فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نگهداری 175 نسخه نفیس منسوب به صادق آل محمد (ع) در آستان قدس


به گزارش خبرگزرای تسنیم‌، سید محمدرضا فاضل هاشمی رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی گفت:‌ گنجینه ارزشمندی شامل بیش از 175 نسخۀ نفیس خطی و چاپ سنگی منسوب به امام جعفر صادق علیه‌السلام در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است که از این میان، افزون بر یکصد و چهار نسخه، خطی و بالغ بر 70 نسخه چاپ سنگی است.

سید محمدرضا فاضل هاشمی، به قدیمی‌ترین نسخه منسوب به امام در کتابخانه اشاره کرد و گفت: «در اخبار و احادیث، کتاب «مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه» را منسوب به امام جعفر صادق می‌دانند که درباره سلوک به سوی خداوند و توجه به او و دستیابی به اسراری که در آن نهفته است، کتابی گرانقدر است؛ قدیمی ترین نسخه آستان قدس، در سال 1044 قمری توسط ابن خواجه مازندرانی کتابت شده و در سال 1382 توسط حجت‌الاسلام غروی وقف آستان قدس گردیده است.

وی از شرح و ترجمه این اثر در کتابخانه یاد کرد و افزود: شرح مصباح الشریعه با عنوان «مناهج الأنوار المعرفه فی شرح مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه» که شارح آن، میرزا بابای شیرازی بوده و دو کتاب چاپ سنگی از آن موجود است و «بیان الاسرار فی شرح مصباح الشریعه» که توسط حسین قزوینی ذهبی شرح شده به همراه ترجمه‌ای از مصباح در این گنجینه نگهداری می‌شود.

فاضل هاشمی افزود: یاثر دیگر منسوب به امام در موضوع اخبار، «بحارالعلوم» نام دارد که در 161 ورق، وقفی حجت الإسلام علی محمد وزیری واقف کتابخانه وزیری یزد است.

وی به اثر دیگر امام در توحید، اشاره و تصریح کرد: «این کتاب را امام صادق علیه‌السلام بر «مفضل بن عمر» املا کرده و به خاطر نام روایت‌گر آن، «توحید مفضّل» نام دارد که در ردّ دهریون و اثبات خداوند، جزو بهترین کتاب‌ها به شمار می رود و در زمینه وجوه حکمت در خلقت گیتی و آشکار کردن اسرار آن است.

رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی با بیان اینکه کتابی دیگر منسوب به امام به وسیله مفضل بن عمر روایت شده، تصریح کرد: این اثر که در ضمن بحارالأنوار نیز موجود است، «اهلیلجه» نام دارد و مفضل که از شاگردان امام بوده، سؤالاتی را از ایشان پرسیده و جواب امام را آورده است؛ در مقدمه بحار آمده که سیاق کتاب‌های توحید مفضل و اهلیلجه، بر صحت آن‌ها دلالت دارد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
گزارش حواشی جالب راهپیمایی قدس مشهد آستان قدس رضوی