سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قوانین جدید ویزای آمریکا دامن خبرنگار «بی‌بی‌سی» را هم گرفت


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرنگار «بی‌بی‌سی» می‌گوید دولت آمریکا با توجه به تابعیت دو گانه او، معافیت‌های قبلی از روادید را برای او و دو شهروند دیگر انگلیس لغو کرده است.

«رعنا رحیم‌پور»، خبرنگار رسانه دولتی انگلیس در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «سه روز بعد از رفع تحریم‌های ایران، آمریکا به من و دو شهروند دیگر انگلیس معافیت ویزا نداد، چون ما تابعیت ایرانی هم داریم.»

این خبر در حالی اعلام شده که پیشتر گزارش شده بود برخی از نمایندگان کنگره آمریکا در تلاش هستند محدودیت‌های اخیراً وضع‌شده در قانون ویزای آمریکا را برای شهروندان دارای تابعیت دوگانه حذف کنند.  

روز چهارشنبه هفته گذشته دو قانونگذار مجلس نمایندگان به نام‌های «جاستین آماش»، نماینده جمهوری‌‌خواه و «جان کانریس»، دموکرات (هر دو از ایالت میشیگان) طرحی معرفی کرده‌اند که در صورت تبدیل به قانون، مصوبه قبلی کنگره را تغییر داده و  آن دسته از شهروندان کشورهای ایران، سوریه، سودان و عراق که اصطلاحاً دارای تابعیت دو گانه هستند را از محدودیت‌های جدیداً در نظر گرفته شده برای ورود به آمریکا معاف می‌کند.

انتظار می‌رود «جف فلیک»، نماینده جمهوری‌خواه «آریزونا» و «دیک داربین»، نماینده دموکرات «ایلینویز»، طرحی موازی و مشابه را در مجلس سنا معرفی کنند.

وبگاه نشریه «پولیتیکو» با اعلام این خبر گزارش داد کاخ سفید در بیانیه‌ای برای این نشریه گفته از این طرح‌های جدید حمایت می‌کند.

«باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً قانونی را امضا کرد که امتیاز معافیت از اخذ روادید برای شهروندان 38 کشور «دوست آمریکا» را در صورت سفر به ایران، سوریه، عراق و سودان در 5 سال گذشته لغو می‌کرد.

طرح اولیه این قانون که با مشورت‌های مخفیانه میان سران کنگره و مقام‌های کاخ سفید تهیه شده بود به عنوان متمم لایحه بودجه 2016 آمریکا ارائه شد و به تصویب رسید. 

لغو این امتیاز، شهروندان دارای تابعیت دو گانه را هم شامل می‌شود. بر اساس فصل 203 از متن بودجه آمریکا، آن دسته از شهروندان 38 کشور برخوردار از مزایای لغو متقابل روادید، در صورتی که علاوه بر تابعیت کشور محل زندگی‌شان، تابعیت ایران، عراق، سوریه و سودان را هم داشته باشند، بایستی هنگام ورود به آمریکا وارد فرایندهای اخذ روادید شوند.

طرح‌های جدیدی که در بالا اشاره شد، علی‌رغم معاف کردن افراد دارای تابعیت دوگانه از محدودیت‌های روادید، کماکان برای شهروندان عادی کشورهای معاف از روادید که به ایران، سوریه، عراق و سودان سفر کرده باشند، برقرار خواهد بود.

گنجاندن نام ایران در این قانون، علاوه بر اینکه نقض دست‌کم یکی از بندهای برجام (بند ۲۹) قلمداد می‌شود، با انتقادهای گسترده‌ای در محافل مختلف حقوق بشری رو به رو شده است.

طرح اعمال محدودیت در روادید برای سفرکنندگان به کشورهای ایران، عراق، سوریه و سودان، در حالی با هدف محافظت از آمریکا در برابر تروریسم تهیه شده که در آن نامی از کشورهای پاکستان و عربستان به میان نیامده است.

این در حالی است که دو مهاجم تیراندازی‌های مرگبار «سن‌برناردینو» در ایالت کالیفرنیای آمریکا در دو ماه پیش که 14 نفر را به قتل رساندند در این دو کشور زاده شده و پرورش یافته بودند. 

نمایندگان کنگره آمریکا پس از این حادثه بود که طرح محدودیت‌های ویزا را تصویب کردند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/Z9OL7S


ویدیو مرتبط :
ویزای دانشجویی ایالات متحده آمریکا