سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



آنچه که نباید در زباله دان گذاشت


سلامت نیوز:اغلب زمان ها, کارخانجات کاغذ , کاغذ های ریز ریز شده را نمی پذیرند زیرا این کاغذها در طی فرآیند جور کردن مشکلات زیادی را ایجاد می نمایند.
آیا انداختن بشقاب های کاغذی چرب در داخل سطل زباله موجب اذیت و آزار می شود؟ یا واقعا انداختن یک کیسه پلاستیکی مشکلات بزرگی را فراهم می آورد؟!

به گزارش سلامت نیوز ممکن است ساده به نظر برسد که زباله ها را برمبنای برچسبشان راهی سطل زباله های بازیافتی نماییم و یا بر اساس نشانه "قابلیت بازیافت" تشخیص بدهیم که کدام زباله ها را باید در داخل سطل زباله های بازیافتی قرار داد و در باره کدامین آنها می باید از انجام این کار صرف نظر نمود اما متاسفانه چنین رویه ای ما را همواره مستقیما به سوی هدف راهنمایی نخواهد نمود!

پس شاید بهتر باشد موادی را پیدا کنیم که نباید آن ها را داخل سطل زباله های بازیافتی قرار دهیم.در زیر ما فهرستی از موادی که نباید داخل سطل زباله های بازیافتی شوند را آماده کرده ایم که تنها در صورت وجود سطل ها یا برنامه های ویژه می توانند وارد این سطل ها و برنامه های زباله گردند.


کاغذهای ریز ریز شده
وقتی شما کاغذ را ریز ریز می کنید حجم کاغذ را کم می کنید و این کار را با کاهش طول الیافت کاغذ صورت می دهید.این گفته اریک لومباردی است که مدیر اجرایی یکی از بزرگترین بازیافت کنندگان غیر انتفاعی ایالات متحده امریکا می باشد.
دقت کنید که کاغذهای سفید رایانه الیاف قوی و طولانی دارند و هر زمان که شما این کاغذها را بازیافت می کنید در عمل الیاف آن ها را کوتاهتر از گذشته خواهید یافت.اگر کار بدرستی انجام شود هر کاغذ رایانه قابلیت شش تا هشت بار بازیافت شدن را دارد.


هرچند اگر این کاغذ رایانه را ریز ریز کنید, در صورتی که فقط یک بار بتوانید آن را بازیافت نمایید نیز در زمره انسان های خوشبخت محسوب می شوید.لومباردی اضافه می کند:" اغلب زمان ها, کارخانجات کاغذ , کاغذ های ریز ریز شده را نمی پذیرند زیرا این کاغذها در طی فرآیند جور کردن مشکلات زیادی را ایجاد می نمایند."


لومباردی می گوید:"هر تولید کننده کاغذ می تواند کاغذهای مخلوط تولیدی را در توده های بزرگی که در کارخانجات بازیافت وجود دارند قرار دهد و موجب شود که کاغذهای تولیدی,یک بار استفاده نباشند."


اگر شما سند نیمه محرمانه ای دارید بهتر است آن را سه چهار بار پاره کنید و بعد در داخل سطل زباله های بازیافتی بیندازید.برای اسنادی که مطلقا نیاز به ریز ریز شدن دارند مراکزی موجودند که می دانند چگونه باید از کاغذهای ریز ریز شده جهت بازیافت استفاده نمود.برخی از برنامه های بازیافت از پیاده رو کاغذهای ریز ریز شده را به شرطی که در کیسه های جداگانه قرار گرفته باشد می پذیرند.


کاغذهای رنگی براق
باور داشته باشید یا نه کاغذهای براق می توانند کل عملیات دسته بندی را در فرآیند بازیافت به تعطیلی بکشانند.ایده پشت سر این قضیه ساده است و توسط دان باریل, مدیر برنامه بازیافت دانشگاه کلرادو در بولدر,توضیح داده می شود:"این کار مثل این است که شما یک جوراب قرمز را در میان جوراب های سفیدی که جور و دسته بندی شده اند شناسایی نمایید."اگر شما نیاز به خرید کاغذ رنگی دارید در حد امکان از خرید کاعذ رنگی های سنگین اجتناب کنید و کار رنگ آمیزی را با استفاده از مداد رنگی یا مداد شمعی پیش ببرید.کارخانجات کاغذ معمولا می توانند عملیات خود را در کار با کاغذهای سبکتر به خوبی جلو ببرند.


جعبه های آب میوه و کارتن های شیر
برای اینکه بدانید با این زباله ها چه باید بکنید می بایست برنامه های جمع آوری زباله شهرتان را مورد ملاحظه قرار دهید.بعضی از شهرها در برنامه های بازیافت خود به جمع آوری جعبه های آب میوه و کارتن های شیر به همراه جعبه های مقوایی اقدام می کنند.قطعا این کار همه جا انجام نمی شود.
اگرچه بسیاری از کارخانجات , کارتن های آب میوه و شیر را حتی با نی پلاستیکی مخصوص نوشیدن آن ها بازیافت می کنند, کارتن های شیر و آب میوه قرار گرفته در جاهای غیر خنک که برای بسته بندی محصولاتی همچون سوپ و سبوس,برنج یا شیر مغز بادام استفاده شده اند را مورد بازیافت قرار نمی دهند.
در 2008 تنها 18 درصد از خانوارها در برنامه های بازیافت که کارتن ها را پذیرش می کرد مشارکت نمودند.این تعداد امروزه به 36 درصد افزایش یافته است.


