سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



امتیازات Dark Souls 3؛ خلاصه ای بر نکات مثبت و منفی


امتیازات Dark Souls 3؛ خلاصه ای بر نکات مثبت و منفی

شاید کمی اغراق آمیز به نظر برسد اما تجربه مرگ در بازی های ویدیویی هیچ گاه به اندازه سری سولز لذت بخش نبوده؛ فرانچایزی بسیار سخت که کار خود را با انتشار عنوان Demon’s Souls در سال 2009 آغاز نمود و تاکنون سه نسخه از آن عرضه شده.

طی چند روز آتی شاهد انتشار چهارمین بازی از سری سولز با نام دارک سولز 3 هستیم. در این قسمت قصد داریم تا نگاهی به نقدهای عنوان مورد بحث انداخته و ببینیم آیا فرام سافتور، استودیو سازنده، توانسته موفقیت های خود در دو سال گذشته را نیز تکرار کرده و رکوردی از خود به جای بگذارد یا که نه.

اما قبل از پرداختن به متن اصلی لازم است بگوییم که اگر خواهان کسب اطلاعات مورد نیاز از عنوان مورد بحث هستید می توانید پیش نمایش این عنوان را در دیجیاتو بخوانید. بسیار خب، مقدمه را خیلی طولانی نمی کنیم و با همین صحبت ها سراغ جزییات نقدها می رویم.

7

همیشه بحثی میان طرفداران پر و پا قرص سری سولز وجود دارد که با وجود کامل بودن فرانچایز یاد شده در بخش های گوناگون، جذاب ترین قسمت بازی را داستان تشکیل می دهد یا این وظیفه را گیم پلی برعهده دارد. چون روایت سری سولز خاص بوده و در ادامه مطلب نیز به دلیلش اشاره ای کوتاه می کنیم، پس بدنه اصلی مطلب را با بخش گیم پلی شروع می نماییم.

خوشبختانه همان طور که انتظار می رفت بازی در این قسمت به اوج خود رسیده و با تغییراتی توانسته تجربه ای آشنا اما دلنشین را به ارمغان بیاورد. Zhiging Wan از وبسایت Twinfinite [امتیاز 100 را به بازی داد] پیرامون این موضوع گفت: «دارک سولز 3 برای طرفداران سری بیگانه نبوده و با فرمول همیشگی خود [مقصود پایبندی به ریشه ها] در کنار بهبودهای زیاد گیم پلی، به اثری فراموش نشدنی بدل گشته.»

فرام سافتور در سال های 2014 و 2015 به ترتیب عناوین دارک سولز 2 و بلادبورن را منتشر نمود که هر کدام میانگین امتیازی بالای 90 را به دست آوردند.

البته این آشنایی بیش از حد امکان دارد به مذاق برخی از بازیکنان خوش نیاید. چون Sayem Ahmed از وبسایت Telegraph [امتیاز 100 به بازی داد] گفت به واسطه این ویژگی، شاید گیمرهای قدیمی در طول بازی بدانند چه چیزی انتظارشان را می کشد. اگر بخواهیم ساده تر حرف های او را بیان کنیم، باید بگوییم که ممکن است همانند گذشته از چالش های پیش رو خود سورپرایز نشوید.

البته این صحبت ها در دارک سولز 2 یا حتی بلادبورن نیز از سوی برخی منتقدها مشاهده می شد. چون بازی از یک فرمول ویژه پیروی کرده و در هر قسمت تنها بهبودهایی، هر چند بسیار مثبت، می یابد. پس طبیعی است که همانند قسمت های ابتدایی بازیکن دچار چالش نشود.

6

اما خب با تمام این حرف ها همچنان سختی و مرگ های پی در پی نقش های اصلی را در دارک سولز 3 ایفا می کنند. چه بسا با وجود سریع تر شدن بازی شاهد دشمنان سریعتر و تهاجمی تری هستیم؛ موردی که در نقدهای وبسایت های زیادی مانند Twinfinite ،Metro Game Centeral یا The Jimquisition قابل مشاهده است.

از طرفی نیز به اعتقاد Mike Mahardy از Gamespot [امتیاز 80 را به بازی داد] تنوع دشمنان بازی نیز به قدری بالاست که هر کدام می توانند یک تهدید منحصر به فرد برای بازیکن باشند. البته قضیه زمانی جالب تر می شود که اگر به صورت گروهی مورد حمله قرار بگیرید به واسطه تاکتیک های پویا، مبارزات انعطاف پذیری انتظارتان را خواهد کشید.

تقریبا اصلی ترین تغییر بازی یعنی همان سریعتر شدن مبارزات را گفتیم. بر اساس بررسی ها، سرعت بازی همچنان از بلادبورن کمتر بوده و آن احساس سنگینی در حرکت و رفتار کاراکتر همچنان قابل درک است. Zhiging Wan اذعان داشت این ویژگی باعث شده تا سطح جدیدی از سختی را در سری سولز مشاهده کنیم.

منتقدان زیادی گفتند که مبارزات بازی عمیق تر از قسمت های قبل بوده و بهترین در سری سولز است.

چون همچنان در توضیحات بخش مبارزات قرار دهیم بیایید نیم نگاهی نیز به کلاس ها و کارایی آنان بیندازیم. در قسمت ابتدایی مجبور بودید تا اکثر مواقع را با یک شمشیر و سپر سیر کنید. خوشبختانه دارک سولز 3 این گونه نبوده و بازیکن می تواند بسته به سلیقه خود سیستم مبارزاتش را انتخاب نماید. می پرسید چرا؟ خیلی ساده است.

