اوباما با 250 نیروی عملیات ویژه به منطقه آمد!/سلاح‌های پنهان سایبری برای داعش یا علیه آن؟


قرار است 250 نیروی عملیات ویژه آمریکا برای مبارزه با داعش به سوریه فرستاده شود تا شمار کل نیروهای ویژه آمریکایی در آنجا به سیصد نفر برسد.

به  گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عادت کرده ایم هرگاه نام آمریکا و عربستان را تحت هر شرایط و عنوانی در کنار هم دیدی سریعا آلارم مغزمان به صدا در بیاید و منتظر یک توطئه و "تصمیم بد" برای دنیای امروز باشیم.
 
باراک اوبا به عنوان نخستین رییس جمهوری آمریکا در نشست سران 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس که در شهر ریاض برگزار شد، شرکت کرد  و در پایان این نشست راه راه‌رو های کاخ سعودی را در پیش گرفت تا موضوع مهمتری را در میان بگذارد.
  اوباما با 250 نظامی پشت سر، به منطقه آمد!/سلاح‌های پنهان سایبری برای داعش یا علیه آن؟

هرچند سفر اوباما به عربستان و دیدار وی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس بخشی از تلاش های وی برای بهبود روابط آمریکا با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بود اما استقبال سرد حاکمان سعودی از اوباما به خوبی نشان داد که ملک سلمان و تیم سیاست خارجی وی تا چه اندازه از سیاست های خاورمیانه ای آمریکا ناراضی است.

تزریق دردناک 3500 شبه نظامی عربستانی
 
اما کاش این ناراضی بودن به یک استقبال سرد ختم می شد تا تاوان دلخوری های این دو کشور را منطقه نپردازد.
 
عربستان سعودی با کمک ترکیه و آمریکا از سوی دیگر، عملیات‌ نظامی مجزایی را ساعتی قبل از آغاز نشست رییس جمهور آمریکا با سران 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض  و برای نشان دادن اختلاف‌های خود با یکدیگر انجام دادند.  آمریکا پنجشنبه با کمک بمب افکن‌های غول پیکر "بی -52 " خود مستقر در قطر تلاش کرد به سران عرب عزم خود را در سرکوب تهدید سازمان‌های خرابکار علیه کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان دهد. این بمب‌افکن‌ها که در پایگاه هوایی العدیب مستقر بودند، به اهدافی نامشخص در اطراف موصل در شمال عراق حمله کردند. 

همچنین عربستان سعودی و ترکیه اخیرا همراه با اردن و مصر نیز در اقدامی جداگانه  ائتلافی متشکل ار 3500 نفر شبه‌نظامی را برای بیان مخالفت با رویکرد خاورمیانه‌ای اوباما شکل داده‌اند.

اوباما با 250 نظامی پشت سر، به منطقه آمد!/سلاح‌های پنهان سایبری برای داعش یا علیه آن؟

این نیروها در اردوگاه‌های ویژه در ترکیه و اردن تحت حمایت مالی و نظامی و‌ آموزشی عربستان قرار دارند و اخیرا به سوریه رخنه کرده و همگام با دیگر شورشیان در حلب سوریه مشغول نبرد علیه نیروهای وفادار به رییس جمهور سوریه هستند اما از سوی نیروی هوایی روسیه و سوریه به شدت بمباران می‌شوند.

برخی از رسانه ها معتقدند ریاض این شبه نظامیان را بدین دلیل به سوریه اعزام کرده است تا مخالفت خاندان سلطنتی را با همکاری دیپلمکاتیک و نظامی آمریکا با روسیه که موجب باقی ماندن رییس جمهور این کشور در قدرت می‌شود، نشان دهد.

اوباما با 250 نیروی عملیات ویژه در پشت سر، به منطقه آمد!

از سوی دیگر "باراک اوباما،" رئیس‌جمهور آمریکا، در حاشیه بزرگترین نمایشگاه تجاری دنیا در (هانوفر) آلمان گفت دویست و پنجاه نیروی عملیات ویژه آمریکا را برای مبارزه با داعش به سوریه خواهد فرستاد تا شمار کل نیروهای ویژه آمریکایی در آنجا به سیصد نفر برسد.  
 
طبق اعلام دولت آمریکا، نیروهای عملیات ویژه این کشور تاکنون در این زمینه موفقیت هایی داشته اند و اوباما می خواهد در سوریه بیشتر ریسک کند. البته منتقدان این اقدام اوباما را ناچیز و بسیار دیرهنگام می دانند.

اوباما با 250 نیروی عملیات ویژه در پشت سر، به منطقه آمد!/سلاح‌های پنهان سایبری برای داعش یا علیه آن؟

 
طبق سناریویی که چیده شد اگر نگاهی کلی به منطقه خاورمیانه بیاندازیم روشن می شود که مقامات واشنگتن، خاورمیانه را به چشم پادگان خارج از مرز خود می بینند، از سوی دیگر همه این ها "راه‌هموار کن" هایی است برای اینکه ایالات متحده بدون هیچ ابایی به سوریه نیروی نظامی بفرستد.
 
