سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مصرف واقعی بنزین در کشور چقدر است؛ ۷۲ میلیون یا ۹۲ میلیون لیتر در روز؟


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به گفته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی مصرف بنزین در سال 94 به طور میانگین حدود 72 میلیون لیتر است که نسبت به سال گذشته حدود 4 درصد رشد داشته است.

اما با نگاهی دقیق‌تر به آمار مصرف بنزین باید گفت مصرف بنزین در کنار مصرف سوخت سی ان جی که متعلق به خودروهای سواری شخصی و ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر قابل استفاده است،شاهد مصرف 92 میلیون لیتری بنزین در کشور هستیم و به نوعی باید گفت اگر سی ان جی امروز در کشور عرضه نمی‌شد،شاهد مصرف 92 میلیون لیتری بنزین در کشور بودیم.

اگر به گذشته و پیش از آغاز سهمیه بندی و عرضه بنزین با کارت سوخت باز گردیم باید گفت مصرف بنزین در سال 85به میزان 74 میلیون لیتر بود که در این سال مصرف سی ان جی نیز یک میلیون 400 هزار متر مکعب را شامل می شد.

بنابراین با آغاز سهمیه بندی بنزین و عرضه این حامل انرژی با کارت سوخت در سال 86 شاهد کاهش شدید مصرف بنزین در کشور بودیم،به طوری که مصرف بنزین به 65 میلیون لیتر رسید و از طرفی مصرف سی ان جی نیز به 2 میلیون 800 هزار متر مکعب در روز رسید.

در سال‌های بعد اگرچه شاهد نوسان اندک در مصرف بنزین بودیم اما همواره مصرف سی ان جی در کشور رشد کرده و در سال 90 مصرف بنزین به متوسط روزانه 60 میلیون لیتر رسید و از طرف دیگر مصرف سی ان جی نیز به طور متوسط به رقم 17 میلیون متر مکعب رسیده بود.

این گزارش اضافه می کند مصرف بنزین از سال 91 روند صعودی به خود گرفت و در سال های 91، 92، 93 به ترتیب مصرف بنزین با وجود کارت سوخت و نظام سهمیه بندی به رقم های 63، 68 و 70 میلیون لیتر در روز رسید و همچنین مصرف سی ان جی نیز به رقم های 17.7 میلیون متر مکعب، 18 میلیون و 19 میلیون متر مکعب رسیده بود.

با این شرایط اگرچه عرضه سی ان جی موجب شده است تا شاهد افزایش شدید مصرف بنزین در کشور نباشیم ولی از سوی دیگر می توان گفت عدم توجه به این سوخت موجب می شود تا واردات بنزین به کشور افزایش یابد، زیرا در حال حاضر تنها حدود 66 میلیون لیتر از بنزین مصرفی را در داخل کشور تولید می کنیم.

انتهای پیام/

 

 


ویدیو مرتبط :
میانگین مصرف بنزین کشور به 77 میلیون لیتر رسید