اکوتوریسم/ ۱۰ جاذبه‌ محیطی شگفت انگیز در اروپا‎


اکوتوریسم/ ۱۰ جاذبه‌ محیطی شگفت انگیز در اروپا‎برترین ها/ فصل گرما در پیش است و اغلب شما احتمالا برای سپری کردن اوقات فراغت برنامه ریزی می‌کنید. برخی از مردم هم ترجیح می‌دهند سفر به کشورهای خارجی و به‌خصوص قاره‌ی اروپا را برای تفریح انتخاب کنند. این قاره‌ی همیشه سبز جاذبه‌ها و محیط‌های طبیعی شگفت انگیزی را دارد که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱۰. تید، تنریف، اسپانیا
«تید» قله‌ی آتش‌فشانی، به ارتفاع ۳۷۱۸ متر است که بلندترین کوه اسپانیا و جزایر قناری در سرتاسر اقیانوس اطلس به شمار می‌رود. این قله در پارک ملی به همین نام قرار دارد که به‌عنوان میراثی جهانی، تحت حفاظت سازمان یونسکو قرار گرفته است. این پارک که یکی از محبوب‌ترین نقاط دنیا محسوب می‌شود و سالانه حدود ۳۲ میلیون گردشگر را به‌سوی خود جذب می‌کند.

۹. پل طنابی Carrick-a-Rede، شهر آنتریم، ایرلند شمالی
Carrick-a-Rede پل‌طنابی مشهور و جاذبه‌ی توریستی محبوبی است که در محیطی زیبا قرار دارد. این پل موزون، خشکی اصلی را به Carrickarede (یک جزیره‌ی کوچک آتش‌فشانی) متصل می‌کند. کل خط ساحلی این ناحیه چشم‌نواز است و مکان‌هایی فراموش‌نشدنی در آن به چشم می‌خورد. به جزیره‌ی Carrickarede که قدم بگذارید می‌توانید مناظری زیبا از این خط ساحلی را تماشا کنید. حتی عبور کردن از پل هم به تجربه‌ای خاطره‌انگیز و سرگرم کننده تبدیل خواهد شد. نقاط محبوبی مانند بوشمیلز (Bushmills)، بالی‌کسل (Ballycastle) و گذرگاه جیانت نیز در همین حوالی قرار دارند.

۸. جزیره کرس، فرانسه
تاریخ لطیف جزیره‌ی کرس، در چشم‌اندازهای زیبایش بازتاب کرده است. کرس تاکنون شاهد رویدادهای تاریخی گوناگونی بوده و امروزه به دلایل بی‌شماری گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. ازجمله این دلایل می‌توان به یک خط ساحلی زیبا، مناظر کوهستانی و اقلیم معتدل اشاره کرد. به‌علاوه غذاهای خوشمزه و رنگینی که از مواد تازه پخت می‌شوند به همراه نوشیدنی‌های محلی جذابیت این منطقه را دوچندان می‌کند. طبیعت عالی، معماری تاریخی و غذاهای فوق‌العاده باید دلایل خوبی برای بازدید از جزیره کرس باشند.

۷. اتنا، ایتالیا
اتنا بلندترین آتش‌فشان فعال در اروپا و همچنین یکی از زیباترین آن‌ها محسوب می‌شود. این کوه آتش‌فشانی را می‌توان از شهر تاریخی کاتانیا که زمانی مرکز فرهنگی مهم و پر رونقی بوده تماشا کنید. اتنا به خاطر پرتاب دود و خاکستر شهرت دارد، که همین موضوع باعث حاصلخیز شدن خاک این ناحیه شده است. با این وجود، این خاکستر و دود مقدار زیادی هم خسارت به شهروندان وارد می‌کند. با سفر به این منطقه، فعالیت‌های تفریحی مختلفی ازجمله تماشای برخی از ۴۰۰ دهانه‌ی آتش‌فشانی، شرکت در تورهای ماجراجویی و مشاهده‌ی آبشاری از گدازه‌، تورهای غارشناسی و بالا رفتن از اتنا در انتظار شما خواهد بود. خود شهر کاتانیا هم شهری زیبا است که ارزش بازدید را دارد.

۶. پارک ملی گرن پارادیزو (Gran Paradiso National Park)، ایتالیا
پارک خیره‌کننده‌ی گرن پارادیزو، اسم خود را از کوهی به همین نام‌گرفته است. این پارک در شمال غربی ایتالیا در کوه‌های آلپ قرار دارد. علاوه بر مناظر زیبا، دره‌ها، دریاچه‌ها و یخچال‌های کوهستانی، چمنزارهای آلپ، گونه‌های مختلف در معرض خطری مانند بز کوهی، شوکا، عقاب، جغد و دیگر گونه‌ها از جذابیت‌های این منطقه به شمار می‌روند. همچنین روستاهای کوچک مختلفی در پارک پراکنده شده‌اند و گردشگران می‌توانند از مرکز گردشگی بازدید و در مورد این ناحیه اطلاعات خوبی را کسب کنند. آن‌طور که مشخص است، مردم بسیاری برای پیاده‌روی و تماشای مناظر زیبای پارک که به سمت کوه‌ها اشراف دارد به اینجا سفر می‌کنند. تماشای حیوانات و پرندگان نیز در میان فعالیت‌های معمول قرار دارند. از آنجایی‌ که حیاط‌وحش این پارک بسیار غنی است، نیازی به تلاش اضافه و کمک گرفتن از مردم محلی برای تماشای آن نخواهید داشت.

