فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



پیشنهادهای نوروزی فارس برای مطالعه کتاب/ ۵۰ گزینه از تاریخ تا شعر


خبرگزاری فارس - گروه کتاب و ادبیات: تعطیلات نوروز از فرصت‌های مناسب برای پرداختن به اموراتی است که شاید در طول سال کمتر فرصت پرداختن به آن را داشته باشیم. کتابخوانی یکی از آن کارهایی است که در طول نوروز می‌توان با فرصت بیشتر به آن پرداخت و از همین رو گروه کتاب و ادبیات فارس برای این روزها کتاب‌هایی را پیشنهاد کرده تا خوانندگان محترم از آنها استفاده کنند.

*زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از 1318. جعفر شیرعلی‌نیا. سایان

این کتاب بیشتر از آن که یک بیوگرافی باشد تاریخ 74 سال ایران از 1318 تا 1392 است. در این کتاب علاوه بر اینکه خواننده از کوکی تا رهبری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای را مشاهده می‌کند با اتفاقات زمان نیز آشنا می‌شود.

*آب نبات هل دار. مهرداد صدقی. سوره مهر

این کتاب داستان یک پسربچه شرور است که در خانواده زمینه‌ساز مشکلات زیادی می‌شود. زبان طنز این کتاب مخاطب را با خود همراه می‌کند.

*روزگار تفنگ. حبیب خدادزاده . آموت

این رمان به ماجرای حمله انگلیسی‌ها به شهرهای جنوبی اشاره دارد که با پرداخت خوب نویسنده آن اثری خواندنی را شاهد هستیم.

*پنجشنبه فیروزه‌ای. سارا عرفانی. کتاب نیستان      

زیارت و عشق چاشنی این رمان است که امسال توانست جایزه شهید حبیب غنی‌پور را هم به خود اختصاص دهد.

*سال گرگ . جواد افهمی. شهرستان ادب

ماجرای جنجالی و خونین تسویه حساب درون گروهی سازمان مجاهدین خلق را در این اثر بخوانید.

*خط تماس. محمدرضا بایرامی. فاتحان

روایت دو روز پایانی زندگی شهید حاج احمد کاظمی با رفت و برگشت‌های جذاب و خواندنی از حضور این فرمانده دلاور در دفاع مقدس که توانست در جایزه شهید حبیب غنی‌پور نیز مورد تقدیر قرار بگیرد.

*مفتون و فیروزه . سعید تشکری. کتاب نیستان

این رمان داستانی عشقی دارد که در بستر تاریخ اتفاق می‌افتد. در واقع ماجرای عشق مفتون به فیروزه است اما نویسنده با کمک این به مبارزات مردم قوچان و مشهد در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرده است. این رمان در جایزه قلم زرین برگزیده شده است.

*رویای نیمه شب. مظفر سالاری. کتابستان معرفت

داستان این رمان که در دسته رمان‌های دینی قرار می‌گیرد ماجرای عشق پسر سنی مذهب به دختر شیعه است اما اصل مطلب به ماجرای تشرف ابوراجح حمامی به محضر امام عصر(عج) باز می‌گردد.

*آن مرد با باران می‌آید. وجیهه علی اکبری سامانی. سوره مهر

این رمان را می‌توان در دسته رمان‌های نوجوان قرار داد اما بزرگسالان نیز از خواندن آن لذت خواهند برد. این رمان روایت‌گر روزهای انقلاب است از زاویه دی یک پسر بچه که کم‌کم به بلوغ می‌رسد.

*ابن مشغله. نادر ابراهیمی. روزبهان

این رمان که در واقع مستندنگاری مرحوم نادر ابراهیمی از مشاغلی است که تجربه کرده و به دلیل عدم وجود صداقت در آنها از ادامه آن منصرف شده است. این اثر صادقانه را از دست ندهید.

*هفت جن. امید کوره‌چی. کتابستان معرفت

این یک رمان فانتزی است برای نوجوان‌های نترس. ماجرای این رمان در واقع مبارزه‌ای است میان خیر و شر که خواندنش برای آنها که سر نترس دارند می‌تواند جذاب باشد.

