سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



توسعه بی‌رویه رشته علوم تجربی و برخی رشته‌های فنی و حرفه‌ای نگران‌کننده است


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی‌اصغر فانی امروز در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش که در باشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است، اظهار داشت: سال تحصیلی 94-95 به لحاظ بازگشایی مدارس سال دشواری بود و امسال شاهد تکمیل دوره متوسطه اول و حذف پایه اول از دوره متوسطه دوم بودیم که این موضوع سرریز نیروی انسانی را به همراه داشت. 

وی افزود: ساماندهی و سازماندهی نیروی انسانی متوسطه دوم در دوره متوسطه اول و ابتدایی کار دشواری بود و برخی منتظر بودند تا ما نتوانیم این کار را برای اول مهر انجام دهیم تا انتقادات خود را به سمت آموزش و پرورش سرازیر کنند. 

فانی ادامه داد: آموزش و پرورش با مدیریت صحیح بر منابع محدود توانست مهر امسال مدارس را به خوبی بازگشایی کند.

وی با اشاره به اینکه در دوره متوسطه موضوع هدایت تحصیلی بسیار مهم است، عنوان کرد: در پایان سال تحصیلی جاری دانش‌آموزان پایه نهم باید هدایت تحصیلی شوند که روز گذشته در شورای عالی آموزش و پرورش بحث مقدماتی در خصوص هدایت تحصیلی صورت گرفت و باید هر چه سریع‌تر تکلیف شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه مشخص شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا طی یک ماه آینده تکلیف شاخه و رشته‌های تحصیلی در دوره متوسطه در شورای عالی آموزش و پرورش نهایی شود. 

فانی با اشاره به موضوع دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل گفت: در سال‌های اخیر پوشش تحصیلی در دوره متوسط اول و دوم رشد خوبی داشته است به گونه‌ای که هم‌اکنون نرخ پوشش تحصیلی در دوره متوسطه اول 94 و در دوره متوسطه دوم 82 درصد است در حالی که در گذشته نرخ پوشش تحصیلی در دوره متوسطه دوم 54 درصد بود. 

وی عنوان کرد: هم‌اکنون 18 درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم در مدارس حضور ندارند که باید برای جذب آنها تلاش کرد البته بحث پراکندگی روستاها، مناطق کوهستانی و دسترسی دشوار دانش‌آموزان به مدرسه، مشکلات مدارس شبانه‌روزی و سرویس روستامرکزی‌ها در کاهش نرخ پوشش تحصیلی تاثیرگذار است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هم‌اکنون میانگین نرخ پوشش تحصیلی در دوره متوسطه دوم 82 درصد است، گفت: در برخی استان‌ها نرخ پوشش تحصیلی از این رقم پایین‌تر است که باید به آنها توجه بیشتری کرد و این موضوع مصداق عدالت آموزشی است؛ در عدالت آموزشی باید استان‌های زیر میانگین کشوری را ارتقا داد و مصداق رسیدگی به محرومان و تحقق عدالت آموزشی توجه به استان‌های محروم و افزایش نرخ پوشش تحصیلی آنهاست. 

فانی با اشاره به توازن در شاخه‌ها و رشته‌های دوره متوسطه دوم بیان کرد: رشد بی‌رویه رشته علوم تجربی در شاخه نظری و توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای که متناسب با نیاز جامعه نیستند، نگران‌کننده است. در شاخه فنی و حرفه‌ای هزینه‌ زیادی را متقبل می‌شویم و اگر نیازهای جامعه را به خوبی شناسایی نکنیم ممکن است خروجی‌های آن برای جامعه مفید نباشد. 

وی افزود: در شاخه کاردانش می‌توان رشته‌های جدیدی را متناسب با نیازهای جامعه تعریف کرد و رشته‌های اشباع را تعطییل کرد. در حقیقت رشته‌های موجود در شاخه کاردانش و فنی وحرفه‌ای باید هوشمندانه توسعه یابند. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی گفت: در بحث مدیریت مدارس موضوعاتی همچون انتصاب، آموزش و ارزیابی از عملکرد مدیر مدرسه توسط آموزش و پرورش تعیین می‌شود. برای سال تحصیلی آینده ارتقای مدیریت آموزشگاهی به صورت جدی دنبال می‌شود و در شرایط فعلی که منابع محدود است یکی از روش‌های میانبر برای ارتقای کیفیت توجه به مدیر مدرسه است. 

فانی عنوان کرد: توانمندی و اختیارات مدیر مدرسه باید ارتقا یابد، در چنین شرایطی مدیر مدرسه می‌تواند با بسیج منابع، ایجاد انگیزه بیشتر در معلمان و مشارکت اولیا کیفیت کار را بالا ببرد و سال 95 سال ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی در مدارس است. 

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر هرچه پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی صورت گرفت هیچکدام فارغ‌التحصیل نشده‌اند و این در شرایطی است که برخی از نیروهای آموزش و پرورش بازنشسته شده‌اند. همچنین نخستین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان مهر 95 آن هم در دوره ابتدایی وارد آموزش و پرورش می‌شوند. 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در شرایط فعلی که با محدودیت ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش مواجهیم، چاره‌ای جز ساماندهی نیروی انسانی نداریم.

انتهای پیام/  


ویدیو مرتبط :
فعالیت تحصیلکرده‌های رشته‌های علوم انسانی و فنی به عنوان دندانپزشک