فرانسه 36 فروند هواپیمای رافال به هند می فروشد


در قرارداد خرید هواپیماهای رافال به هند پیش بینی شده است که 50 درصد روند ساخت این هواپیماها در هند انجام گیرد.

فرانسه و هند درباره قرارداد فروش 36 فروند هواپیمای چند منظوره رافال به دهلی نو توافق کرده اند که 50 درصد آن به صورت افست است. معامله افست شکلی ازتجارت متقابل است که در آن صادر کننده تجهیزات (غالبا هواپیمایی ونظامی) تعهد می نماید قطعات مورد استفاده در این تجهیزات یا محصولات دیگر را ازکشور وارد کننده خریداری نموده یا موجبات خریداری آنها را فراهم سازد. به موجب همین قرار داد شرکت هواپیما سازی داسو فرانسه متعهد می شود بخشی از این هواپیما را در هند تولید کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در قرارداد خرید هواپیماهای رافال به هند پیش بینی شده است که 50 درصد روند ساخت این هواپیماها در هند انجام گیرد.

شرکت هواپیما سازی داسو Dassault فرانسه قبلا امیدوار بود بتواند قراردادی برای فروش 126 فروند از این نوع هواپیماهای جنگی را با هند امضا کند. ارزش این قرارداد 15 میلیارد دلار برآورد شده بود. اما هند به علت گران قیمت بودن این هواپیماها آن را لغو کرد.

هواپیما رافال جنگنده‌ای چند منظوره با قابلیت پنهان‌کاری نسبی است که قادر است همزمان وظایفی همچون برتری هوایی، بمباران اهداف زمینی، شناسایی و مأموریت‌های بازدارندگی را ایفا کند.

این هواپیما در سال 1991 اولین پرواز خود را انجام داده و از سال 2001 وارد فعالیت رسمی در ارتش فرانسه شد. هند، مصر و قطر سه کشوری هستند که قرارداد خرید این جنگنده را امضاء کرده‌اند و چندین کشور هم در حال بررسی رافال برای انتخاب جنگنده جدید خود هستند. ارتش فرانسه از این هواپیما در افغانستان،عراق،لیبی و مالی استفاده کرده است.با این حال این موضوع و قیمت هواپیما هنوز مورد اختلاف فرانسه و هند است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از دهلی نو ، نیروی هوایی هند با توجه به آنکه از ظرفیت جنگی ناوگان هوایی اش کاسته شده است در نظر دارد ساختار خود را نوسازی و پیشرفته کند.

به نوشته روزنامه د اکانومیک تایمز چاپ هند، فرانسه با سرمایه گذاری افست 50 درصدی در هند موافقت کرده است. این درحالی است که فرانسه تاکنون با سرمایه گذاری افست 30 درصدی در فروش هواپیماهای رافال خود به هند موافق بود. به موجب این سرمایه گذاری، چهار و نیم میلیارد یورو از رقم فروش هواپیمای رافال به هند به صورت افست خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
قطر از فرانسه 24 فروند هواپیمای جنگنده میخرد