مذهبی


2 دقیقه پیش

پیشگویی امام صادق (ع) از فتنه های آخرالزمان و راه های مقابله باآن!

به گزارش «شیعه نیوز»، باور و پذیرش این واقعیت ها برای سخت است که قبول کنیم امروز ما در دنیایی زندگی می کنیم که آلودگی های روحی، دامان همه بشریت را فرا گرفته است، حفظ ایمان ...
2 دقیقه پیش

تصویر کعبه در 140 سال پیش

چقدر زیبا ، ساده و بی آلایش با این تصویر چقدر آدمی احساس آرامش میکنه چه برسه به اینکه اونجا حضور داشتی ، ولی امروزه روز . . . . . لعنت خدا بر آل سعود



جزئیات تازه از گشت نامحسوس پلیس


به گزارش «شیعه نیوز»، در دوره فرماندهی سردار حسین اشتری، در نیروی انتظامی تحولات مهمی رخ داده است. حفظ آرامش و امنیت در جامعه به صورت ویژه در دستور کار اوست. سردار اشتری اعتقاد دارد که پلیس متدین و حرفه‌ای می‌تواند نیروی انتظامی را به الگویی موفق حتی برای سایر کشورها تبدیل کند. فرمانده نیروی انتظامی در دفترش ما را پذیرفت و به سوالات پاسخ داد. از او و همکارانش که زمینه انجام این مصاحبه را فراهم کردند صمیمانه سپاسگزاریم.
 
سردار! شما بسیار کم درمورد خودتان صحبت کرده‌اید. لطفا برای شروع گفت‌وگو، بفرمایید دوران جنگ در کدام منطقه حضور داشتید و از چه زمانی وارد نیروی انتظامی ‌شدید؟
 
بسم الله الرحمن الرحیم. من سال 84 به نیروی انتظامی ‌آمدم و اکنون حدود 11 سال است که در نیروی انتظامی ‌حضور دارم. البته قبل از آن هم در سپاه پاسداران بودم. دوران دفاع مقدس، چند سالی توفیق داشتم در لشکر امام‌حسین(علیه السلام) در منطقه جنوب خدمت کنم. لشکر امام‌حسین(علیه السلام) هم در جنوب و هم در غرب کشور ماموریت داشت که البته بیشتر در جنوب بود. الان هم که در خدمت شما هستیم!
 
فکر می‌کردید یک روز فرمانده ناجا شوید؟

خیر
 
تصوری که از فرماندهی ناجا از روز قبل از صدور حکم داشتید نسبت به امروز چقدر تفاوت دارد؟
 
آخرین مسئولیت من قبل از فرماندهی، جانشینی فرماندهی نیروی انتظامی بود. یعنی در واقع، نزدیک‌ترین و بالاترین مسئولیت بعد از فرمانده ناجا. ولی از زمانی که خودم مسئولیت را به عهده گرفتم، متوجه شدم که حساسیت کار بیشتر از حدی است که تا آن روز فکر می‌کردم.

انسان تا خودش مسئول و پاسخگو نباشد، متوجه نیست که چقدر بار مسئولیت سنگین است. شاید این پست با مسئولیت‌های قبلی‌ام قابل مقایسه نبود.

حتما سطح‌اش این نبود که اگر اینجا را 20 درنظر بگیریم، آنجا 18 بوده باشد. این‌طور نیست که دو درجه فرق ‌کند، بلکه حتما خیلی بیشتر از اینها تفاوت دارد. به همین جهت هم، اکنون از زحمات همه فرماندهان گذشته تشکر می‌کنم.

در حال حاضر در این جایگاه، بیشتر به این نتیجه رسیدم چقدر عزیزانی که قبل از بنده بودند، مسئولیت سنگینی داشتند.

اما واقعیت این است که این فشار مسئولیت در شرایطی که همکاران خوبی داریم، به این معنا که واقعا مدیران و فرماندهان و اجزای سازمانی نیروی انتظامی، افراد دلسوز و پای کاری هستند، کار را برای ما راحت کرده است.

