گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



نخلستان دهسلم در فهرست میراث طبیعی ثبت شد


پرونده پیشنهاد ثبت نخلستان دهسلم در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار شد مورد تایید قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، زهرا رضایی ملکوتی کارشناس ثبت میراث طبیعی استان در این خصوص گفت: در حدود 400 هکتار از اراضی روستا زیر کشت خرماست. بنابراین زندگی اهالی دهسلم مستقیما به خرما و درخت آن مربوط می شود. شاخه های آن تیرانداز سقف خانه ها و یا سوخت زمستانی شان، برگ های بافته شده آن سبد و جارو و حصیر و زیرانداز، الیاف تابید شده آن طناب و میوه آن قوت روزانه شان است.  و شاید همین امر سبب شده که ضرب المثلی دارند که می گویند خون نُه جوان به گردن کسی است که یک نخل را بکُشد.

ملکوتی افزود: در پرونده معرفی این اثر طبیعی کم نظیر، انواع مختلف خرما، چگونگی کاشت نخل و برداشت خرما، نظام آبیاری نخلستان، تولیدات دستی مرتبط با درخت نخل و ... معرفی شده است.

وی بیان داشت: روستای دهسلم به عنوان مقر پایگاه بیابان لوت و مهم ترین گذرگاه به بیابان دارای نخلستانی است که چون نگینی سبز در دل بیابان می درخشد و همواره گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. نخلستان به جهت تنوع زیستی، گردشگری و جهانی حایز اهمیت است.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
"تخت سلیمان" چهارمین اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی