سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تکنولوژی‌های جالب در Star Wars که «واقعی تر» از آنچه تخیل میکنید هستند


تکنولوژی‌های جالب در Star Wars که «واقعی تر» از آنچه تخیل میکنید هستند

18 دسامبر برای علاقمندان به سری Star Wars یک روز خاص بود. روزی که جدید ترین قسمت از سری Star Wars موفق شد با فروش بیش از 120 میلیون دلاری در اولین روز یا Opening Day خود رکورد جدیدی ثبت کند. به راستی چه چیزی یک سری را به چنین موفقیتی نایل میکند؟

تابناک/ 18 دسامبر برای علاقمندان به سری Star Wars یک روز خاص بود. روزی که جدید ترین قسمت از سری Star Wars موفق شد با فروش بیش از 120 میلیون دلاری در اولین روز یا Opening Day خود رکورد جدیدی ثبت کند. به راستی چه چیزی یک سری را به چنین موفقیتی نایل میکند؟
جدیدترین بخش از سری محبوب علمی فضایی Star Wars با عنوان Star Wars: The Force Awakens، علاقمندان خود را با ماجراجویی های جدیدی از «هان»، «لوک» و «لیا» و همچنین معرفی نسل جدیدی از قهرمانان و شرورت ها مواجه کرد.

این فیلم به قدری مورد اقبال قرار گرفته است که از چندی قبل از اکران، افکار عمومی، رسانه و شبکه های اجتماعی به شدت به آن پرداختند و طولی نکشید که Star Wars تبدیل به یک Trend – به قول انگلیسی ها – یا پویش خود به خودی شد. اما چه چیز به راستی این سری را تبدیل به یک Trend میکند؟

قطعا مسائل زیادی در این خصوص دخیل است که علاقه و سلیقه سینمایی یکی از آن ها است. اما مهمتر از این موضوع شاید این باشد که Star Wars در حال نمایش تخیلی نه چندان دور از واقعیت است. واقعیتی اگرچه به لحاظ زمانی دور، اما به لحاظ دسترسی، نزدیک را. کما اینکه بسیاری از تکنولوژی هایی که در این سری شاهد آن هستیم، ریشه هایی در واقعیتی دارد که ما هر روزه با آنها به نحوی دیگر سر و کار داریم.

حقیقت آن است که طراحان و ایده پردازان این تکنولوژی ها در فیلم، کسانی هستند که ایده های خود را از ابزارهای اطراف خود گرفته اند، اما با نگاهی متفاوت آنها را تخیل کرده اند. برای اینکه به این موضوع به شکلی ملموس تر بیندیشید، ما در این جا نگاهی داریم تکنولوژی های جالب در Star Wars و دنبال کردن ریشه های آنها در واقعیت:

شمشیر های نورانی Lightsabers
اسلحه جالب و مورد استقبال عصر متمدن تر، یکی از ابزارهای نمادین در Star Wars که به عقیده دانشمندان، بیشترین بهره را از واقعیت دارد. در نظر «جورج لوکاس» شمشیر های نورانی یا همان Lightsaber ها بروزرسانی علمی از شمشیر های معمولی است که توسط قهرمانان در فیلم های فانتزی یا تاریخی استفاده میشود. نام اصلی این شمشیر، lazersword بوده است که با توسعه و پیشرفت فیلم نامه این نام به نام فعلی اصلاح شده است.

اما آیا در واقعیت هم میتوان یک Lightsaber ساخت؟ شاید. در سال 2013 محققان انستیتو تکنولوژی هاروارد و ماساچوست، موفق شدند تا «فوتون» ها یا تابش های الکترونی را دقیقا همانند ملکول ها به هم متصل کنند و شرایطی را ایجاد کنند که تا پیش از آن تنها در فرضیه ممکن بود. در آن زمان رهبر تیم پژوهشی هاروارد گفت: قیاس این پژوهش با آنچه در Lightsaber میبینیم، چندان قیاس بی جایی نیست.

سیارات بیرونی یا Exoplanets
یکی از محوری ترین نکته های Star Wars وجود سیارات بیشماری در کهکشان است که توسط شبکه تجارت بین کهکشانی به هم متصل هستند. اما در سال 1995 یعنی تقریبا بعد از 20 سال از گذشت اولین قسمت از سری Star Wars در 1977 بود که اولین اگزوپلانت – سیارات بیرون از منظومه شمسی – توسط منجمان شناسایی و کشف شد.

«مارک بریک» فیزیکدان بریتانیایی که سال گذشته در برنامه Science Of Star Wars شرکت کرد، میگوید: به نظر من مهمترین نکته در مورد Star Wars این ایده است که آینده انسان در فضا میگذرد. در واقع انچه این فیلم به کل در رابطه با آن است، تجارت و توسعه در مجموعه ای از منظومه های شمسی است و در واقع ما اکنون در حال کشف این منظومه های شمسی هستیم.

تا کنون بیش از 2 هزار اگزوپلات کشف شده اند و در سال 2011 تلسکوپ فضایی «کپلر» ناسا اولین سیاره ای را که به دور دو خورشید میگردد کشف کرده است. در سال 2012 این تلسکوپ موفق به کشف دو سیاه دیگر شد که به شدت به شرایطی که «قابل حیات» مینامند نزدیک بود.