*جشن باغ صدری. عذرا موسوی. شهرستان ادب

این مجموعه داستان که خانواده و زن در آن نمود بیشتری دارد به انقلاب و حواشی آن پرداخته است.

*به هم رسیدن در میانسی. مهدی کرد فیروز جایی. شهرستان ادب

این رمان که برای گروه سنی نوجوان نوشته شده داستان نوجوانی است که برادرش یک مبارز انقلابی است و از دست ماموران حکومت فرار کرده و به روستای خود بازگشته است. مامورهای حکومت در تعقیب وی هستند و از این نوجوان مخفیگاه برادرش را می‌پرسند، وی برای آنکه آنها را منحرف کند یک نقطه پرت را به آنها اعلام می‌کند اما از قضا آن مبارز هم به همان نقطه رفته است.

*هزار و یک جشن. محمد محمودی نورآبادی. شهرستان ادب

رمانی که در جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور در بخش انقلاب و دفاع مقدس کاندید شده بود ماجرای ازدواج دوم شاه را روایت می‌کند. در این رمان نویسنده نشان می‌دهد که برای مراسم این ازدواج هزار و یک جشن در سراسر کشور برگزار می شود اما در همین کشور مردم آرد برای پخت نان ندارند.

*ولادت. سعید تشکری. کتاب نیستان

«ولادت» روایت زندگی دوتن از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) است. نویسنده در این کتاب فرازهایی از زندگی امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) را نشان می‌دهد البته این فرازها در ارتباط با شیعیانشان در ایران نشان داده می‌شود.

*عاشقی به سبک ون‌گوگ. محمدرضا شرفی خبوشان. شهرستان ادب

این رمان که کاندید بخش رمان جایزه ادبی جلال آل‌احمد بوده ماجرای عشق پسری فقیر به دختری پولدار از طبقه نظامیان وابسته به دربار پهلوی است که حاضر است برای این عشق در لانه سگ هم پنهان شود.

*آوای تار یحیی. کیوان امجدیان. گمان

کیوان امجدیان از جمله روزنامه‌نگاران با سابقه است که رمان او منتشر شده است. این رمان ماجرای تار افسانه‌ای ساخته دست یحیای تار ساز را رواتی می‌کند.

*سمندر. مصطفی جمشیدی. عماد فردا

رمانی در حال و هوای روزهای دفاع مقدس که نویسنده با استفاده از سبک جریان سیال ذهن خواننده را به سفری در زمان می‌برد.

*روزگار فراموش شده. مهدی رضایی. شهرستان ادب

رمانی از یک نویسنده جوان که در آن به ماجرای مبارزات انقلاب اسلامی پرداخته است. نویسنده‌ای که خودش انقلاب را ندیده ولی به خوبی آن روزها را تصویر کرده است.

*آینه. مجموعه داستان عاشورایی. خاکریز ایمان و اندیشه

مجموعه داستانی عاشورایی از افرادی که پای سردار کربلا ماندند و نماندند. آنهایی که یک نگاه حسین(ع) ازشان زهیر ساخت و برخی که تا شب عاشورا هم در خیام حسینی بودند اما ...

*نرگس. رحیم مخدومی. سوره مهر

این رمان، داستان پرفراز و نشیب نوجوانی است که از یک سو، خواهرش به دلیل محجبه بودن از مدرسه اخراج می‌شود و او به هر دری می زند تا او از درس و تحصیل محروم نشود؛ و از سوی دیگر، طوری به فعالیت‌های انقلابی در محیط مدرسه می‌پردازد که معلم بی‌حجابی که اعتقادی هم به انقلاب نداشته در آخر، با روسری به مدرسه می‌آید.

***

*پهلوان سعید. حمید داووآبادی. نارگل

این کتاب شامل زندگی‌نامه و خاطراتی از پهلوان شهید سعید طوقانی به همراه تعداد زیادی از عکس‌های وی است. حمید داوودآبادی نویسنده دفاع مقدس در این کتاب 216 صفحه‌ای، خاطرات فراوانی از همراهی‌اش با پهلوان سعید طوقانی در جبهه را نگاشته است.

