فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



استاد قرآنی که هزاران شاگرد تربیت کرد/ دوست دارم معلم قرآن باشم


به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، ظهر دلنشین محمدعلی لسانی فشارکی امروز 2 اسفند ماه با حضور این استاد قران و حدیث و شاگردان وی برگزار شد.

یادگاری استاد به حاضران/ روزانه 70 بار ذکر «یارئوف» بگویید

محمدعلی لسانی فشارکی استاد قرآن و حدیث با اشاره به آیه 128 و 129 سوره مبارکه توبه اظهار داشت: هیچکس مثل حضرت زهرا (س) نتوانست این آیات را درک کند.

وی با بیان اینکه من در این جلسه یک یادگاری برای حاضران دارم، افزود:‌ روزانه 70 بار ذکر «یا رئوف» را بگویید چرا که با گفتن این ذکر همزمان 3 کار انجام داده‌اید. یا رئوف طبق آیه فی المومنین رئوف الرحیم یکی از اسماء الحسنی الهی است همچنین القاب پیامبر (ص) را نیز متذکر می‌شود. ما وقتی مشهد می‌رویم نیز خطاب به امام رضا (ع) می‌گوییم السلام علیک یا امام الرئوف؛ بنابر این وقتی ذکر یا رئوف را بگوییم همزمان به اسما‌ء الحسنی، پیامبر(ص) و امام رضا(ع) متوسل شده‌ایم.

لسانی فشارکی در ادامه با یادی از آیت‌الله سید محمدباقر حکیم خاطر نشان کرد: بنده کتاب علوم قرآنی آیت‌الله مجاهد شهید سید محمدباقر حکیم را ترجمه کرده‌ام که این یکی از توفیقات زندگی من بود. با وجود اینکه این کتاب چاپ شد اما نه تنها ناشر آن را نمی‌دانیم بلکه تنها چند نسخه از این کتاب موجود است.

وی در ادامه یادی از آیت‌الله شهید محمدرضا مهدوی کنی نیز کرد و افزود: یکی از نخستین اساتیدم در حوزه اصفهان آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی بود که همواره با دلجویی‌های خود مرا به ادامه مسیر در عرصه‌های قرآنی کمک می‌کرد.

این استاد قرآن کریم با بیان اینکه من 2 شهریور 1372 حکم هیأت علمی گرفتم، گفت: هیأت علمی برای دانشگاه تربیت مدرس است اما با توجه به اهمیت کار قرآنی بیشتر زمانم در دانشگاه امام صادق (ع) می‌گذرد چرا که حس کردم در این دانشگاه نیاز بیشتری به من است.

 

 

در ابتدای این مراسم نیز شاگردان استاد لسانی فشارکی به بیان خاطراتی از این استاد قرآن کریم پرداختند.

استاد لسانی فشارکی راه قرآن را به ما نشان داد

مرادی یکی از شاگردان لسانی فشارکی با بیان اینکه همیشه فکر می‌کردم اگر روزی از من درباره استاد بپرسم چه باید بگویم، اظهار داشت:‌ این سوال همواره ذهن من را درگیر خود می‌کرد اما در نهایت به پاسخی نمی‌رسیدم. استاد زمانی که آثار مختلفی ما را به سوی خود دعوت می‌‌کرد، راه قرآن را نشان داد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که قاری قرآن می‌خواند ما به او آفرین می‌گفتیم، افزود: همیشه وقتی قاری یا حافظ و مفسر قرآن کریم درباره کلام وحی صحبت می‌کردند ما به آنها آفرین می‌گفتیم در حالی که خالق اصلی همه زیبایی‌ها خداوند متعال بود اما ما از این امر غافل بودیم.

شیوه برتر تدریس قرآن

مرادی با بیان اینکه استاد لسانی فشارکی راه را برای ما باز کرد تا هنر خدا را ببینیم و به او آفرین بگوییم، گفت: قبلاً قرآن موجودی نیازمند معرفی می‌شد اما وقتی به حقیقت قرآن پی ببریم به این امر می‌رسیم که تمام زیبایی‌ها از آن خداوند و قرآن کریم است.

در ادامه آرام یکی دیگر از شاگردان لسانی فشارکی با اشاره به اینکه عده‌ای به نام قرآن به جایی رسیدند، اظهار داشت: برخی افراد تنها جویای منیت بودند اما استاد دست ما را گرفت و به سوی قرآن برد. ایشان در این قیل و قال دنیوی که همه طالب مدارک هستند استادپروری را به ما آموخت.

وی با بیان اینکه آنچه استاد لسانی فشارکی 20 سال قبل در کلاس‌ها آموزش می‌داد هم اکنون بهترین روش‌های برگزاری کلاس‌ها در دنیا است، خاطر نشان کرد:‌ استاد هزازان شاگرد تربیت کردند؛ ایشان شیوه تدبر و مفهوم‌یابی از قرآن کریم را با صداقت باطنی به ما نشان دادند، از ما عیبی نمی‌گرفتند چون مطمئن بودند ما در راه قرآن قرار می‌گیریم و از هدایت الهی برخوردار می‌شویم.

آرام با اشاره به اینکه تقدیر از استاد لسانی فشارکی تجلیل و اشاعه راه قرآن است، خطاب به لسانی فشارکی گفت: شما با پایداری در روش به خاطر خلوص نیت در مقابل تمامی ناملایمات ایستادید در جلساتی که جوانان خام با شیوه شما مخالف بودند با آرامش و از نگرش قرآنی در مقابل مواضع مخالف آنها تواضع نشان دادید و این امر موجب شد شیوه تدبر در قرآن در کلاس‌ها آموزش می‌دادید احیا کرده و رشد کند.

