فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



صالحی امیری: مسئله اول نشر کشور تحریک تقاضاست


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست دیدار ناشران با وزیر کار با حضور ربیعی وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی، صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران، نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی و ناشران شب گذشته سه‌شنبه 26 آبان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این مراسم در سخنانی گفت: آن چیزی که در حوزه نشر درباره آن صحبت می‌کنیم، رویکرد انتزاعی و دردمندانه و منفعت‌گرایانه است و کمتر تاکنون به صورت سیستمی و از منظر سیاست‌گذاری به آن پرداختیم که نقطه ضعف ما می‌باشد. 

وی ادامه داد: بین مؤلف، ناشر، کتاب، کتابفروشی و کتابخانه رابطه وسیعی است که الزاما همه اینها را باید در یک رویکرد استراتژیک دید و اگر قرار است تجلیلی باشد باید برای همه اینها باشد. مگر وضع مولفین خوب است که از موقعیت نشر کشور می‌نالیم؟ مگر وضعیت کتابخوانی و کتابخانه‌ها قابل دفاع است؟ نهایتاً ما نیازمند یک نگاه استراتژیک و یک نگاه سیاستی به کتاب و کتابخانه هستیم. 

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در شرایطی هستیم که به دلیل نابخردی افرادی، اصحاب قلم و ناشران به جایی رسیدند که امروز به نشر 700 عددی و یا 300 عددی کتاب رسیدیم. جای تاسف است که مسئله نشر به این وضع بیفتد. باید با جامعه‌ای که در آن مصرف کتاب پایین است چه کنیم؟ مگر می‌شود از اخلاق و مهربانی سخن بگوییم در حالی که در مقوله کتاب هیچ حرفی نمی‌زنیم. ریل توسعه فرهنگی حوزه کتاب و کتابخوانی است که نیازمند یک نگاه استراتژیک به آن می‌باشد. 

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی به مسئله عرضه و تقاضا در صنعت نشر اشاره کرد و گفت: به نظر من مسئله اول که باید بررسی شود تقاضا است نه عرضه، در وضعیت کشوری که وضعیت کتابخوانی و سرانه مطالعه پایین است، اولین مسئله تحریک تقاضا است و باید چگونگی مطالعه و قرار دادن کتاب در سبد کتابخانه‌ها را به صورت جدی بررسی کنیم. برای مثال چقدر سوبسیدهای دولتی برای حوزه‌های مختلف وجود دارد و چند درصد از این حمایت‌ها در حوزه فرهنگی انجام می‌شود یا دقت کنید که چه میزان برای دریاچه ارومیه، ریزگردها و ... هزینه می‌شود که البته ضرورت هم دارد. در حالی که مقدار کمی برای توسعه ضرورت و فضیلت فرهنگ کار می‌کنیم. اگر بنا است که فضیلت‌ها را در جامعه تقویت کنیم باید در حوزه فرهنگ وارد شویم که مهمتر از همه حوزه نشر می‌باشد.

وی گفت:‌ تحریک تقاضا باید در مهدکودک، مدرسه، خانه و دانشگاه اتفاق بیفتد و در حقیقت نیازمند یک کار در سطح ملی برای قرار دادن مقوله کتاب و کتاب خریدن هستیم و به خصوص این نیاز و فرهنگسازی باید در آموزش و پرورش مورد بررسی قرار بگیرد. اکنون 12 هزار ناشر مجوز کار دارند، در حالی که تنها 4 هزار ناشر فعال هستند. در رویکرد دوم باید این موضوع را بررسی کنیم که برای فرهنگ‌سازی جامعه و ایجاد بستر ناشر باید مورد حمایت واقع شود. چگونه است که برای حوزه‌های صنعت، نفت حمایت‌ها صورت می‌گیرد در حالی که در حوزه فرهنگ حمایت کم است. به همین دلیل می‌بینیم که اکثر کتابفروشی‌ها در تهران بسته می‌شوند و به جای آن پیتزافروشی‌ها، آرایشگاه‌ها و... ایجاد می‌شوند. 

وی اضافه کرد: تاکنون کدام فرهیخته و مولف را مورد منزلت و تقدیر قرار داده‌ایم؟ شاید به همین دلیل است که مولف تالیف را شغل دوم خود می‌داند. مولف نشردهنده فضیلت و معرفت است و اگر او احساس امنیت در زندگی خود کند تمام قلم او درگیر شده و یک انقلاب فرهنگی ایجاد می‌شود. اگر یک کتابفروش نیز مورد حمایت واقع شود بسیار بهتر است، چیزی که تاکنون نداشته‌ایم. کتابفروشی یک پاتوق فرهنگی در کشور است و کتابفروش به عنوان انتقال دهنده و تبادل کننده فرهنگ مطرح است و البته بعد از آن نیز به مسئله کتابخانه‌ها میرسیم اکنون چیزی نزدیک به 100 هزار نفر علاقه‌مند به استفاده از سالن‌های کتابخانه‌ها هستند. در حالی که ظرفیت آن وجود ندارد. البته شهرداری تهران، نهاد کتابخانه‌های عمومی و وزارت فرهنگ اقدامات خوبی در این باب انجام دادند، اما نیازمند یک سیاست ملی و کلان برای این حوزه هستیم. حوزه فرهنگ قابل رقابت با حوزه‌های دیگر نیست و اینجا است که یک مسئولیت اجتماعی برای حوزه فرهنگ وارد کار می‌شود.

صالحی امیری در پایان گفت:‌ توجه کنید که در تمام دنیا شرکت‌های بزرگ مسئولیت اجتماعی قبول می‌کنند و برای مثال مسئولیت مبارزه با ایدز و... را تحت عنوان یک مسئولیت فرهنگی قبول می‌کنند، اما چنین چیزی در ایران نیست، شما ببینید کدام شرکت بزرگ می‌آید و یک مسئولیت اجتماعی و فرهنگی را برعهده می‌گیرد مطمئن باشید اگر این شرکت‌ها در حوزه کتاب و نشر وارد شوند و چنین کاری را قبول کنند ظرف مدت 5 سال تغییرات عمده‌ای در حوزه کتاب و نشر ایجاد می‌شود. 

برزین ضرغامی مدیرکل ارشاد استان تهران نیز در سخنانی گفت:‌ در این مراسم دو دسته و دو گروه که صاحبان ومتولی کتاب هستند، استادان و ناشران حضور دارند. کسانی که در امور کتاب و ایجاد محتوا زحمت می‌کشند و کتاب را به عنوان یک محصول به جامعه می‌دهند. در حوزه نشر کتاب به دلیل مشکلاتی که وجود دارد وقتی یک مولف برای انتشار کتابی به ناشر مراجعه می‌کند او در ابتدا به بازار نشر آن نگاه می‌کند بازار نشری که این روزها حال و هوای خوبی ندارد و خیلی از آسیب‌ها و آفت‌هایی که در محیط اطراف ما وجود دارد به دلیل وضع نشر کشور و عدم توجه به کتاب و کتابخوانی است. 

وی ادامه داد: امروزه یکی از معضلات ما امر کتابسازی است و خیلی‌ از کتاب‌ها از کیفیتی شایسته برخوردار نیستند. از وزیر کار می‌خواهیم تا درخواست‌هایی که هم از سوی اتحادیه ناشران و هم از سوی تعاونی ناشران مطرح شد را با دستور ویژه خود بررسی و حل و فصل نماید.

انتهای پیام/ 


ویدیو مرتبط :
حل مشکلات اقتصادی کشور در گرو توجه به مسئله تولید است