*حاج قاسم. علی اکبری. یازهرا(س)

اگر می‌خواهید بدانید قاسم سلیمانی چرا همچنان در شصت سالگی خطر می‌کند و در سوریه و عراق سد راه داعش شده خاطرات وی از دفاع مقدس را بخوانید.

*ر . مریم برادران . آرما

اگر می‌خواهید اولین شهید ایرانی در بوسنی را بشناسید این کتاب را بخوانید و با رسول حیدری آشنا شوید که وقتی پای اعتقاداتش میان بود عراق و بوسنی فرقی نداشتند.

*رسول مولتان. زینب عرفانیان. سوره مهر

همیشه فکر می‌کردم که رایزن‌های فرهنگی ایران در خارج کشور افرادی کارنابلد هستند که از سر رابطه به این سمت‌ها منصوب می‌شود اما خواندن خاطرات شهید محمدعلی رحیمی این فکر را باطل کرد.

*دختر شینا. بهناز ضرابی‌زاده. سوره مهر

عشق در سراسر کتاب جاری است. زنی که در لحظات حساس شوهرش کنارش نیست و در خط مقدم است ولی با این حال از همان لحظاتی که در کنارش هست عشق تولید می‌شود.

*فرنگیس. مهناز فتاحی. سوره مهر

اگر می‌خواهید بدانید مجسمه یک زن چگونه در میدان اصلی شهر کرمانشاه جا خوش کرده حتما این کتاب را بخوانید.

*حقیقت سمیر. یعقوب توکلی. سوره مهر

قدیمی‌ترین اسیر دربند در جهان که علیه صهیونیست‌ها مبارزه می‌کرد و آخر کار نیز به دست همان ناپاکان به شهادت رسید.

*من زنده‌ام. معصومه آباد. بروج

اگر دوست دارید با سرگذشت اولین اسرای زن ایرانی در جنگ هشت ساله تحمیلی آشنا شوید این کتاب را داز دست ندهید. کتابی که نیم میلیون از آن به فروش رفته است.

*زندان الرشید. محمدمهدی بهداروند. سوره مهر

علی اصغر گرجی‌زاده رئیس ستاد سپاه ششم نیروی زمینی سپاه و معاون سردار علی هاشمی رئیس قرارگاه سری نصرت در جزیره مجنون بود که تا آخرین لحظات با وی بود ولی در نهایت اسیر شد. خاطرات جذاب وی که برگزیده جایزه جلال شد پر است از لحظات ناب یک اسیر ایرانی در عراق.

*با دست‌های خالی. مهدی بختیاری. یا زهرا(س)

در این کتاب با مردی آشنا خواهید شد که می‌خواست اسرائیل را نابود کند.

*نامزد خوشگل من. حمید داودآبادی. موسسه انتشاراتی شهید کاظمی

این کتاب خاطراتی است از روزهای دفاع مقدس حمید داودآبادی که عنوان کتاب نیز از یکی از این خاطرات اقتباس شده است.

***

*راز مرزعه چهار آبگیر. جین وبستر

یک داستان کلاسیک و معمایی برای علاقه‌مندان رمان خارجی.

*سکو .صالح مرسی.(ترجمه سیدمهدی نورانی). شهید کاظمی

داستان جذاب و پرکشش از درگیری مصر و اسرائیل بر سر نفت در روزهایی که مصر در جبهه مقابل اسرائیل قرار داشت.

*برای این لحظه متشکرم. والری تریرویلر.(ترجمه ابوالفضل الله دادی). به‌نگار

این کتاب که جنجالی‌ترین کتاب سال گذشته دنیا لقب گرفت، زندگی والری تریرویلر در کنار «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور کنونی فرانسه را روایت می‌کند.

*آنک نام گل. اومبرتو اکو.(ترجمه رضا علیزاده) نشر روزنه

این یک رمان تاریخی معمایی است که یک فیلسوف آن را نوشته و علاوه بر این که رمان است در واقع محلی برای مناظره‌های فلسفی است.

