سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



لزوم توقف کشت موادمخدر در افغانستان/ نا امنی افغانستان سبب ناامنی سایر کشورها می‌شود


به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری فارس به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی امروز یکشنبه (24 آبان‌ماه) در دیدار با غلام محی الدین منصف رئیس کمیسیون تقنینی، عدلی و قضایی مجلس لویه جرگه افغانستان و هیات همراه اظهار داشت: میان دو کشور ایران و افغانستان همکاری‌های گسترده‌ای وجود دارد و ما تلاش خود را می‌کنیم که در رفع مشکلات کشور شما نقش سازنده‌ای داشته باشیم زیرا هر دو کشور مسلمانند و باید به یکدیگر کمک کنند.

وی با ابراز نگرانی نسبت به کشت خشخاش در افغانستان، افزود: با جایگزینی کشت مناسب که برای مردم شما صرفه اقتصادی داشته باشد باید جلوی کشت و قاچاق این محصول مخرب را بگیرید چون وجهه شما را در عرصه بین المللی خراب می‌کند و ایران هم در این زمینه کمک خواهد کرد.

همچنین در این دیدار رئیس کمیسیون تقنینی مجلس لویه جرگه افغانستان عنوان کرد: ملت افغان از دولت و ملت ایران بسیار سپاسگزار است، زیرا هم به مهاجرین به خوبی رسیدگی می‌شود و هم به خود افغانستان کمک‌های زیادی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: نقش ایران در حمایت‌های اقتصادی و سیاسی افغانستان بسیار پررنگ است و ما بر گسترش روابط خارجی دو جانبه بخصوص در زمینه روابط پارلمانی تاکید داریم.

محی الدین منصف همچنین تصریح کرد: حضور داعش در افغانستان خیلی نگران کننده است و ضرورت اقدامات مشترک در خصوص رفع این چالش امری ضروری است، زیرا سیاست ما برقراری صلح و تاکید ما بر مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بندر چابهار اظهار داشت: ما امیدواریم یک موافقت نامه سه جانبه میان ایران، افغانستان و هند بر سر موضوع ترانزیت و ترانسپورت از بندر چابهار منعقد گردید تا از این ظرفیت بیشتر استفاده شود.

رئیس کمیسیون تقنینی افغانستان ضمن تشکر از مهمان نوازی دولت ایران از مهاجرین افغان ادامه داد: تعدادی از این مهاجرین مشکل شناسنامه دارند و برخی هم حقوق ناچیز و خارج از روالی دریافت می‌کنند و مشکل اصلی ما بحث زندانیان افغان در ایران است که امیدواریم براساس توافقنامه‌ای که وجود دارد بتوانیم برخی از زندانیان را مبادله کنیم.

وی در خصوص کشت خشخاش در افغانستان یادآور شد: در مجلس افغانستان قانون منع کشت خشخاش به تصویب رسیده و اجرایی شده است، آن مناطقی که در دست طالبان است متاسفانه این کشت انجام می‌شود و از عهده دولت افغانستان خارج است، اما ما در مناطق تحت اداره خودمان کشت زعفران را جایگزین کرده‌ایم که صرفه اقتصادی دارد و زمین‌های ما مساعد این کشت می‌باشد و از شما هم تقاضا داریم که در این زمینه ما را یاری بفرمایید.

محی الدین منصف در ادامه اضافه کرد: ما با کشورهای دیگر جهت برقراری صلح در افغانستان و منطقه مذاکراتی داشته‌ایم که یکی کشور پاکستان بوده است اما متاسفانه در عمل اقدامی از طرف آن‌ها صورت نگرفته است و امیدواریم که پاکستان و سایر کشورهای منطقه در این زمینه فعال شوند و صادقانه برخورد نمایند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: بدون همکاری جهانی ما صلح پایدار نخواهیم داشت و ناامنی در افغانستان موجب ناامنی کشورهای همسایه و همچنین کشورهای جهان خواهد شد مانند حوادث اخیری که در جهان شاهد بوده‌ایم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
تشدید ناامنی ها در شمال افغانستان و فرجام مذاکرات صلح