Landspeeder
لند اسپیدر «لوک اسکای واکر» جزو اولین وسایل نقلیه شناوری بود که در سری Star Wars معرفی شد. بزرگ و کوچک، این وسیله نقلیه از تکنولوژی ضد جاذبه ای استفاده میکند که در خود فیلم با نام موتور Repulsorlifts شناخته میشود. ضدیت با جاذبه یکی از استعاره های قوی در فیلم های علمی فضایی است که در این ژانر محوریت دارد. نظریه های معاصر در مورد ضدیت با جاذبه پیچیدگی های خاص خود و وابستگی زیادی به تعاریف از موضوع دارند. اما با این وجود در حال حاضر وسایل نقلیه شناور زیادی برای انتخاب در عالم واقع وجود دارد.

هاورکرافت های VR و قطارهای الکتریک از نمونه های واقعی وسایل نقلیه شناورهستند. همچنین شرکت فولکس واگن تنها یکی از چندی شرکت بزرگی است که در حال تحقیق و پژوهش پیرامون ایده ساخت یک خودرو هاور الکترومگنت هستند.

Hyperdrive و Hyperspace
در این فیلم کشتی های فضایی مانند Millennium Falcon قادر به سیر وسیاحت بین منظومه های شمسی هستند که چندین سال نوری با هم فاصله دارند. این سیستم Hyperdrive به مسافران کهکشان اجازه میدهد که در فضایی به نام Hyperspace وارد شوند.

«اریک دیویس» فیزیکدان انستیتو مطالعات پیشرفته در اوستین تگزاس، که بر روی مسافرت با سرعتی سریع تر از سرعت نور تحقیق میکند میگوید: در حالی که فیلم در این مورد کمی گنگ و مبهم است، اما ایده مسافرت سریع تر از نو ریشه ای در واقعیت علمی دارد. در حالی که مسافرت سریع تر از سرعت نور غیر ممکن است، ذات خمیدگی یا پیچش های زمان در فضا که آلبرت اینشتین مطرح میکند، میگوید که فضا قابل پیچیدن در مسافتی کوتاه تر از فاصله دو نقطه است. این موضوع و نظریه منجر به شروع تحقیقاتی در آزمایشگاه Eaglework وابسته به مرکز جانسون ناسا در تگزاس شد که تلاش در ایجاد خمش ها یا پیچش های فضایی داشتند. البته نتایج تحقیقات هنوز منتشر نشده است اما نظریات قوی در باره این موضوع وجود دارد و آزمایش هایی چند برای کوچک کردن فضا در حال انجام است.

دروید ها Droids
یکی دیگر از کاراکترها و ابزارهای Star Wars که اکنون در واقعیت ریشه دارند، دروید ها هستند. روبات هایی خدمتکار که جای تکنسین، خلبان و سرباز هم عمل میکنند. امروزه نمونه های واقعی قابل قیاس به شکلی فراوان در واقعیت حضور دارند، از پرندگان بدون سرنشین نظامی تا خودروهای خود-ران گوگل و ربات های خدمتکار در پزشکی و برخی نمونه های موفق ربات های انسان نما همچون آسیمو.

در تابستان گذشته رقابت های ربوتیک در ایالات متحده که از سوی آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی برگزار شد، بخش مهمی را به رقابت ربات های انسان نما اختصاص داده بود و بیشتر ربات ها از عهده رقابت ها به خوبی بر آمدند. هرچند هنوز راه زیادی باقی مانده است تا این ربات ها همانند دروید ها در Star Wars عمل کنند، اما پیشرفت های فعلی به خوبی نشان میدهد که در آینده احتمال دیدن یک چنین ابزارهایی زیاد است.

نیرو یا The Force
مفهوم نیرو یا Force تمام دنیای Star Wars را به هم متصل کرده است. نیرویی که شوالیه های «جدی» - Jedi – قدرت خود را از آن میگیرند و پشت پرده نبرد بین خیر و شر را فراهم کرده. نیرو در واقع بیش از همه وابسته به جادو یا سطح بالایی از فانتزی به نظر میرسد تا یک اصل علمی. اما در اوایل سال 2015 محققان موسسه Large Hadron Collider اعلام کردند که اولین شواهد وجود این پدیده را کشف کرده اند.

همچنین اخیرا پیشرفت های تکنولوژیک فراوانی در کشف و استحصال آنچه قدرت های شبیه به «نیرو» خوانده میشود، به وجود آمده. علم Neuroprosthetic اکنون به شکل موردی بر روی اینگونه از نیرو یعنی قدرت حرکت اجسام بدون دخالت فیزیکی متمرکز است. همچنین تجربه های علمی از ارتباط مغر به مغز – BBI – بسیار به تله پاتی نزدیک شده است که به افراد اجازه میدهد ذهن یکدیگر را از طریق فرانگری و تحریک، بخوانند.

حال این نیرو با بخش جدید از سری Star Wars بیدار شده است! سریالی که نمونه ای موفق از یک سری جذاب است و چه از آن خوشمان بیاید یا نه، باید قبول کنیم که تبدیل به یک Trend شده اند. به نظر شما دقیقا چه نکاتی صرف نظر از تکنولوژی ها و اشارات ژول ورنی این سری، آن را به یک Trend تبدیل کرده است؟

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
تبلیغ جالب بازی Star Wars battlefront