فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» و دروغ‌های عجیب یک روزنامه/ مدعیان اخلاق عذرخواهی بلد نیستند؟


خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: در روزهای اخیر پخش مجدد انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» از شبکه پویا دستمایه‌ای شد تا روزنامه شرق در گزارش مفصلی به سازمان هنری رسانه ای اوج بتازد و به این نحو نسبت به تولید این انیمیشن در سازمان اوج اعتراض کند. اعتراضی که البته پر از اشکالات محتوایی و گاف‌های خبری بود و بیش از آن که به یک گزارش خبری شبیه باشد، به یک شب نامه تخریبی مانند بود. و همین ایرادات متعدد محتوایی هم باعث شد تا برخی رسانه ها نسبت به آن واکنش نشان دهند. اما ماجرا چه بود؟
انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» به قلم محمد سرشار و کارگردانی رسول اذرگون یکی از تولیدات سازمان اوج بود که پیش از ماجرای برجام و توافق هسته ای و در خرداد ماه سال گذشته تولید و در فضای مجازی منتشر شد. این انیمیشن اتفاقا در جشنواره مردمی عمار نیز شرکت داشته و در ششمین دوره جشنواره عمار فانوس انیمیشن را نیز از آن خود کرد. این در حالی است که روزنامه شرق در گزارش خود از تولید این انیمیشن خبر می دهد و آن را مقابله سازمان اوج با برجام می خواند، آن هم در حالی که با یک جستجوی ساده اینترنتی به سادگی می توان تاریخ تولید انیمیشن را دریافت و نسبت این انیمیشن با برجان را به خوبی متوجه شد. اما گویا گزارش نویس مزبور برای تهیه این گزارش حتی به خود زحمت یک جستجوی ساده اینترنی را هم نداده است!
از جمله نکات دیگری که در این گزارش بدان تاکید شده است، تولید مستند «من روحانی هستم» و 5 بازی های رایانه ای در سازمان اوج است و قصد این سازمان برای مقابله با اقدامات دولت با تولید این مستند و آن بازی ها. در حالی که سازندگان مستند «من روحانی هستم» بارها بر استقلال خود از سازمان‌ها و ارگان های مختلف تاکید ورزیده و تقریبا همه می دانند که این مستند بدون حمایت ارگانهای مختلف از جمله سازمان اوج ساخته شده است. درباره بازی های رایانه ای مذکور نیز طبق کسب اطلاع خبرنگار خبرگزاری فارس هیچ انتسابی میان سازمان اوج و بازی های رایانه ای وجود نداشته و اساساً این سازمان تا بحال هیچ بازی رایانه ای را تولید نکرده. و به این ها اضافه کنید روایت شتاب زده و کپی- پِیستی بخش عمده ای از این گزارش از گزارش های قدیمی رسانه های مختلف را، و وجود اشتباهات متعدد فاحش در متن گزارش را، و حتی غلط های املایی عجیبی نظیر «وبسایت سازمان موج»! که همگی نشان از شتاب زدگی این مطلب دارد.
سازمان هنری رسانه ای اوج در یکی دو سال اخیر و با تولیدات هنری در حوزه های مختلف مانند نمایش، گرافیک، مستند، سینما و ادبیات توانسته به عضو تاثیرگزار و مهم فرهنگ عمومی کشور بدل شده و توانسته بخشی از خلأهای جدی موجود در فرهنگ و هنر کشور را با تولیدات خود برطرف کند. کمتر کسی هست که به ارزش های وافر هنری نمایش «شب آفتابی» اذعان نکند، از جریان ساز بودن و موثر بودن تابلوهای تبلیغاتی مختلف خانه طراحان انقلاب اسلامی بی خبر باشد، یا از خوشحالی اهالی شعر و ادبیات بخاطر برگزاری مراسم شب شاعر بی خبر باشد.
حضور این سازمان در حوزه سینما را نیز می توان یک شروع طوفانی به حساب آورد. حضور 3 فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»، «بادیگارد» و «فهرست مقدس» در جشنواره فجر سی و چهارم که هر سه آنها توانستند نظر منتقدان را به خود جلب کرده و در میان مخاطبان نیز جزو محبوب ترین فیلم ها لقب گیرند و علاوه بر حضور در میان فیلم های برتر امسال، بتوانند مهم ترین سیمرغ های جشنواره مانند سیمرغ بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کنند.
فیلم های تولید شده در سازمان اوج - بدون احتساب جایزه ویژه جشنواره به انیمیشن فهرست مقدس- در مجموع توانستند در 11 رشته در 14 رشته نامزد شوند و 4 سیمرغ را از آن خود کنند. هر دو در میان محبوب ترین فیلم ها از نظر تماشاگران قرار گیرند و یکی از آنها که به اکران رسیده تا کنون به فروش بیش از ۴ میلیاردی دست یابد. و گزاف نیست اگر این حضور را به یک شروع طوفانی تعبیر کنیم.
در مجموع باید گفت آن چه که روزنامه شرق بعنوان تیتر یک خود برگزیده بود و در آن گزارش از تعابیر تندی علیه سازمان اوج استفاده شده بود، بیش از ان که مستدل و منطقی باشد ملغمه ای بود از دروغ و اقدامات غیر حرفه ای و غیراخلاقی رسانه ای که با شتاب زدگی بهم پیوسته و منتشر شده بود. آن هم درباره سازمانی که در سالهای اخیر نقش پررنگی در رخدادهای مهم فرهنگی کشور داشته و هرچند هیچگاه مورد تفقد وزارت فرهنگ و ارشاد قرار نگرفته اما توانسته خلاهای متعدد موجود در فعالیت های این وزارت را برطرف ساخته و به یک عضو مهم و قابل احترام در فرهنگ و هنر کشور بدل شود. عجیب است که رسانه هایی که دائما بر ادعای اخلاق مداری و حرفه ای گری در ساحت رسانه تاکید می کنند، چگونه است که به این سادگی اقدام به قلب واقعیت می کنند، چشم خود را بر حقایق می بندند و تیتر یک خود را به خبری اختصاص می
دهند که از اساس غلط است. اگرچه طبق مطبوعات این روزنامه می بایست کذب بودن ادعای خود را دقیقا در جایگاه انتشار خبر اولیه(تیتر یک) منتشر کند، اما حداقل توقع این است که شاهد عذرخواهی این روزنامه باشیم. ولی افسوس که فرق است میان ادعای حرفه ای بودن و حرفه‌ای بودن!

انتهای پیام/
 

http://fna.ir/FTFUMV


ویدیو مرتبط :
انیمیشن بچرخ تا بچرخیم