گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



ادامه خزان گردشگری خاورمیانه پس از بهار عربی


گردشگری در منطقه خاورمیانه مدت‌ هاست که به نحوی با مشکلات بازار گردشگری دست و پنجه نرم می‌ کنند، امسال سال سخت‌ تری را می‌ گذراند.

گردشگری در منطقه خاورمیانه مدت هاست که با شکل گیری بهار به اصطلاح عربی روزهای سختی را آغاز کرده و اکنون حتی کشورهای دیگر منطقه که از این توفان جان بدر برده‌ اند به نحوی با مشکلات بازار گردشگری دست و پنجه نرم می‌ کنند.
این موضوع به حدی گسترده و عیان است که در بازارسفر کشورهای عربی 2016 امارات نیز بوضوح محسوس بود.
به گزارش نشنال و به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی گردشگری مصر در منطقه خاورمیانه به عنوان مهم ترین و دورترین مقصد با وجود سایت‌ های شگفت انگیز و مشهور باستانی اش و نیز اقامتگاه های ساحلی متنوع بشدت درفشار ناامنی و تهدیدهای تروریستی است. این کشور با وجود تلاش های گسترده و مکرر برای نجات هم اکنون بیش از دو سوم گردشگران خود را از دست داده است.
وزیر گردشگری مصر «محمد یحیی راشد »می‌ گوید که برای حل مشکلات وتهدیدها راه ها و تدبیرهایی اندیشیده شده است:«ما تمهیدات امنیتی را تشدید کرده ایم و در تمام فرودگاه ها و مراکز گردشگری تمامی استانداردهای امنیتی را تامین کرده ایم. البته می دانید که این اقدامات روندی مداوم و همیشگی است. زیرا مصر درحال نبرد با تروریسم است و از این نظر نمایندگی جهانی درمبارزه با تروریسم را برعهده دارد. از دیگر سو مصر به نمایندگی از سوی همه کشورهای جهان درحال مبارزه دردفاع از صنعت گردشگری است.»
کشور اردن نیز کشوری دیگر در منطقه خاورمیانه عربی است که با چالش های فراوانی روبروست. این کشور هرچند که از نعمت ثبات و آرامش داخلی برخودار است اما به دلیل رویارویی با مشکلات ناشی از موج ورود پناهندگان از کشور سوریه با کاهش درآمد شدیدی مواجه شده است. اردن تلاش دارد تا با گسترش تبلیغات و کمپین های بازاریابی و ایجاد اطمینان در گردشگران کشورهای اروپایی ازیک سو و کشورهای عرب منطقه خصوصا کشورهای ثروتمند منطقه خلیج فارس با این کاهش درآمد مقابله کند.
وزیر گردشگری اردن گفته است که اقدامات جاری مشکل بزرگ منطقه را حل نمی کند .خاورمیانه یک منطقه یکدست نیست . خاورمیانه متشکل از 22 کشور است و همه این 22 کشور – تک تک آن ها- مشکلات منخصر به فرد و کاملا متفاوت خود را دارند. بله باید برخی اقدامات و تدبیرها دربرخی زمینه ها و مشکلات جاری دربرخی کشورها صورت بگیرد اما این به این معنا نیست که همه این 22 کشور شرایطی یکسان دارند و اجرای این اقدامات می تواند برای حل مشکلات همه کشورهای منطقه جوابگو باشد.»
ازدیگر سو درمیان کشورهای خاورمیانه کشور عربستان سعودی است که به دنبال ایجاد منابع متنوع درآمد مالی چشم امید به صنعت گردشگری دوخته و آن را به عنوان« گزینه اصلی» درطرح توسعه وتحول اقتصادی خود معرفی کرده است. این موضوع هنگامی اهمیت بیشتر می‌یابد که دریابیم عربستان ده سال پیش در طرح توسعه گردشگری خود سالانه جذب 25 هزار گردشگر را برنامه ریزی کرده بود.
« شاهزاده سلمان» رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی عربستان می‌گوید که ما برنامه توسعه گردشگری خود را باعنوان «کشف عربستان سعودی» را با طراحی و ارایه تورهای شگفت انگیز به دولت عرضه کرده‌ ایم. سعودی شگفتی بزرگی برای بسیاری از افراد است که اغلب شاهد اخبار منفی درباره کشورما در رسانه‌ های بین‌المللی هستند. درواقع عربستان سعودی از نظر مسایل منطقه‌ای و نیز مسایل بین المللی به منزله« چشم توفان» است و ما همواره زیر نگاه میکروسکوپی منتقدان و ناظران جهانی بوده ایم.»
کشور میزبان نمایشگاه بازار سفر عربی امارات و به ویژه دبی، هرچند که به عنوان یکی از موفق‌ ترین مقصدهای منطقه خاورمیانه شاهد 5 درصد رشد در شمار گردشگران خود در سه ماه نخست سال 2016 است اما حتی امارات نیز با مشکلات جدی در بخش هتلداری خود مواجه شده است که مهم‌ ترین آن اشباع بازار آن و کاهش قدرت خرید مشتریان است.
درمجموع کشورهای منطقه خاورمیانه همگی امسال با شرایط دشواری مواجه هستند. و بیشتر کشورها با مشکلات متعددی درزمینه فروش خدمات و کالاهای گردشگری خود به ویژه یافتن بازارهای تازه ، خارج از منطقه خاورمیانه مواجه هستند. براین مشکل مسایلی چون ادامه ناامنی‌ ها، تشدید اختلافات دیپلماتیک، تهدیدهای تروریستی و کاهش قیمت نفت را نیز باید افزود.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
بهار علی خزان شده ای