فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



موسیقی ،دانشنامه فرهنگ گیلان را به شماره 64 رساند


محمد پرحلم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در طرح نخستین انتشار سری کتابهای یادشده 90 نسخه پیش بینی شده بود؛ اما پیش بینی می شود با توجه به موضوعات گسترده فرهنگی استان این رقم افزایش یابد.
وی اظهار کرد: کتاب 'موسیقی گیلان' از سری کتاب های دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان به نویسندگی حامد پورشعبان و به همت حوزه هنری گیلان توسط انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شده است.
وی ادامه داد: ثبت و ضبط موسیقی بومی هر منطقه برای جلوگیری از فراموش شدن و در نتیجه نابود شدن آن امری ضروری است؛و این نوع موسیقی که روزگاری با زندگی روزمره مردم (به ویژه در روستا) آمیخته بود، به دلیل تغییرمناسبات در زندگی روستایی و شهری اکنون کاربرد آن رو به کاهش است.
وی اضافه کرد: در این کتاب تلاش شده است ضمن گردآوری داده های موسیقایی ، مقام ها یا قطعات موجود در موسیقی گیلان، نسبت به گذشته با دقت بیشتری دسته بندی شود؛ از این رو بخشهای آوازی، سازی، قطعات ضربی و ترانه ها، هر کدام به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است .
پرحلم افزود: بخش پایانی کتاب نیز، به سازشناسی و تصاویر سازهای رایج در گیلان اختصاص داردکه برخی از سازها برای اولین بار معرفی شده است.
کتاب های هزار کنایه درخاموشی اینحرف(مجموعه شعر)،خلاقیت موسیقی(تئوری و مبانی پایهای موسیقی)،ترانه های گیلکی(تصحیح و برگردان به فارسی دوبیتی های عامیانه،گردآوری منوچهر ستوده) از دیگر آثار حامد پورشعبان است.
دانشنامه‌‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ گیلان‌ با مخاطب‌ قرار دادن جوانان گیلان‌ و ایران‌ زمین‌، و گروهی‌ از فرهیخته‌ترین‌ پژوهشگران بر آن‌ است‌ تا با معرفی‌ ویژگی ‌های‌ فرهنگی‌ و طبیعی‌ این‌ بخش‌ از سرزمین‌ ایران‌، قدمی‌ هرچند کوچک‌ در شناخت‌ فرهنگ‌ بومی‌ و ملی‌ بردارد.
1881/6070

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
کنسرت شماره 36 آموزشگاه موسیقی فریدونی 26 دی 1393 فرهنگ