سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فروپاشی اتحادیه اروپا؛ فراتر از یک هشدار


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اگرچه طی روزهای اخیر هشدارهای زیادی در خصوص فروپاشی پیمان شنگن یا ایجاد خلل در برخی پیمان‌های جمعی تعریف شده در بطن اروپای واحد داده شده است، اما هشدار اخیر رئیس پارلمان اروپا دامنه گسترده تری نسبت به دیگر موارد مشابه دارد.

"مارتین شولتز" صراحتا نسبت به عدم همبستگی کشورهای اروپایی با یکدیگر در قبال بحران‌های پیش روی اتحادیه اروپا از جمله بحران مهاجرین ابراز تاسف کرده و از احتمال فروپاشی اتحادیه اروپا خبر داده است. به عبارت بهتر، مارتین شولتز دیگر از فروپاشی یک پیمان یا تعهد جمعی خبر نداده است، بلکه صراحتا از فروپاشی ساختاری سخن می‌گوید که نقطه اتصال 28 کشور عضو اتحادیه اروپا به یکدیگر است. اگر این ساختار فرو بریزد، دیگر نشانی از این مجموعه در نظام بین الملل باقی نخواهد ماند.

واقعیت امر این است که هشدار اخیر رئیس پارلمان اروپا بیش از هر چیز نشان دهنده عمق بحرانی است که هم اکنون اروپای واحد با آن درگیر است. بحرانی که حل و فصل آن در برهه حساس فعلی روز به روز سخت تر می شود. کلافهای پیچیده در اروپای واحد روز به روز تحت تاثیر بازی چند گانه بازیگران تعریف شده در دل این مجموعه پیچیده تر و کورتر می شود. در این میان سران کشورهای اروپایی هر یک نسبت به آینده اروپای واحد ابراز نگرانی می‌کنند.

از زمان تشکیل اروپای واحد تاکنون، هیچ گاه پیمان‌های جمعی در داخل اروپا تا این اندازه در معرض دگردیسی و تغییر نبوده است. به نظر می رسد سران اروپای واحد در عین وحدتی که در توصیف بحرانهای موجود دارند، هر یک بر اساس سیاست‌های خاص خود نسبت به این بحران‌ها نسخه‌ای می پیچند. این نسخه ها در تناقض و تضاد با یکدیگر قرار دارد و همین مسئله برآیند جمعی آنها را در مسیری هدایت می کند که به سود اروپای واحد نیست. بدیهی است که در چنین شرایطی هشدار مارتین شولتز کاملا دقیق و مهم است. شولتز به مانند دیگر سران اروپایی مشغول رصد و تماشای دفورمه شدن ساختار اروپاست. معضلاتی که اروپای واحد هم اکنون با آن مواجهه می کند از جنس روبنایی نبوده و ماهیتی ساختاری دارد. در جریان وقوع بحران اقتصادی در اروپا نیز شاهد چنین روندی بودیم. این روزها امنیت و اقتصاد هر دو به پاشنه آشیل ساختاری اروپا تبدیل شده است. در این میان "امنیت" نسبت به" اقتصاد "موضوعیت  بیشتری پیدا کرده است.

رئییس پارلمان اروپا اذعان کرده است که برخی کشورهای اروپایی از روی خودپرستی های ملی در بحران پناهندگان به صورت سیستماتیک از همبستگی اروپایی امتناع می کنند. منظور مارتین شولتز کشورهایی مانند دانمارک و لهستان است. هم اکنون اتحادیه اروپا با بحران‌هایی مواجه است که جملگی از سیاست‌های سال‌های گذشته و فعلی در غرب برخاسته است. معضلات امنیتی و اقتصادی در اروپای واحد هر دو خاستگاه و مصدری داخلی دارد و مقامات اروپایی نمی توانند با فرافکنی آنها را به آن سوی مرزها مرتبط سازند. واقعیت امر این است که حتی در جریان بحران پناهندگان نیز مقامات و کشورهای اروپایی تاوان سیاست‌های حمایتی خود از گروه‌های تکفیری در راستای تحقق پروسه ناامن سازی در منطقه را پس می دهند.

مقامات اتحادیه اروپا نه تنها در حوزه تصمیم سازی و سیاستگذاری ناشیانه عمل کرده‌اند، بلکه در حوزه مواجهه با شرایط فعلی و مدریت بحرانهایی که خود ایجاد کرده‌اند نیز ناموفق عمل کرده‌اند. این موضوع خود را در موارد متعددی نشان داده‌اند. از این رو هشدار رئیس پارلمان اروپا را باید بسیار مهم قلمداد کرد. چندی پیش و پس از تشدید بحران اقتصادی در اروپا، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز نسبت به احتمال محو اروپای واحد از روی نقشه جهان هشدار داده بود. در آن زمان سخنان اولاند با انتقاداتی ازسوی مقامات اروپایی از جمله مقامات آلمانی مواجه شد. در آن زمان هنوز بحران اقتصادی در اروپا با بحران‌های امنیتی و اجتماعی آمیخته نشده بود. هم اکنون اروپای واحد چندین بحران را به صورت همزمان تجربه می کند که دارای جنس یکسانی نبوده اما خاستگاه و بازه جغرافیایی یکسانی دارند. این خاستگاه یکسان، همان مرزهای اروپاست.

در نهایت اینکه اروپای واحد در قبال انواع بحران‌هایی که با آن دست و پنجه نرم می کند راهبرد مدیریتی یکسانی ندارد. همین مسئله منجر به نگرانی شدید رصد گران اروپایی و مقامات ارشد اجرایی در بروکسل شده است. بدیهی است که از این پس شاهد شنیدن هشدارهای بیشتری از جنس هشدار مارتین شولتز هستیم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
هشدار درباره فروپاشی اتحادیه اروپا