روانشناسی


2 دقیقه پیش

وسواس خود را درمان کنید!

چرا وسواس باید درمان شود؟ هر بار که با کسی دست می‌دهد فورا دست‌هایش را می‌شوید یا از دست دادن با دیگران امتناع می‌کند .حتی تقریبا هر بار، پس از خروج از خانه یا ماشین‌اش ...
2 دقیقه پیش

بر رنجش و کینه غلبه کنید!

رنجش ها بخش اجتناب ناپذیر زندگی اجتماعی هستند که خارج از خواسته ما بر ما تحمیل می شوند. اما این به معنای آن نیست که ما محکوم به حمل کردن آنها با خود در همه عمرمان هستیم. ...



دو راهی درس و کار!


امروزه با وجود این‌که هزینه دانشگاه جوان ها را والدین‌مان می‌پردازند باز هم خیلی از دانشجویان به دلایل مختلفی به کار کردن در حین تحصیل روی می‌آورند. شاغل بودن در دوران دانشجویی مزیت‌ها و هم‌چنین معایبی دارد که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.
 
محاسن کارکردن در زمان تحصیل


تمرین برای زندگی: اینکه در طول زندگی در کنار بسیاری از اتفاقات تلخ و شیرین مجبور هستیم کار کنیم،چیزی است که می توان از سالهای جوانی برای ان آماده شد.مخصوصا آقا پسرها که طبق فرهنگ ما،نان آور اصلی خانواده هستند و باید چنین کنند.پس کار کردن در کنار تحصیل یک تمرین خوب برای آینده است.

تامین هزینه‌های مالی: با توجه به این‌که هزینه دانشگاه‌ها روز‌به‌روز در حال افزایش است و ممکن است شما جزء دانشجویانی نباشید که در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شده‌‌اند و هم‌چنین والدین به تنهایی قادر به تامین هزینه‌ها نمی‌باشند، دانشجویان می‌توانند با کار کردن در حین تحصیل کمک خرج آنان باشند.

و هستند افرادی که مجبورند به دلیل مشکلات مالی، نداشتن و یا ناتوانی والدین نه تنها هزینه دانشگاه خود را فراهم کنند بلکه مخارج زندگی خود و خانواده را نیز تامین نمایند.

موفقیت در کار و تحصیل: داشتن شغل دوران دانشجویی نه تنها به دانشجو در جهت تامین بسیاری از هزینه‌های مالی کمک می‌کند بلکه او را برای کار آماده‌تر می‌سازد. به‌خصوص اگر شغل او متناسب با رشته تحصیلی‌اش باشد. دانشجویانی که رشته متناسب با شغل خود را انتخاب می‌کنند و یا متناسب با رشته تحصیلی‌شان کار می‌کنند هم در تحصیل موفق‌ترند هم کار خود را به نحو احسن و با اطلاعات کافی و تسلط انجام می‌دهند.

قدرت برنامه‌ریزی زمان: بسیاری افرادی که مشغله کاری‌شان زیاد است و زمان کمتری برای استراحت دارند، بهتر می‌توانند وقت خود را تنظیم کرده و کارهای خود را بدون کمبود وقت به بهترین نحو انجام دهند. دانشجویان شاغل معمولا افرادی منظم هستند و اغلب آنان جزء درس‌خوان‌ترین شاگردان دانشگاه محسوب می‌شوند.

مشکلات کار کردن در هنگام تحصیل


تداخل با ساعات کاری: این مسئله به‌خصوص برای افرادی که شغل‌های دولتی دارند بسیار حائز اهمیت است. گاهی افراد به هیچ عنوان نمی‌توانند ساعات امتحان و یا کلاس خود را با ساعت‌های بیکاری‌شان تنظیم کنند و یا برای ساعت کلاس خود مرخصی بگیرند در چنین مواقعی مجبورند یا کار خود را از دست بدهند و یا درس مورد‌نظر را حذف کنند.

کمبود وقت: این هم مشکل بزرگی است که بسیاری دانشجویان شاغل از آن شکایت دارند. خیلی از این دانشجویان حتی زمان کافی برای خوردن نهار و صبحانه نیز ندارند و مجبورند غذای خود را یا در مسیر دانشگاه و یا محل‌کار بخورند. مشکل کمبود وقت زمان امتحانات فشار زیادی به دانشجو وارد می‌کند که اگر وی نتواند به خوبی برای وقت خود برنامه‌ریزی داشته باشد با مشکلات زیادی مواجه می‌شود، از جمله عدم‌تمرکز در حین کار و یا مطالعه، پاس نکردن درس موردنظر، تصمیم‌ به حذف اضطراری واحد درسی و ...

با وجود این‌که کار کردن در دوران دانشجویی مشکلات و سختی‌های فراوانی به همراه دارد اما مزیت‌ها و فواید داشتن شغل در دوران تحصیل نیز کمتر از معایب آن نیست.

چند توصیه به دانشجویان شاغل؛
** قبل از شروع درس یا کار، یک برنامه‌ریزی منظم برای خود ترتیب دهید.
** در طول تحصیل از کم‌ترین زمان‌های بیکاری برای مرور دروس استفاده کنید تا زمان امتحانات فشردگی درس‌ها، شما را با مشکل مواجه نسازد.
** سعی کنید استرس را از خود دور کنید تا بهتر بتوانید بر تحصیل و کار تمرکز کنید.
** در صورت امکان، موقع امتحانات از کار مرخصی بگیرید تا از مشغله فکری خود بکاهید.
و در آخردر همه مشکلات زندگی از قبیل تحصیل و اشتغال آرامش داشته باشید و به خدا توکل کنید.

خبرگزاری دانشجو

اخبار مرتبط :

چطور فرزندم را به درس خواندن علاقه مند کنم

این نوع کار کردن، حافظه را پیر می‌کند

آیا با یک خانم, همکار هستید؟12 نکته برای کار کردن با خانم ها!


ویدیو مرتبط :
خیل دیوانه ها راهی کربلا می کنند جملگی کار دنیا رها