سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نویسندگان/ منابع خوب رمان‌نویسی نداریم


باشگاه خبرنگاران/ پیشرفت بیشتر نویسندگی در غرب نسبت به کشور ما، به این دلیل رخ داده است که آن‌ها نویسندگی را به صورت آکادمیک پیش می‌برند.
مهدی رضایی، نویسنده با اشاره به آنکه تجربه و آموزش در ضعف و قوت پرداخت‌های رمان تأثیر می‌گذارد، گفت: مطالعات فراوان درباره رمان، آموزش و استفاده از منابع خوب می‌تواند در چگونگی پرداخت رمان تأثیر بگذارد. مطلبی به نام تکنیک‌های روایی به نویسندگان آموزش داده نمی‌شود.

هنگامی که این مسئله را در تلگرام آموزش می‌دادم، برای خود من عادی به نظر می‌رسید؛ اما نگاه مخاطب به این تکنیک‌های روایی متفاوت بود.

وی افزود: هنوز منابع خوبی در خصوص رمان‌نویسی وجود ندارد. پیشرفت بیشتر نویسندگی در غرب نسبت به کشور ما، به این دلیل رخ داده است که آنها نویسندگی را به صورت آکادمیک پیش می‌برند.

این نویسنده ادامه داد: هنگامی که به نویسندگی به صورت آکادمیک پرداخته شود، مانند آنچه درغرب اتفاق می‌افتد، آخرین دستاوردهای نویسندگان به اشتراک گذاشته می‌شود و این قشر از جامعه ادبی با تجربه‌های یکدیگر در عرصه نویسندگی آشنا می‌شوند. در کشور ما هنوز منبع ساده‌ای پیرامون روش‌های نویسندگی وجود ندارد.

رضایی با اشاره به تجربه یکی از دوستانش برای دست‌یابی به منابع خوب نویسندگی و موفق نبودن وی در این زمینه پس از یک سال جستجو در کتابخانه ملی، بیان کرد: منابعی که در زمینه نویسندگی وجود دارد، بسیار کوتاه به بحث شخصیت‌پردازی و تکنیک‌های این روش پرداخته است.

وی تصریح کرد:‌ نگارش داستان مانند ساخت یک ساختمان است. در صورتی که هر بخش از ساختمان به خوبی ساخته نشود، سایر قسمت‌های آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در رمان نیز تمام عناصر باید با یکدیگر هماهنگ باشند و جلو بروند. دریافت جایزه ادبی به دلیل شخصیت‌پردازی یا نثر خوب، با انتقادهایی مواجه است. یک اثر ادبی نباید تنها به دلیل یک بخش برگزیده شود.

این نویسنده با اشاره به آنکه تمام جنبه‌های یک اثر ادبی باید خوب باشد، تا بتوان آن را به عنوان اثری برگزیده انتخاب کرد، اظهار داشت: مطالعه و آموزش از مسائل مهمی است که سبب موفقیت یک اثر ادبی می‌شود، نویسندگی نیز به این مسئله نیاز دارد. آموزش‌های نویسندگی به کلاس رفتن محدود نمی‌شود؛ بلکه فرد این روش‌ها را با مطالعه کتاب‌های خوب یاد بگیرد؛ اما به دلیل ناتوانی اکثر افراد در کنکاش پیرامون این مسئله یا تنبلی آن‌ها در این‌باره سبب می‌شود، این افراد نیازمند مراجعه به کلاس‌های آموزش نویسندگی باشند.

رضایی ادامه داد: شاید از بسیاری از موارد رمان‌ها ساده به نظر برسد، اما هنگامی که یک فرد با تجربه به واقعی‌تر کردن آن می‌پردازد، به ژرفای اندیشه در پس این دیالوگ‌های ساده پی می‌بریم. به عنوان مثال دیالوگ‌های «همینگوی» بسیار ساده است و آن را در زندگی روزمره بارها می‌شنویم، اما استفاده این دیالوگ‌ها در موقعیت مکانی و زمانی که وی به کار برده، نیازمند کنکاش و جستجو است.


ویدیو مرتبط :
جالب!! در ایران زنده خوب نداریم و مرده بد نداریم