از طرفی هم حکم حضرت آقا برای بنده، خیلی راهگشا و هموارکننده راه و اطمینان‌بخش بود. ضمن اینکه این مسئولیت یک مسئولیت سنگین و متفاوت از پست‌های قبلی من است ولی به جهت حکمی ‌که حضرت‌آقا دادند و اعتماد و عنایتی که داشتند و دعایی که حتما در حق امثال بنده خواهند کرد و همان‌طور که اشاره کردم با وجود همکاران و مدیران خیلی خوب، زمینه انجام این مسئولیت برای ما خیلی هموار شده است.
 
سردار! به نکته بسیار مهمی ‌اشاره کردید که از سوالات اصلی من هم هست. می‌خواهم بپرسم وقتی سردار اشتری حکم حضرت آقا را با آن مختصات و مولفه‌های محتوایی‌اش دریافت کرد حس کرد که دقیقا آقا از او چه می‌خواهند؟
 
درباره حکمی ‌که صادر شد باید بگویم ما فرمایشات حضرت آقا را از سه بعد نگاه و مولفه‌های آن را برای خودمان تبیین کردیم. نخست اینکه، حضرت‌آقا یک توجه ویژه به رسیدگی پرسنل و درون سازمان دارند.

ایشان می‌فرمایند اول باید به معیشت کارکنان رسیدگی شود و دیگر اینکه از کارکنان صیانت شود و از طرفی روحیه دینی، انقلابی وحرفه‌گرایی در آنها تقویت شود. پس این نگاه به داخل سازمان است و تاکید حضرت آقا هم هست.

یک نگاه دیگر به ماموریت‌هاست که باز حضرت آقا می‌فرمایند در حوزه‌هایی که ما الان ماموریت انجام می‌دهیم باید با قوت بیشتری جلو رفته و آنجا که کار خوب انجام شده، به آن شتاب بخشیم. اگر در جایی خلائی داریم، رفع کنیم. ایشان به مرز، تصادفات و تلفات جاده‌ای و بخش ‌ترافیک اشاره دارند، یعنی اشاره آقا این است که نیروی انتظامی‌ باید با حرفه‌گرایی و تدین و اعتقادی که دارد، بتواند به خوبی پاسخگوی ماموریت‌هایش باشد و آنها را ارتقا دهد.
 
البته مهمترین موضوع در حکم ایشان، تاکید ویژه بر آرامش و امنیت اجتماعی است.
 
بله. نتیجه این کارها، همان امنیت و آرامش می‌شود. یعنی اگر یک جایی نیروهای حرفه‌ای و متدین داشته باشیم و به ماموریت‌ها توجه کنیم و خوب کارمان را انجام دهیم، نتیجه‌اش آرامش و امنیت مردم است. در مرحله سوم هم توجه داشته باشید که به همه سازمان‌ها و روسای قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت محترم کشور و صداوسیما گفتند که باید به ناجا کمک کنید.

 پس توجه کنید که سه بخش شد؛ نخست، رسیدگی به داخل یعنی خودمان را برای اجرای ماموریت قوی کنیم و پشتیبانی‌های لازم و صیانت از کارکنان‌مان داشته باشیم.

دوم، ماموریت‌هایی که مشخص‌شده را بتوانیم خوب و به موقع انجام دهیم و آن نیازمندی که مردم دارند برطرف کنیم که نتیجه آن امنیت و آرامش باشد و سوم هم اینکه برای اولین بار آقا به همه دستگاه‌های موثر تاکید کردند که باید به نیروی انتظامی ‌کمک مادی و معنوی شود.

این مساله این را نشان می‌هد که اگر نیروی انتظامی ‌بتواند کارش را خوب انجام دهد، امنیت و احساس امنیت در کشور ارتقا پیدا کرده است. در کنار این امنیت، همه سازمان‌ها می‌توانند کارشان را خوب انجام دهند. نیروی انتظامی ‌ضمن اینکه متعلق به همه مردم است، تاثیر کارش هم برای همه سازمان‌های دولتی و غیردولتی هست. امروز اگر امنیت نباشد، هیچ‌کس نمی‌تواند کار کند. پس آن سازمان‌ها اگر به ما کمک کنند، در واقع به خودشان کمک کرده‌اند.
 