*شهید عشق. احمد تورگوت. کتابستان معرفت

ماجرای کربلا از زبان یک نویسنده سنی‌مذهب برای شیعیان خواندنی خواهد بود. در این رمان احمد تورگوت با قضیه کربلا و سفر امام حسین(ع) از مکه تا کربلا پرداخته است.

***

*اطلس رهبران. دفتر نشر معارف

این کتاب به معرفی و بررسی متنفذترین جریان‌های زنده اهل سنّت و رهبران مذهبی آنها پرداخته و مقالاتی از آنها را در آن آورده است.

*مسیح در شب قدر. موسسه جهادی(صهبا)

اگر می‌خواهید با رهبر انقلاب در دیدارهای ایشان از خانواده شهدای مسیحی همراه شوید این کتاب را از دست ندهید.

*قاف. یاسین حجازی. شهرستان ادب

بازخوانی زندگی پیامبر به از سه متن کهن فارسی که حجازی آنها را به صورت یک روایت خطی پشت هم قرار داده است.

*رحمت واسعه. آیت‌الله بهجت. دفتر تنظیم و نشر آثار مرحوم آیت‌الله بهجت

سخنانی با محوریت موضوع امام حسین (ع) برگرفته از گفتار و سیره آیت‌الله بهجت است که امسال توانست مورد توجه قرار بگیرد.

***

*سفر بمباران. علی محمد مودب. شهرستان ادب(شعر)

علی محمد مودب را آنهایی که اهل شعر حماسی و دردمند هستند خوب می‌شناسند و بی‌تعارف باید گفت که خواندن اشعارش لذتی وافر به جان هر خواننده‌ای می‌ریزد.

*ناحماسه. پیمان طالبی. شهرستان ادب(شعر)

اشعاری حماسی و اعتراضی یک شاعر جوان که در سال 94 دو مرتبه تجدید چاپ شد.

*از پشت سایه‌ها. محمد حسین انصاری نژاد. سپیده باوران(شعر)

این مجموعه شامل غزل‌ها، قصیده‌ها، رباعی‌ها و دوبیتی‌های این شاعر بوشهری است.

*از آخر مجلس. میلاد عرفان‌پور. شهرستان ادب(شعر)

در ابتدای سال 94 بود که فیلمی از رهبر انقلاب پخش شد که ایشان این شعر را می‌خوانند و گریه می‌کنند. کمی بعد روشن شد که این شعر متعلق به میلاد عرفان‌پور است و اندکی بعد مجموعه شعری که آن رباعی در آن بود راهی بازار کتاب شد.

*مجنون در تهران. حسین دهلوی. سپیده باوران(شعر)

مجموعه‌ای از غزل‌ها و رباعی‌های حسین دهلوی است که از سوی انتشارات سپیده باوران راهی بازار کتاب شده است. اشعاری با مضمون عاشقانه و مذهبی که به حق از پرداخت خوبی بهره می‌برد و خواننده این اشعار را برای لحظاتی از دنیا فارق می‌کند.

*175 اقیانوس. به همت مبلاد عرفان‌پور. (شعر)

پس از تفحض 175 غواص شهید شاعران دست به کار شدند و اشعاری سرودند و این کتاب حاصل سروده‌های شاعران است که در واقع عرض ارادتی شاعرانه به مقام شهدا است.

*قرار. سعید پورطهماسبی. شهرستان ادب.(شعر)

مجموعه غزل «قرار» سروده سعید پورطهماسبی است که در آن شاعر غزل‌های عاشقانه‌اش را گردآورده و انتشارات شهرستان ادب آن را منتشر کرده است.

*بی تو نبودن. جواد شیخ‌الاسلامی. شهرستان ادب(شعر)

عاشقانه‌های یک شاعر جوان را در این مجموعه می‌خوانید شاعری که آینده‌های خوبی در انتظار او است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
اردوی نوروزی آموزشگاه گزینه پارس