آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



نقش طب سنتی در ترک اعتیاد


به گفته ی متخصصان طب گیاهی و سنتی می توان با استفاده از گیاهان و مواد خوراکی به پیشگیری و درمان اعتیاد کمک کرد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری - بخش تغذیه و آشپزی تبیان

گیاه افتیمون

در بسیاری از داروهای ترک اعتیاد که در عطاری ها تبلیغ می شود، متادون وجود دارد که خود اعتیادآور است. داروهای ترک اعتیاد که با تبلیغ 100 درصد تضمینی ارائه می شود برای ترک اعتیاد مناسب نیست چرا که از چاله به چاه افتادن است. اما طب سنتی برای این کار، پیشنهاد هایی دارد. از دیدگاه طب سنتی هر آنچه مورفین طبیعی داشته باشد و موجب کاهش درد در معتادان می شود برای ترک اعتیاد مناسب است.

پاکسازی بدن معتادان

* یکی از گیاهانی که با استفاده از آن می توان نسبت به درمان افراد معتاد اقدام کرد، افتیمون (کاسنی وحشی) است؛ به این صورت که باید 2 قاشق مرباخوری از پودر گیاه افتیمون را با آب پنیر (ماءالجبن) مخلوط کرده که با مصرف آن معده و روده فرد، معتاد پاکسازی می شود. لازم به توضیح است که ماده ی گیاهی افتیمون به راحتی قابل دسترس است.

* از دیگر مواد غذایی که به پاکسازی بدن فرد معتاد کمک می کند مصرف حبوبات همراه با سبزی و میوه جات تازه است که سبب می شود فرد کمتر به سمت مواد مخدر گرایش یابد.

کاهش تمایل به مواد مخدر

* برای درمان اعتیاد، مصرف نکردن دخانیات همچون سیگار باید مدنظر قرار گیرد و مصرف انواع جوانه و دود کردن انواع بوهای خوش همچون مشک، عنبر و عود اشتها به مواد مخدر را در فرد معتاد کاهش می دهد.

برخی گیاهان هم برای پیشگیری از اعتیاد مفیدند، مثلاً گیاهانی همچون شقایق و اسطوخودوس سبب می شود زمینه های اعتیاد در فرد کاهش یابد

* مصرف دم کرده گیاهانی همچون رازیانه و آویشن نیز سبب کمتر شدن میل یا گرایش به سمت مواد مخدر می شود و بخور یا استفاده از عطر گل نرگس، یاس و گل سرخ یک یا دو بار در روز قبل از میل غذای اصلی، در پیشگیری و درمان اعتیاد بسیار مؤثر است.

* دم کرده زرشک در معتادان گرم مزاج بسیار مفید است، همچنین دم کرده بید خیلی کمک کننده است. مواد افیونی موجب افزایش خشکی در بدن می شود که مصرف داروها و غذاهایی که خون خوب در بدن تولید می کند بسیار کمک کننده است.

* حب بدل (داروی طب سنتی) خیلی مناسب است و باعث تقویت سیستم دفاعی می شود، همچنین شقایق نُعمان که خود خاصیت اعتیادآور ندارند و مفرح هستند، می تواند مناسب باشد.

کاهش عوارض ترک اعتیاد

عوارض ترک اعتیاد نظیر دردهای عضلانی، تحریک پذیری شدید عصبی، تشنج و اضطراب به قدری غیرقابل تحمل است که در بسیاری از موارد معتادان دوباره به مصرف مواد مخدر روی می آورند.

* بابونه از دسته گیاهانی است که موجب کاهش درد و اضطراب می شود. مطالعات نشان می دهد این گیاه خاصیت شبه بنزودیازپینی دارد، بنزودیازپین ها داروهایی است که به طور گسترده برای درمان اضطراب و بی خوابی بکار می رود، بنابراین بابونه تأثیر بسزایی در کاهش درد و آثار ترک اعتیاد دارد. بر اساس تحقیقات، مصرف عصاره بابونه در هر سه دز پایین، متوسط و بالا در حالت مصرف حاد و مزمن مرفین (تریاک) موجب کاهش دردهای ناشی از ترک اعتیاد می شود.

بابونه

* ویتامین ث نیز در دز پایین موجب تقویت دو سامانه مغزی گلوتامینرژیک و دوپامنیرژیک شده و برعکس مصرف دز بالا موجب تضعیف این دو سامانه می شود. طبق تحقیقات، فعالیت سامانه مغزی دوپامنیرژیک در مراحل مختلف اعتیاد افزایش یافته تا روند اعتیاد تکمیل شود و هنگام ترک اعتیاد نیز فعالیت سامانه گلوتامینرژیک افزایش می یابد، لذا برای درمان اعتیاد دارویی که با کاهش فعالیت سامانه دوپامنیرژیک از تکمیل روند اعتیاد یا از بروز علائم ترک اعتیاد جلوگیری کند، مناسب است. ویتامین C بهترین درمان دارویی برای کاهش آثار ترک اعتیاد یا تکمیل روند اعتیاد است، زیرا بر اساس مطالعات مصرف ویتامین ث در دز بالا فعالیت این دو سامانه مغزی را مختل می کند. مصرف ویتامین ث در دز بالا از میزان خود تزریقی کاسته و این ویتامین وابسته به دز و از معتاد شدن و بروز درد و آثار ترک اعتیاد می کاهد.
پس توصیه ی ما به افرادی که قصد دارند در خانه اقدام به ترک اعتیاد کنند، این است که از عصاره گیاه بابونه و ویتامین C استفاده نمایند.

* از دیگر مورفین های طبیعی برای کاهش درد و ترک اعتیاد معتادان می توان به بید نیز اشاره کرد. بید ضدالتهاب، مسهل سودا، بلغم و صفراست.

در نهایت این که به غیر از موارد فوق، بادکش، روغن مالی و ماساژ بدن به بهبودی افراد معتاد کمک می کند و موجب افزایش خون رسانی و تولید خون خوب در بدن می شود و غلظت ها را برطرف می کند.

پیشگیری از اعتیاد

برخی گیاهان هم برای پیشگیری از اعتیاد مفیدند، مثلاً گیاهانی همچون شقایق و اسطوخودوس سبب می شود زمینه های اعتیاد در فرد کاهش یابد.

منابع:
فارس - محمد دریایی، متخصص طب گیاهی
تسنیم - غلامرضا کردافشاری، متخصص طب سنتی
ایرنا- دکتر محمدحسین اسماعیلی، محقق و استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین


ویدیو مرتبط :
ترک اعتیاد با روش طب سنتی و اسلامی