۵. اِسلی‌آ هد (Slea Head)، ایرلند
خط ساحلی چشم‌نواز «اسلی‌آ هد» در شبه جزیره‌ی دینگل واقع‌شده است و مناظر بی‌نظیر خیره‌کننده‌ی از اقیانوس اطلس را در اختیار طبیعت دوستان می‌گذارد. صخره‌های پرشیب، دماغه‌های بلند نوک‌تیز، سواحل شنی و آب‌های زمردی از این منطقه مکانی نمادین و بسیار تأثیرگذار ساخته‌اند. این دماغه، غربی‌ترین نقطه‌ی ایرلند و اروپا به شمار می‌رود. برای رسیدن به آن می‌توان از جاده‌ی «اسلی‌آ هد» عبور کرد که در طول ۳۰ کیلومتری خود چشم‌اندازهای زیبایی را در اختیارتان می‌گذارد.

۴. جزیره‌ی اسکای (Isle of Skye)، اسکاتلند
«اسکای» بزرگ‌ترین و شمالی‌ترین جزیره در گروه جزایر هبریدهای داخلی اسکاتلند است. مرتفع‌ترین نقطه در کوه‌های کیلین (Cuillin mountains) کوه Sgurr Alasdair peak است که ۹۹۳ متر ارتفاع دارد. همچنین استخر پری (Fairy Pools) یکی از شناخته‌ شده‌ترین جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شود. جزیره‌ی اسکای به خاطر حیات‌وحش غنی‌اش شهرت زیادی دارد. در تورهای مختلف می‌توانید فوک‌ها، وال‌ها، دلفین‌ها، آهوی قرمز و حیوانات دیگری را تماشا کنید. این مکان را به خاطر مناظر زیبای کوهستانی‌اش می‌توان نقطه‌ای عالی برای کوهنوردان به شمار آورد.

۳. کوه‌های آلپ بایرن، آلمان
بخش مهم و بسیار زیبایی از رشته کوه‌های آلپ در کشور آلمان-در جنوب بایرن قرار دارد که بزرگ‌ترین منطقه‌ی کوهستانی اروپا را تشکیل می‌دهد. وجود چنین جواهر طبیعی در این منطقه امکان تجربه‌ی همه نوع سرگرمی و تفریح فضای باز ازجمله پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، اردوگاه زدن در تابستان، اسکی و اسنوبرد سواری در زمستان را فراهم می‌کند. هوای تازه و سالم، چشمه‌های آب گرم مختلف، تفرجگاه‌های متنوع و حیات‌وحش غنی به‌علاوه‌ی برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای جذاب، از این ناحیه مقصد گردشگری جذابی ساخته‌اند.

۲. ساحل میرتوس (Myrtos Beach)، سفالونیا، یونان
«میرتوس» تاکنون ۱۲ بار عنوان بهترین ساحل یونانی را به خود اختصاص داده است. خط ساحلی میرتوس با سنگریزه‌های سفیدی که توسط آب‌های گرم و شفاف دریای یونان شسته می‌شود، پوشیده شده است. ساحل یادشده که بین دو کوه «آجیادیناتی» و «کلون اروس» محصورشده اند، مکانی صمیمی و دنج را برای استراحت کردن فراهم می‌آورد. این ساحل زیبای یونان به همراه محیطی تماشایی، طبیعتی سرسبز، شن‌های سفید و آب‌های فیروزه‌ای، بدون شک ارزش بازدید دارد.

۱. پاموک‌کاله (Pamukkale)، استان دنیزلی، ترکیه
«پاموک‌کاله» به معنی (قلعه پنبه‌ای) منطقه‌ای با شهرت فراوانی است که به‌عنوان میراث جهانی تحت حفاظت یونسکو قرار دارد. این چشمه‌های تراسی شکل به حدی محبوب هستند که هرساله مورد بازدید گردشگران زیادی از سراسر دنیا قرار می‌گیرد. این تراس‌های تراورتنی با آب داغ از چشمه‌های طبیعی پرشده‌اند و سرشار از مواد معدنی و دارای خاصیت درمانی است. چشمه‌های یادشده به مدت چند قرن به‌عنوان حمام کاربرد داشتند. نه‌تنها حمام کردن در این مکان حس لذت بخشی به همراه دارد، بلکه زیبایی آن‌هم هر چشمی را به خود خیره می‌کند. اگر روزی به ترکیه سفر کردید، به‌هیچ‌وجه بازدید از این مکان منحصربه‌فرد را از دست ندهید. البته اگر هم نتوانستید به این کشور سفر کنید، مشکلی نیست، می‌توانی در کشورمان به مازندران سفر و از چشمه‌های باداب سورت دیدن کنید. اگرچه، کم‌توجهی مسئولان کشور و مردم باعث شده است تا باداب سورت تا حدود زیادی آسیب ببیند.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: برترین ها


ویدیو مرتبط :
۱۰ بازیکن خاص و شگفت انگیز تاریخ با شماره ۱۰