علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



چاپگر سه بعدی با قابلیت استفاده از نانوالیاف برای چاپ


چاپگر سه بعدی با قابلیت استفاده از نانوالیاف برای چاپستاد فناوری نانو/ محققان موسسه تحقیقات نانوگونه (NanoGUNE) در اسپانیا موفق به ساخت ابزاری برای چاپ سه بعدی با استفاده از نانوالیاف شدند. این چاپگر با قیمتی در حدود 10 هزار دلار آمریکا قابل تهیه است.
چاپگر جدیدی به نام NovaSpider 3D ساخته شده که در آن با استفاده از نانوالیاف می‌توان ساختار سه بعدی ایجاد کرد. مخترعین این ابزار معتقداند که این یک تجربه جدید در سطح تولید نانوالیاف است به طوری که می‌توان با قیمت بسیار رقابت‌پذیر، تقریبا 10 هزار دلار، ابزاری برای چاپ سه بعدی از نانوالیاف خریداری کرد.
این دستگاه با همت محققان مرکز تحقیقات علوم ساخته شده است. توماکر از محققان این پروژه می‌گوید: « ما به خوبی می‌دانیم که باید حوزه علم مواد را توسعه داد. در ساخت این دستگاه از تجرب متخصصان مختلف استفاده شده و نظرات و تجربیات آنها در توسعه این ابزار به کار گرفته شده است.»
نانوالیاف به دلیل دارا بودن طیف وسیعی از ویژگی‌های ساختاری، برای تولید ادوات الکترونیکی، فناوری اطلاعات، بخش هوافضا، محصولات صنعتی و مهندسی نساجی مناسب است. در مورد حوزه نساجی، این نانوالیاف می‌تواند برای تولید منسوجات هوشمند مورد استفاده قرار گیرد. این پوشاک می‌توانند به عوامل محیطی و شرایط بدنی مصرف کننده پاسخ دهند. برای مثال در صورتی که شرایط بدنی بیمار به گونه‌ای باشد که علائم حیاتی آن از حالت عادی خارج شده باشد، این الیاف با رهاسازی دارو می‌تواند به بیمار کمک کند.
این ابزار می‌تواند به محققان کمک زیادی کند. علاوه براین، مرکز نانوگونه مستندات زیادی درباره این دستگاه و این روش در اختیار محققان قرار می‌دهد.
علم نانو فرصت‌های زیادی در اختیار محققان قرار می‌دهد. این مرکز از سال 2009 کسب و کار رقابت‌پذیری برای توسعه محصولات در ایالت باسکو اسپانیا راه‌اندازی کرده است. در مدت شش سال گذشته، این مرکز با 70 محقق از 25 کشور جهان در این حوزه فعالیت داشته است.


منبع: ستاد فناوری نانو


ویدیو مرتبط :
قلم‌ چاپگر سه‌بعدی با قابلیت چاپ طرح های فلزی و چوپی