چگونه بهترین پس زمینه را برای عکس‌های پرتره انتخاب کنیم؟


  X  

تاریخ خبر : جمعه 1394.08.29 - 14:46

چگونه بهترین پس زمینه را برای عکس‌های پرتره انتخاب کنیم؟

سرنخ/ می‌خواهید پس زمینه شارپ یا تار باشد؟
پاسخ به این پرسش خیلی اهمیت دارد، زیرا کل مسیر را تغییر می‌دهد. اگر می‌خواهید پس زمینه جایی باشد که فوکوس روی آن است، یعنی این فضا با سوژه ارتباط دارد. منظور این است که اگر مثلا از یک موزیسین در حال اجرا قرار است پرتره‌ای بگیرید، بهتر است پس زمینه از جایی باشد که او در حال اجراست.
اما از سوی دیگر اگر قصدتان فقط انداختن پرتره است و پس زمینه چندان هم به سوژه مرتبط نیست، می‌توانید آن را به گونه‌ای که تکمیل کننده ترکیب بندی عکس باشد، تغییر دهید.
آسان‌ترین راه برای ایجاد یک پس زمینه مناسب برای پرتره، استفاده از لنز واید با اپرچر کوچک مثل f/8 است. دقت کنید که زیادی به سوژه نزدیک نشوید، زیرا در این صورت هم عکس خراب می‌شود و هم به اندازه کافی پس زمینه نخواهید داشت.
اگر می‌خواهید عکسی بی‌اندازید که پس زمینه‌اش به طور کل تار باشد، پس دیگر اهمیتی ندارد که کجا این عکس را می‌گیرید. آن را از فوکوس خارج کنید و سوژه را در فاصله مناسب قرار دهید. سپس تنها کاری که لازم است انجام دهید، استفاده از یک لنز تله فوتو با اپرچر واید است.
این تکنیک بیشتر با لنزهای پرایم و به دلیل اپرچرهای حداکثر واید آن‌ها جواب می‌دهد، اما می‌توانید با یک لنز 18 تا 55 میلی‌متری کیت هم که ماکسیمم اپرچر آن‌ها f/5.6 است، این کار را انجام دهید. تنها باید سوژه را تا جایی که می‌شود به خودتان نزدیک و از پس زمینه دور کنید.
البته زمانی هم است که پس زمینه تار می‌شود ولی نه به اندازه‌ای که قابل تشخیص نباشد، این مدل هم می‌تواند جذاب باشد و تمرکز را بین سوژه و محیط پشتش تقسیم کند.
می‌خواهید عکس را در فضای داخلی یا بیرونی بی‌اندازید؟
پاسخ به این سوال هم اهمیت دارد، زیرا میزان نور مورد نیاز را تعیین می‌کند. عکس انداختن در فضای داخلی برای روزهای سرد و شب‌ها بسیار مناسب است. اگر می‌خواهید عکسی در منزل بندازید، به دنبال زیباترین مکان باشید. از فضاهای بیرونی هم می‌توان به کافه‌ها، هتل‌ها یا غیره اشاره کرد.
ولی زمانی که فضای بیرونی برای عکاسی انتخاب می‌شود، بحث نور پیش می‌آید، اینکه آیا می‌خواهید از نور طبیعی استفاده کنید؟ اگر بتوانید از یک دستیار برای نگه داشتن رفلکتور بهره ببرید همه چیز عالی خواهد شد.
چند ایده برای پس زمینه

ساحل: ساحل‌های سنگی واقعا سوژه‌های مناسبی برای عکاسی هستند. بهترین زمان برای عکس پرتره اندختن در ساحل زمان غروب خواهد بود.
باغ و پارک: پارک و فضاهای سبز عمومی می‌توانند برای پسزمینه بسیار مناسب باشند. مخصوصا اگر در آنها گیاهان و درختان مختلفی کاشته شده باشد.
محیط‌های شهری و برون شهری: در درون شهر با تمام شلوغی‌هایش هم می‌توان پس زمینه‌های مناسب پیدا کرد، مثلا دیوار مترو یا ایستگاه اتوبوس. تنها باید بهتر دید و از فرصتها استفاده کرد.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
چطور از خود عکس های پرتره خوب بگیریم