فنجان های قهوه کاغذی
امروزه تنها در جوامع محدودی از ایالات متحده فنجان های قهوه کاغذی که فنجان های داغ هم نام دارند مورد بازیافت قرار می گیرند.پوشش پلاستیکی نازک پلی اتیلن که جهت جلوگیری از نشت مایع مورد استفاده قرار می گیرد فرآیندهای مورد استفاده در بازیافت را با مشکلات اساسی روبرو می نماید.


با حدود 58 میلیارد فنجان کاغذی که هر سال در ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد, بهترین کار شما این است که مصرف این فنجان ها را کم کنید.به این منظور هنگام رفتن به قهوه خانه با خود یک لیوان ساده ببرید یا از قهوه چی بخواهید که برای نوشیدن قهوه تان , چنین لیوانی را در اختیارتان قرار دهد.


وندل سیمونسون,مدیر فروش محصولات اقتصادی یک بار مصرف بولدر در کلرادو که محصولات آن قابلیت استفاده مجدد و کمپوست شدن را دارند می گوید:"اگر هر کس فنجان قهوه قابل استفاده مجدد را با خود به قهوه خانه ببرد,در پایان روز مشکلی با فنجان های داغ قهوه وجود نخواهد داشت".


در ثانی اگر شما در جایی زندگی می کنید که کمپوست زباله انجام می شود باید بدانید که استفاده از فنجان های با پوشش نباتی مشکلی را در کمپوست زباله ها ایجاد نخواهد نمود.


استاربوکس طی یک برنامه آزمایشی می خواهد ثابت کند که جمع آوری توامان فنجان های داغ قهوه با کارتن های مقوایی حتی در صورتی که پوشش فنجان ها پلاستیک باشد مشکلی را برای برنامه های بازیافت ایجاد نمی کند.


جعبه های پیتزا, بشقاب های کثیف پلاستیکی و دستمال سفره
خیلی از مردم فکر می کنند که جعبه های پیتزا قابل بازیافت هستند.در حقیقت خیلی از جعبه ها نشانه "قابلیت بازیافت" را دارند و به طور سنتی از مقواهای موجدار ساخته شده اند.این جعبه ها قابل بازیافت هستند.


جعبه های پیتزا که با غذا آلوده شده اند یا هر محصول کاغذی که با چربی و غذا لک برداشته قابل بازیافت نیست الا اینکه بخش های لک شده آن بخوبی جداسازی گردد.


هر چند بخش های غیر قابل بازیافت آن ها داغ و خوشمزه اند و به ویژه چربی و پنیر موجود در پیتزا موجب آلودگی جعبه مقوایی می شود.
در فرآیند بازیافت کاغذ , غذا از بدترین آلاینده ها به حساب می آید.چربی و روغن مشکل بزرگی در پلاستیک,فلز و شیشه محسوب نمی شود زیرا طی فرآیندهای حرارتی چنین موادی مورد بازیافت قرار می گیرند.


ولی وقتی محصولات کاغذی بازیافت می شوند, با آب مخلوط شده و بصورت ماده ای آبکی در می آیند.از آنجا که همه می دانیم آب و روغن مخلوط شدنی نیستند,نتیجه واضح است.


چربی های حاصل از جعبه های پیتزا روغن را به بالای ماده آبکی می کشانند و الیاف کاغذ نمی توانند در طی فرآیند خمیر سازی از روغن جدا گردند.
در نتیجه این آلودگی کل توده را ضایع و خراب می سازد.این همان قضیه ای است که باعث می شود دیگر عناصر مرتبط با مواد غذایی هم غیر قابل بازیافت گردند(بشقاب های کاغذی, دستمال سفره های استفاده شده, حوله های کاغذی استفاده شده و ....)


کیسه های پلاستیکی و فیلم
لومباردی می گوید:"وقتی مواد قابل بازیافت در ماشین ها قرار می گیرند تا دسته بندی و جور شوند,آنچه که اغلب موجب صدمه و آسیب ماشین می شود کیسه پلاستیکی است."کیسه های پلاستیکی به دور تجهیزات می پیچند و با از کار انداختن ماشین, زمان,انرژی و پول را هدر می دهند.لومباردی توضیح می دهد:"تعمیرکاران به کار گرفته می شوند تا با چاقو کیسه های پلاستیکی را از دور تجهیزات ماشین آلات پاره کنند."


ولی این به آن معنا نیست که شما مجبورید کیسه های پلاستیکی را داخل سطل های زباله بیندازید.خبر خوب این است که امروزه اغلب مغازه های خوار و بار فروشی ایالات متحده بازیافت کیسه های پلاستیکی را پیشنهاد می نمایند.در سال 2007 بیش از 830 میلیون پوند کیسه پلاستیکی و فیلم در سراسر ایالات متحده بازیافت شد که 27 درصد بیش از سال 2005 بود.


کیسه های پلاستیکی می توانند بخوبی در ساخت دوجین از محصولات مفید و جدید مورد استفاده قرار گیرند.


رزین پلاستیکی بد
پلاستیک های گروه یک و دو که از تری فتالات پلی اتیلن(پت) و پلی اتیلن با دانسیته بالا(اچ دی پی ای) ساخته شده اند عمومی ترین پلاستیک های بازیافتی هستند.هر چند اینکه پلاستیکی از پت و اچ دی پی ای ساخته شده باشد به این معنی نیست که چنین پلاستیک هایی در برنامه های بازیافت اجتماع شما جایی دارند.در عوض تمرکز بر عدد پلاستیک بهتر است توجه اساسی به جزییات پلاستیکی که در اجتماع شما بازیافت می شود معطوف گردد و چیزهایی مانند "بطری های گردن باریک" و "پلاستیک های &


ویدیو مرتبط :
غنا ، زباله دان الکترونیکی