اولین و شاید مهمترین دلیلش را که بالاتر گفتیم؛ افزایش سرعت. این ویژگی باعث شده تا دست بازیکن برای انجام حرکات مورد نظر خود بازتر شود. دلیل دوم نیز به اضافه شدن نوار جادو و قابلیت بازیابی آن به وسیله بطری مخصوصش باز می گردد. Chloi Rad از وبسایت IGN [امتیاز 95 را به بازی داد] نتیجه حضور ویژگی دوم، که فقط برای علاقه مندان به جادو است، را آزادی عمل بیشتر در استفاده از این قدرت نامید.

1

از طرف دیگر نیز Daniel Tack از وبسایت Gameinformer [امتیاز 93 به بازی داد] با اشاره به وجود سلاح، زره، جادو و لوازم جانبی بسیار زیاد عنوان کرد که مبارزات بازی تا حد زیادی به نحوه انجام شما بستگی دارد. بنابراین با خیال راحت کلاس خود را در ابتدا انتخاب نمایید.

یکی دیگر از تغییرات مثبت دارک سولز 3 به وجود قابلیت Weapon Arts باز می گردد. با این ویژگی هر سلاح دارای یک قدرت ویژه و قدرتمند است که بازیکن می تواند به واسطه آن ضربات مهلک تری بر پیکر دشمنان وارد کند. IGN و The Daily Dot از جمله وبسایت هایی بودند که عنوان کردند این ویژگی باعث شده تا مبارزات عمق بیشتری به خود بگیرند.

البته Miguel Concepcion، منتقد The Daily Dot که به بازی نمره کامل داد، از نبود انگیزه برای استفاده از این قابلیت یاد کرد. به عبارت دیگر بازی بستر مناسبی برای Weapon Arts فراهم نکرده و بیشتر سلیقه شخصی بازیکن برای بهره گیری از آن دخالت دارد.

اما خود او نیز در ادامه نقدش اعتراف کرد که با این ویژگی شاهد مبارزات لذت بخشی خواهیم بود. بسیار خب تا اینجا به المان های جدید و موفق بازی پرداختیم. اما بیایید ببینیم آیا دارک سولز توانسته ویژگی های مثبت دو قسمت قبلی یعنی باس فایت [همان غول خودمان] و طراحی مراحل را حفظ کند یا نه.

اول به باس فایت ها می پردازیم. به اعتقاد Zhiging Wan باس های بازی بسیار منحصر به فرد بوده و مبارزات با آنان به یاد ماندنی است؛ دشمنانی که بنابر گفته منتقد گیم اسپات از خلاقانه ترین موجوداتی هستند که تاکنون در عناوین فرام سافتور دیده شده. اما با تمام این تعاریف دو مشکل به زیبایی بیشتر بخش مورد بحث ضربه وارد می کند.

یکی از آنان سختی بیش از حد برخی باس ها است. به گونه ای که Adam Cook از وبسایت God is a Geek [امتیاز 90 را به بازی داد] بعضی از آنان را ناعادلانه توصیف کرد. البته او در این زمینه تنها نبوده و Sayem Ahmed نیز با وی موافقت کرده. اما خب اگر دقیق تر به قضیه نگاه می کنیم، میبینیم این ویژگی را خیلی نمی توان منفی در نظر گرفت چون بیشتر به تجربه شخصی بازیکن برگشته و امکان دارد خیلی ها از سختی باس ها لذت ببرند.

5

همان طور که Jim Sterling از The Jimquisition [امتیاز 80 را به بازی داد] به جای لفظ «ناعادلانه» از «باهوش» برای این موجودات استفاده نمود. تا اینجا هستیم بد نیست یادآوری کنیم که برخی از باس های بازی پس از مدتی که از میزان سلامتی شان کم شد، تغییر تاکتیک می دهند. در نتیجه درجه سختی افزایش پیدا می کند.

البته اوضاع زمانی سخت تر می شود که نکته موجود در نقد Gamespot برای بازیکن اتفاق بیافتد. در قسمتی از بررسی دارک سولز میبینیم که Mike Mahardy از دوربین قسمت سوم انتقاد نموده. چون در برخی موارد می تواند اذیت کننده بوده و جریان بازی را، به خصوص در مواجه با باس ها، تغییر دهد.

یک مورد را گفتیم بیایید از دومین مشکل، که دیگر نمی توان از آن دفاع نمود، حرف بزنیم. اگر سه نقد IGN ،Gameinformer و Gamespot را کنار هم بذاریم یکی از نکات مشابه آنان وجود برخی باس های غیر جذاب و تکراری است که به اعتقاد Daniel Tack در اواخر بازی بیشتر به چشم می آید.

با وجود باس های بسیار خلاقانه در دارک سولز 3، برخی منتقدان از مکانیک های تکراری مبارزه با تعداد محدودی از آنان گلایه کردند.

اما منظور از باس های غیر جذاب چیست؟ در این بین Mike Mahardy توضیحات بهتری نسبت به بقیه ارائه نموده. وی با اشاره به طراحی عالی این نوع دشمنان بازی گفت که مکانیک های مبارزه با آنان آشنا بوده و می توان از تاکتیک های قدیمی برای نابود کردنشان استفاده کرد.

ساده تر بگوییم، شاید باس ها چهره متفاوتی داشته باشند اما میان مبارزه با برخی از آنان تفاوتی نیست. این ویژگی در نگاه اول مشکل زیادی به نظر نمی رسد اما اگر به آثار قبلی فرام سافتور دقت کنیم، متوجه می شویم که در تمامی شان، باس ها از طراحی عالی و بی نقصی بهره می بردند.

Dark-Souls

Rich Stanton از وبسایت Eurogamer مینی باس های بازی را خارق العاده نامید و عنوان نمود که بسیاری از آنان خارج از مسیر اصلی بازی قرار دارند.


ویدیو مرتبط :
The 18 Most Dark Souls Moments in Dark Souls 2