سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



دکتر سلام/ صرع بیماری شایع در خانواده‌های تنگ دست


دکتر سلام/ صرع بیماری شایع در خانواده‌های تنگ دستایلنا/ عضو انجمن صرع ایران با اشاره به بالا بودن قیمت داروهای بیماران مبتلا به صرع گفت: بیشتر داروهای بیماران مبتلا به صرع خارجی هستند که این مساله موجب بالا بودن قیمت دارو و همچنین عدم اطمینان از دسترسی منظم به دارو در بین آنها می‌شود.
حمیده مصطفایی (عضو هیات مدیره انجمن صرع ایران و متخصص مغز و اعصاب) درباره مشکلات بیماران صرع در خصوص تهیه داروها گفت: اغلب داروهای داخلی از کیفیت مناسبی برخوردارند، ولی دچار محدودیت‌هایی نیز هستند.
وی ادامه داد: اغلب داروهای جدید ضد صرع که به خصوص برای موارد مقاوم استفاده می‌شوند؛ خارجی هستند و این موجب بالابودن قیمت دارو و عدم اطمینان از دسترسی منظم به دارو می‌شود.
این عضو هیات مدیره انجمن صرع ایران افزود: برندهای متفاوت داروهای تولید داخل مربوط به بیماری صرع نیز bioavailabity متفاوت دارند و این موجب می‌شود که بیماری که با یک دارو کنترل می‌شود، با مصرف همان دارو از یک کارخانه دیگر از کنترل خارج شود.
مصطفایی ادامه داد: از آنجا که بیماران اپی لپتیک نیاز به مصرف طولانی و منظم دارو دارند؛ عدم دسترسی منظم و مطمئن به داروها ممکن است؛ موجب شود که هم بیمار دچار اضطراب شود و هم کنترل بیماری دشوار شود.
عضوهیات مدیره انجمن صرع در خصوص هزینه داروهای بیماران مبتلا به صرع اظهار کرد: قیمت داروهای این بیماران بسیار زیاد است و خانواده‌های آنها را با مشکلات فراوانی رو به رو کرده و این مساله در حالی است که صرع بیماری شایعی در میان خانواده‌های با سطح اقتصادی پایین است، بطوریکه بسیاری از خانواده‌ها بیش از یک فرزند مبتلا به صرع دارند که برخی نیز مقاوم به درمان هستند.
وی با اشاره به اینکه هزینه درمان بیماران مبتلا به صرع در بسیاری موارد از هزینه‌های کل خانواده بیشتر می‌شود، بیان کرد: این مساله چالش‌هایی را برای خانواده‌ها از جهت تامین هزینه‌ها و از جهت بی‌عدالتی در توزیع درآمد برای اعضای مختلف خانواده ایجاد می‌کند به طوریکه بخش عمده‌ای از درآمدها باید صرف یکی از اعضا شود.
مصطفایی مشکلات فرهنگی و مدیریتی در مسیر اشتغال بیماران مبتلا به صرع را یکی دیگر از عوامل تشدید وضعیت نامطلوب اقتصادی برای خانواده‌های این بیماران دانست و افزود: این مساله سیکل معیوبی را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود؛ مبتلایان به صرع نتوانند؛ از توانمندی‌های خود استفاده کنند و این مسئله موجب سرباری مبتلایان به صرع برای خانواده شود.

این متخصص مغزو اعصاب بیمه نبودن برخی از داروهای بیماری صرع را از دیگر مشکلات مبتلایان به این بیماری بر شمرد و گفت: برخی از داروهای این بیماران تحت پوشش است، ولی تعدادی از داروها به خصوص داروهای جدید موثرتر در درمان نیز وجود دارند که در لیست بیمه نیستند.
وی با اشاره به اینکه اخیرا هزینه‌های بستری و امکانات تشخیصی بیماری صرع در مراکز دولتی کاهش پیدا کرده است، گفت: این مساله بخشی از بار این بیماری را کاهش داده است.
عضوهیات مدیره انجمن صرع افزود: بستری شدن آخرین مساله در خصوص بیماری صرع است و این بیماران خیلی قبل‌تر از آن نیاز به کمک دارند و بخش‌های مهم‌تری در خصوص درمان این بیماری وجود دراد که مقدم‌تر است و باید تغییرات در وضعیت آنها حاصل شود.


منبع: ایلنا


ویدیو مرتبط :
بیماری صرع با حضور دکتر شریعتمداری در سیب سلامت94/6/26