسل می تواند خواب راحتی را به شما هدیه دهد. این نوشیدنی طبیعی آرامبخش است. می توانید قبل از خواب یک لیوان از این نوشیدنی خوشمزه و مفید را میل کنید

با چرت نیمروزی خداحافظی کنید

خواب نیمروزی باعث می شود که سرحال شده و استراحت کنیم. اما همین کار باعث می شود که تا نیمه های شب بیدار بمانید. اگر عادت به خواب بعد از ظهر دارید، حتما مدت آن را کوتاه کنید. یک چرت کوتاه بیست دقیقه ای کافیست. بیش از این باعث خواهد شد که شب را بیدار بمانید.

چراغ ها را خاموش کنید

نور، مغز را فعال می کند و خواب را از سرتان می پراند. بهتر است از حدود نیم ساعت قبل از خواب نور منزل را کاهش دهید و در نهایت زمانی که می خواهید به رختخواب بروید، چراغ ها را خاموش کنید. در این صورت مغز خود را آماده ی خواب می کند. ملاتونین هورمونی است که در تاریکی ترشح می شود و باعث خواب آلودگی و داشتن خوابی راحت می شود.

از این گیاهان کمک بگیرید

گیاهان زیادی وجود دارند که باعث خوابی راحت می شوند، از جمله:- ملیسا یا بادرنجبویه

بادرنجبویه خواصی دارد که خوابی راحت را برای شما به ارمغان می آورد. بادرنجبویه آرامبخش و ضداسترس است.

- سنبل الطیب

سنبل الطیب را یک گیاه موثر و آرامبخش طبیعی می دانند که باعث خوابی راحت می شود.

- درخت زیرفون

خواص آرامبخشی زیرفون برای درمان اختلالات خواب موثر است. با این حال، این گیاه برای افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند توصیه نمی شود.

- مرزنگوش

گیاه مرزنگوش برای درمان اینسومنیا و یا همان بیخوابی مفید است. این گیاه همچنین درمان باد مفاصل و روماتیسم نیز موثر می باشد.

- بابونه

بابونه خواص متعددی دارد. این گیاه برای هضم غذا موثر است و خواص آرامبخشی دارد. بابونه را گیاهی ضداسپاسم می دانند.


ویدیو مرتبط :
اسرار شگفت انگیز مغز