البته شبکه فاکس نیوز معتقد است که اعزام نیروی نظامی از سوی آمریکا به سوریه بر خلاف میل باطنی اوباما بوده است، در حالی که ماهیت باطن مقامات امریکایی بر کسی پوشیده نیست.
 
منتقدان این اقدام اوباما را ناچیز و بسیار دیرهنگام می دانند. آنها می گویند رئیس جمهور آمریکا در صورت امکان،4 نمی خواست هیچ نیروی دیگری به سوریه یا عراق بفرستد. البته آمریکا هم اینک چهار هزار نیرو در عراق دارد و چند فروند بالگرد آپاچی جدید نیز قرار است به آنجا فرستاده شود. این تعداد نیرو نیز به آنچه مد نظر فرماندهان بود، نزدیک شده است؛ زیرا بسیاری از نظامیان آمریکایی پس از خاتمه یافتن توافق وضعیت نیروها در عراق به کشورشان بازگشته اند.

موشک انداز آمریکایی هم به مرز سوریه رسید
 
در تصدیق مطالبی که گفته شد باید به خبر دیگری اشاره کنیم که نشان می دهد امریکا از هر فرصتی برای حضور نظامی و حفظ منافع نامشروع خود در منطقه استفاده می کند، ژنرال "پیتر گرستن"، معاون فرمانده نیروهای ائتلاف ادعایی آمریکا برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه روز سه‌شنبه از تصمیم دولت کشورش برای مستقر کردن سامانه موشک‌انداز در مرز جنوب شرقی ترکیه با سوریه خبر داد.

اوباما با 250 نیروی عملیات ویژه در پشت سر، به منطقه آمد!/سلاح‌های پنهان سایبری برای داعش یا علیه آن؟

اوباما با 250 نیروی عملیات ویژه در پشت سر، به منطقه آمد!/سلاح‌های پنهان سایبری برای داعش یا علیه آن؟

 به گزارش پایگاه "میلیتری تایمز"، این مقام پنتاگون که از بغداد با خبرنگاران در ساختمان پنتاگون گفت‌وگو می‌کرد گفت که با این اقدام، چهارمین سامانه موشکی دور برد آمریکا در منطقه، نصب می‌شود. 

 
یکی از این سامانه‌ها در حال حاضر در اردن مستقر است، دیگری در استان الانبار عراق و دیگری، قرار است برای کمک به بازپس‌گیری موصل از داعش، در نزدیکی این شهر مستقر شود.

به نوشته میلیتری تایمز، وی از اظهارنظر  درباره محل دقیق نصب سامانه‌های جدید در مرز سوریه خودداری کرد.
وی گفت: «به شما می‌گویم که این تحول جدیدی است که ما در حال کار بر روی آن بوده‌ایم، و اکنون در حال بررسی نخوه نصب آن هستیم و همکاری نزدیکی با شریکانمان در ترکیه داریم.

در همین حال، مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم در مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه‌های ترکیه، گفته که ورود سامانه‌های موشکی HIMARS آمریکایی در ماه مه بخشی از تلاش مشترک دو کشور برای مبارزه با گروه تروریستی داعش است اما آیا اعزام این تعداد نیرو به سوریه اقدامی قانونی است؟

با اعزام این 250 نفر، مداخله آمریکا در سوریه فراتر از 50 پرسنل عملیات ویژه آمریکا می‌رود که در حال حاضر در سوریه مستقر هست نددر حالیکه نیروهای آمریکا قرار نیست رهبری جنگ زمینی در سوریه را برعهده بگیرند، در عملیات‌های نظامی درگیر هستند و بدون مجوز لازم کنگره کار می‌کنند. برخلاف ارتش آمریکا در عراق که به درخواست دولت عراق، در حال مبارزه هستند، ارتش آمریکا در سوریه بدون هرگونه حق قانونی روشن، در یک کشور مستقل دیگر عملیات انجام خواهند داد.

نیویورک تایمز در گزارشی پیرامون این موضوع می نویسد: شکست داعش نیازمند پاسخ‌های چند بعدی است که شامل تقویت به اشتراک‌گذاری اطلاعات اروپا و همکاری امنیت آنها با آمریکا است. آمریکا همچنین خط جدیدی از مبارزه با داعش را از طریق افزایش حملات سایبری به سیستم‌های اینترنتی داعش آغاز کزده است اما افزایش حضور نظامی آمریکا در سوریه، خطرات جدی و سوالات پاسخ نداده زیادی را به همراه دارد که یکی از مهم‌ترین این سوالات این است: افزایش نیروهای نظامی در آینده چه معنایی برای مداخله آمریکا [در سوریه] دارد و این جنگ چطور به پایان می‌رسد؟
 
سلاح‌های پنهان سایبری برای داعش یا علیه آن؟

از سوی دیگر گفته می شود اوباما به دنبال وارد کردن سلاح های سایبری برای مبارزه از داعش است آمریکا جبهه جدیدی برای مبارزه با داعش به راه انداخته است؛ بطوری که فرماندهی سایبری آمریکا انجام حملاتی علیه شبکه های کامپیوتری داعش را در کنار حملات با سلاح  


ویدیو مرتبط :
آخرین عملیات نیروی هوایی عراق بر علیه داعش