سردار! طرح گشت نامحسوس که این روزها مورد توجه قرار گرفته مسلما در راستای همین تامین و حفظ امنیت و آرامش جامعه است. از مباحث مطرح‌شده در چند وقت اخیر به‌نظر می‌رسد ناجا در این زمینه مظلوم واقع شده است. حتی برخی مقامات دولتی از جمله مقامات ارشد وزارت کشور هم عنوان کردند که طرح این‌گونه نبود که بعضا برخی رسانه‌ها با گرایش‌های خاص سیاسی مطرح کرده‌اند. من می‌خواهم بپرسم این طرح دقیقا چیست، چه هدفی دارد و چرا تصمیم گرفته شده که این طرح اجرایی شود؟
 
نکته اول این است که ما قبل از انجام طرح‌ها و ماموریت‌ها روی آنها کار کارشناسی می‌کنیم. در واقع اول باید تکلیف قانونی داشته باشیم.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوباتی که داشت به ما مسئولیت داده در قبال ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی ورود پیدا کنیم. قوه محترم ‌قضائیه هم این مساله را از ما خواسته و حمایت هم می‌کند، مردم هم مطالبه دارند.

 پس قانون را داریم، قوه‌قضائیه و مردم را هم داریم که از ما مطالبه دارند که نیروی انتظامی ‌در قبال این ناهنجاری‌ها، اقدام انجام دهد.

نیروی انتظامی ‌هم براساس وظایف ذاتی‌اش که برخورد با جرائم مشهود است کارش را به صورت روزمره انجام می‌دهد و اثراتش را هم می‌بینید. این موضوعی که اخیرا به آن اشاره شد، خیلی جدید و نو نبود.

ما معتقدیم در برخی جاها وقتی پلیس به صورت آشکار وارد می‌شود، مجرمین مطلع می‌شوند. مثل کسانی که در پارک‌ها و کوچه‌ها موادمخدر می‌فروشند. برخی محلی‌ها به ما می‌گویند که با ورود گشت‌های شما فروشنده‌ها به کناری رفته و بعد از آن دوباره برمی‌گردند.

ممکن است که یک ساعت یا دو ساعت تا ورود گشت بعدی طول بکشد چون ما آن‌قدر امکانات در اختیار نداریم.

ایستگاه تاکسی نیست که گشت‌های ما پشت سر هم برسند. درخواست مردم این بود که محله‌ها را به صورت غیرمحسوس هم زیرنظر بگیریم و بعد اقدام کنیم.

یا مثلا خودروهایی که در اتوبان برای نوامیس مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند. نمونه‌اش یک خانم است که کارمند اداری است.

او از سر کار برمی‌گردد درحالی که دختربچه‌اش را در خودرو سوار کرده تا به منزل برسند. در اتوبان چند نفری در خودرویی برایش مزاحمت ایجاد می‌کنند.

این خانم عنوان کرده زمانی که گشت حضور داشته، مزاحمین آرام بودند و بعد از رد شدن گشت، دوباره مزاحمت خود را از سر می‌گرفتند.

 اوضاع به‌گونه‌ای می‌شود که این خانم به دلیل اضطرابی که پیدا می‌کند با جدول برخورد کرده و منجر به مجروح‌شدن فرزندش و ایجاد مشکلات می‌شود.

خودِ این خانم به ما پیشنهاد می‌داد که در اتوبان‌ها و جاده‌ها کسانی را داشته باشید که ببینند و بعدا با آنها برخورد داشته باشند.

ما باید کاری در جامعه و کشور بکنیم که ناموس مردم، دختر، مادر و خواهر من و شما اگر هر وقت از شبانه‌روز اراده کرد که در کل کشور در خیابانی برای انجام کاری برود، هیچ‌کسی حق نداشته باشد به او جسارت کند.

 البته قشری که با اراده دنبال کار خلاف هستند، مساله دیگری است. هدف ما ایجاد امنیت برای شهروندان عزیز است نه گروهی که عامدانه خلاف می کنند ، در واقع می بایست فضا برای این عده نا امن باشد.

چه


ویدیو مرتبط :
گشت پلیس نامحسوس جاده