ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



گزارش فردوسی‌پور در روز آخر لیگ


گزارش فردوسی‌پور در روز آخر لیگآی اسپورت/ عادل فردوسی‌پور بد روزی را برای نشان دادن استعدادش در بداهه‌پردازی طنز انتخاب کرد.
این آسیاب به نوبت است. بالاخره نوبت به عادل فردوسی‌پور هم رسید که بینندگان گزارش او در عصر ملتهب و فوتبالی شبکه سه سیما پیکان نقدشان را به سمت او نشانه بگیرند و بابت لحن و شیوه گزارش سرزنش‌اش کنند.
عادل فردوسی‌پور بد روزی را برای نشان دادن استعدادش در بداهه‌پردازی طنز انتخاب کرد. در روزی که هواداران پرسپولیس حسابی از شیوه بازی تیمشان کفری بودند و آن‌طرف هم استقلال خوزستان یکی از بهترین نمایش‌های فصلش را ارائه داده بود و لحظه‌به‌لحظه به قهرمانی نزدیک‌تر می‌شد، فردوسی‌پور با نوعی واقع‌بینی خشن روی آورده بود به پرفرمنسی از طنز سیاه کلامی.
البته احتمالا در هیچ یک از شبکه‌های معتبر تلویزیونی دنیا به گزارشگر ورزشی نمی‌گویند که حق نداری شوخی کنی، یا مثلا تماشاگران فلان تیم را نباید برنجانی، اما خب این‌جا ایران است و شبکه خصوصی هم ندارد و باید همه‌چیز از رسانه ملی پخش شود و رسانه ملی هم ظاهرا تمایل زیادی دارد به انجام ماموریت غیرممکنی با عنوان «راضی نگه‌داشتن همه». به این ترتیب بود که یکی از نقاط قوت عادل فردوسی‌پور تبدیل شد به پاشنه آشیل او.
او حین گزارش بازی پرسپولیس در گوشه و کنایه‌هایش زیاده از حد اگرسیو بود و در برخی موارد هم عملا به تمسخر ماوقع بازی می‌پرداخت. طبیعتا چنین رفتاری از او که گاهی به «قرمز بودن» هم متهم شده، قدری عجیب و بعید بود. معمولا گزارشگران خبره ورزشی چنین روند و رفتاری را در مسابقات حساس تیم‌های پرهوادار پیش نمی‌گیرند. جان ماتسون همواره با توجه به اوج و فرود دراماتیک مسابقه ادبیاتش را تغییر می‌دهد، جو باک همیشه در مواقع شکست به بررسی دقیق عوامل فنی می‌پردازد، کریس برمن با ادبیات خشک و نامنعطف خود بیشتر توان را روی فن بیان و لحن و ریتم می‌گذارد و بدون موضع‌گیری وضعیت روحی و روانی حاکم بر مسابقه را توصیف می‌کند و... پس شاید بتوان گفت که امر توجیه‌ناپذیر روانی-مثل خشم، عدم تمرکز، بی‌میلی به گزارش یا چیزی از این دست- موجب شد که عادل فردوسی‌پور نتواند احساسات خود را که مبتنی بر ذایقه طنزپردازی‌اش بود به موقع کنترل کند و این از گزارشی در حد و اندازه او بعید بود.
بعید است عامل فرامتنی و عجیب و غریبی-شبیه خرافه‌هایی که مربیان و بازیکنان و تماشاگران فوتبال ما معمولا به آن معتقد هستند- فردوسی‌پور را وادار به این پرفرمنس عجیب کرده باشد. به هر حال صدا و سیما که در طول لیگ به دفعات حین و بین مسابقه اعصاب بینندگان را فرسوده بود، این‌بار هم که خواست خطر نکند و از آدمی کاربلد بهره ببرد، تیرش به سنگ خورد. شاید بهتر باشد رقبای جدی‌تری برای فردوسی‌پور به سازمان بیایند.

منبع: آی اسپورت


ویدیو مرتبط :
گزارش فردوسی پور