اگر اجازه دهند به مدارس می‌روم و دیگر به دانشگاه نگاه هم نمی‌کنم

سپس خوش‌منش یکی دیگر از شاگردان لسانی فشارکی به شکاف بین آموزش عمومی و آموزش عالی اشاره و خاطر نشان کرد: به یاد دارم که استاد می‌‌خواستند معلم راهنمایی شوند اما مسئولان آموزش و پرورش اجازه این کار را ندادند. حضور استاد در شهرهای مختلف و شکل‌گیری کتاب آموزش زبان قرآن نشانگر اهمیت جریان تربیت و تعلیم است.

در ادامه استاد لسانی فشارکی با تأئید سخنان خوش‌منش گفت: هم اکنون نیز اگر اجازه دهند به مدارس می‌روم و تدریس قرآن را بر عهده می‌گیریم و دیگر نگاهی به دانشگاه هم نخواهم کرد.

ما از نقاط مختلف کشور به واسطه قرآن کریم همزبان شدیم

سپس حامدی یکی دیگر از شاگردان لسانی فشارکی به بیان خاطراتی از این استاد قرآن کریم پرداخت و گفت: سال 85، زمانی که در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد وارد شدم درس تفسیر موضوعی قرآن کریم را با آقای بهرام‌پور داشتم ایشان به جای درس تفسیر موضوعی قرآن کارگاه روش موضوعی قرآن را به ما آموزش داد. روش ایشان آنقدر جذاب بود که پس از سپری کردن این درس تحقیقات موضوعی درباره قرآن را ادامه دادم. در آن زمان استاد لسانی را نمی‌شناختم اما درباره ایشان مطالب زیادی خوانده بودم تا جایی که فکر می‌کردم چندین سال است با او آشنا هستم.

وی با اشاره به اینکه ما از نقاط مختلف کشور به واسطه قرآن کریم همزبان شدیم، افزود: حتی اگر فرسنگ‌ها نیز از هم فاصله داشته باشیم به خاطر فرهنگ قرآنی و تفکری که در این زمینه داریم به هم نزدیک هستیم.

در ادامه میثم علیپور با بیان اینکه از سال 1376، به صورت حرفه‌ای وارد عرصه‌های حفظ و قرائت قرآن شدم، گفت: سال 80، شروع به حفظ قرآن کردم و سال 82 موفق به حفظ کل آیات الهی شدم سپس به عرصه ادبیات عرب ورود پیدا کردم و سال 86، به جایی رسیدم که حس می‌کردم می‌توانم در مسابقات حضور یابم.

استاد لسانی فشارکی مرا به گمشده قرآنی خود رساند

وی با اشاره به اینکه هر چه در عرصه حفظ و قرائت پیش می‌رفتم حس می‌کردم هر روز زندگی‌ام از قرآن خالی‌تر می‌شود، افزود: وقتی احادیث مرتبط با حافظان و قاریان قرآن را می‌خواندم حس می‌کردم آنچه از وصف این افراد آمده است در وجود من نیست؛  یعنی عملکردم با آنچه در قرآن است همخوانی نداشت با وجود اینکه روزانه سه جزء قرآن را مرور می‌کردم و حتی در ایام مسابقات مرور محفوظاتم به 15 جزء هم می‌رسید اما باز هم به گمشده خود نمی‌رسیدم.

علیپور به برگزاری جلسه‌ای در سال 87 در شورای عالی قرآن اشاره کرد و گفت:‌در این جلسه قاریان تقسیم‌بندی نشده بودند اولین جلسه‌ای بود که من می‌توانستم با بسیاری از اساتید قرآن کریم به صورت مشترک حضور داشته باشم. پس از اینکه در آن جلسه استاد لسانی را دیدم تحولی در من ایجاد شد که حس کردم منقلب شدن در عرصه‌های قرآنی نیازمند تفکر بیشتر در آیات الهی است.

سپس سلامت‌پناه یکی دیگر از شاگردان استاد لسانی فشارکی با بیان اینکه بسیاری از ناکامی‌های ما در دانشگاه‌ها به واسطه اساتید است،‌اظهار داشت: استاد لسانی فشارکی از استادانی است که به واسطه ارتباط خوب با دانشجویان توانسته است توفیقات خوبی کسب کند.

وی با اشاره به اینکه بحث روش آموزش و یادگیری قرآن کریم در دانشگاه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: ما به طور شایسته به این امر توجه نکرده‌آیم به همین دلیل با جایگاه اصلی در عرصه قرآن کریم فاصله زیادی داریم.

استاد لیلة القدر زندگی من است/ هم‌خوانی سوره مبارکه «قدر»

در ادامه یکی دیگر از شاگردان لسانی فشارکی با بیان اینکه پایان‌نامه من در مقطع کارشناسی ارشد درباره اولین تفسیر تربیتی و علمی قرآن کریم بود، اظهار داشت:‌ طنطاوی اولین تفسیر تربیتی و علمی قرآن را در 26 جلد نوشته است که من برای نگارش پایان‌نامه‌ام تمامی این کتاب‌ها را مطالعه کرده‌ام. علومی که در تفسیر این استاد قرآن مطرح شده است با وجود اینکه ایشان 100 سال است که فوت کردند اما هنوز قابل استفاده است.

سپس یکی دیگر از شاگردان لسانی فشارکی با بیان اینکه من استاد را لیلة القدر زندگی خود می‌دانم از حاضران خواست تا با هم سوره مبارکه قدر را همخوانی کنند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/SPK7UJ


ویدیو مرتبط :
محمد اینانلو - دوست دارم کنارت باشم